Het leven na zwangerschapsdiabetes

Hier ook bij allebei de zwangerschappen diabetes ( hoefde geen insuline, was onder controle met een dieet).
Nu jaarlijks suikerprikken en is tot nu toe altijd goed geweest.
Wat ik heb begrepen van de internist is dat diabetes type 2 in veel gevallen ( niet in alle gevallen dus) een leefstijl ziekte is en dat je het risico flink verkleind door een gezond gewicht te hebben. Dus je kan heus wel eens pizza patat ed eten, mits een gezond gewicht. Het risico van die 50% zit erin dat vrouwen met overgewicht tijdens de zwangerschap diabetes ontwikkelen, dat overgewicht blijven houden na de zwangerschap en daardoor meer risico lopen ( zonder die zwangerschap loop je ook meer risico op diabetes als je overgewicht hebt) daarnaast spelen etnische afkomsten ook een rol en hebben bepaalde bevolkingsgroepen meer kans op diabetes. Kortom zorg voor een gezond gewicht en beweging en geniet af en toe van iets ongezonds.

[quote quote=10528597]Oh wat een verschillende info dan. Hier in het ziekenhuis zegt iedereen dus dat ik geen risicofactoren buiten mijn leeftijd om heb, en werd me op het hart gedrukt dat het echt de hormonen zijn, maar dat ik daardoor dus later wel meer kans heb op type 2. Inmiddels is mn dieet goed en heb ik alleen nog verhoogde nuchtere waarden. Steeds maar ietsjes. 5.2-5.6 ipv 5.1. Ik heb ook een paar keer snachts geprikt, om te kijken of ik erge schommelingen heb, maar dat is niet zo. Toch volgende week naar de internist voor insuline, omdat je aan hoge nuchtere waarden niet veel kunt doen als je waarde na het avondeten perfect is. Ik ben er zelf helemaal geen fan van. Moet nog maar een paar weken. Met insuline lopen rommelen maakt alles minder stabiel dan het nu is en voor ik afgesteld ben is de baby er al. Maar ze doen het omdat het een grote baby is. Mijn eerste was ook groot, groter dan deze en toen had ik de suikertest ook en die was goed. Mijn man is 2.11 m lang en ik ben zelf ook niet de kleinste. Ik wil geen insuline spuiten voor een baby die al vanaf de eerste metingen groot was en netjes haar curve volgt. Niet met zo’n stabiele kleine afwijking in mn nuchtere waardes. Zucht…[/quote]
Je mag ook nee zeggen hé, vooral als je aangeeft dat ze vanaf begin al groot is en je man en jij niet klein zijn. Als je pas goed bent afgesteld op de insuline wanneer je kind er is. Zal ik zeker mijn gevoel volgen in jou geval. 

Terug
Bovenaan