<p>Ik ben nu 30 weken zwanger van de tweede en weet sinds 2 weken dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Bij de eerste had ik dit niet. Ik baal ontzettend, alleen al omdat ik bij de eerste eindigde met een zwangerschapsvergiftiging en vroeggeboorte. Waarom kan ik niet een keer normaal zwanger zijn? Maargoed, het is dus zo en dat dieet komen we de laatste weken wel uit. </p><p>Maar ik schrok dus best wel van het nieuws dat je na de zwangerschap er dan waarschijnlijk wel snel vanaf zult zijn, maar dat je 50% kans hebt om binnen 5-10 jaar diabetes type 2 te ontwikkelen ? En dat je kindje ook een verhoogde kans houdt. </p><p>Hoe is dat dan na de bevalling? Is even alles loslaten voorgoed voorbij nu dan? Nooit meer genieten van een pizza avond of even lekker een bak ijs leeg lepelen? Voor altijd dit dieet volgen? Ik merk dat het me een beetje somber stemt. Het is niet dat ik enorm ongezond leef, zeker niet. Maar ik hoef maar naar patat of koekjes te kijken nu en mn waarde wordt te hoog. Dus momenteel is alles zo gezond mogelijk. </p><p>Hoe gaat het met anderen die het gehad hebben en al bevallen zijn? Evt ook een paar jaar later. En hoe ging het met jullie kindje vlak na de bevalling? Hoeveel rekening houden jullie er nu nog mee? En ooit nog last gehad? </p>