Het leven na zwangerschapsdiabetes

Misschien eens kijken of je ergens een lekkere volkoren pizza kan vinden, kijken of dat beter gaat? Ik maak de bodem meestal zelf (en de rest dan ook) en je kan zo'n zelfgemaakte pizza ook prima invriezen zodat je het alsnog als makkelijke maaltijd kan gebruiken op die avonden dat je even niet zoveel tijd hebt om te koken. En in sommige supermarkten kan je kant en klare volkoren pizza of pizzabodems vinden. En ik weet niet of bijvoorbeeld bloemkoolbodems oid ook een optie zijn?
Ik heb zelf geen (zwangerschaps)diabetes (wel een verhoogd risico op type 2 wegens PCOS), maar mijn zusje wel (type 1) en ook daarmee kan je best nog regelmatig wat lekkers eten, in haar geval dan natuurlijk met bijbehorend spuiten (/extra bolussen met de insulinepomp), maar bij type 2 zonder spuiten is daar ongetwijfeld ook een mouw aan te passen. Ik moet zeggen dat ik 50% kans ook wel eng vind klinken, maar ook met een redelijk gezond maar niet superstreng dieet kan je je kansen verkleinen dat het zo gaat zijn en je hebt natuurlijk ook 50% kans dat je binnen 10 jaar geen type 2 ontwikkeld. 

Zover ik begreep was het niet zo dat je door de zwangerschap ineens getriggerd bent om diabetes te ontwikkelen. Je hebt die kans altijd al gehad (50/50, wel/niet) maar door de controle zijn ze daarachter gekomen. Vaak in combi met (meestal) overgewicht gaan die dokters meteen zo’n doem scenarios ervan maken en dat terwíjl je zwanger bent!! Das echt zonde! Stress heb je niet nodig nu. Dus denk maar zo. De kans erop is nog net zo groot als voor je zwangerschap. En normaal zou je daar nooit bij stil staan. Zolang jij je verder goed voelt moet je gewoon eten waar je zin in hebt straks weer. Nu wel ff het dieet volhouden, dit vanwege de suikerwaardes van je baby want daar kunnen ze anders wel ‘afkickverschijnselen’ van krijgen na geboorte en hun orgaantjes zijn nog niet rijp genoeg voor nepsuikers en chemische stoffen. dat zijn de enige redenen dat ik met eraan heb gehouden.?? met de laatste weekjes

Elsiejoy, een volkorenpizzabodem en wat meer groenten erop ga ik eens proberen. Wist niet dat je die ook kant en klaar kunt proberen. Evt een halve en een salade erbij ofzo. 
Poepiemonster, dat is niet wat de verloskundige en gyn en dietiste tegen mij gezegd hebben. Zij zeggen dat je echt doorbzwangerschapsdiabetes een verhoogde kans op type 2 hebt binnen 5-10 jaar na de bevalling. Zelf heb ik gelukkig geen overgewicht (maat 38 bij 1.77 m lang) en verder buiten mijn leeftijd om geen andere risicofactoren. Hopelijk weegt dat mee in mijn kansen straks. Ik ben altijd een beetje allergisch voor het argument: ik vind het onzin en zo maken ze je overal wel bang voor. Dit zijn toch wel goed onderzochte dingen. En dat het geen leuk nieuws is, wil niet zeggen dat het onzin is. 

Ik heb ook zwangerschap suiker gehad.  Ivm lichte overgewicht moest ik suiker test doen.  Deze was nuchter 0.1 te hoog en dus de suikerdrank niet hoeven drinken
Wel de stempel gekregen en moest thuis mijn waardes prikken. In het begin mijn dieet aangepast naar omdat ik zo misselijk was en bijna niks kon eten. Heb ik uiteindelijk weer gegeten waar ik zin in had.  Mijn waardes bleven keurig en diëtist zei  al gauw: bel ons maar als de waardes te hoog worden.
Wel in het ziekenhuis bevallen en ik zou ingeleid worden ( achteraf niet nodig) omdat onze dochter te groot zou zijn.  Ze was 3666gr bij de geboorte dus viel reuze mee!.
Ik heb nooit ergens last van gehad en onze dochter ook niet. Die is ook niet geprikt bij de geboorte omdat ze het zo goed deed. 
Als Jou waardes echt te hoog zijn let dan op je eten en de suikers die erin zitten. 

Mij is ook altijd verteld dat zwangerschapssuiker een eerste teken is dat je een verhoogde kans hebt (en altijd hebt gehad) op suikerziekte. Zoals poepiemonster het zegt, deze kans was er altijd al en ontstaat niet door je zwangerschap. Dit is genetisch bepaald en komt nu naar boven.
Ik wist ook altijd al dat ik kans heb om dit te krijgen aangezien dit in mijn familie voorkomt en door mijn zwangerschapssuiker werd dit bevestigd. De eerste zwangerschap zonder problemen met de waarden (alleen geen frisdrank drinken). Nu zwanger van de 2e. De 16-weken test was goed, over 5 weken de 28-weken test.
Ik heb nooit 'controle' checks gehad en volgens mij worden ze ook niet standaard aangeboden. Je kunt altijd je bloed (jaarlijks of twee-jaarlijks) laten onderzoeken als je je prettiger bij voelt. Dan testen ze de 3-maandelijkse gemiddelde. Als je veruit gezond leeft, dan maakt de wekelijkse pizza-avond echt niet uit.

Oh wat een verschillende info dan. Hier in het ziekenhuis zegt iedereen dus dat ik geen risicofactoren buiten mijn leeftijd om heb, en werd me op het hart gedrukt dat het echt de hormonen zijn, maar dat ik daardoor dus later wel meer kans heb op type 2. 
Inmiddels is mn dieet goed en heb ik alleen nog verhoogde nuchtere waarden. Steeds maar ietsjes. 5.2-5.6 ipv 5.1. Ik heb ook een paar keer snachts geprikt, om te kijken of ik erge schommelingen heb, maar dat is niet zo. Toch volgende week naar de internist voor insuline, omdat je aan hoge nuchtere waarden niet veel kunt doen als je waarde na het avondeten perfect is. Ik ben er zelf helemaal geen fan van. Moet nog maar een paar weken. Met insuline lopen rommelen maakt alles minder stabiel dan het nu is en voor ik afgesteld ben is de baby er al. Maar ze doen het omdat het een grote baby is. Mijn eerste was ook groot, groter dan deze en toen had ik de suikertest ook en die was goed. Mijn man is 2.11 m lang en ik ben zelf ook niet de kleinste. Ik wil geen insuline spuiten voor een baby die al vanaf de eerste metingen groot was en netjes haar curve volgt. Niet met zo'n stabiele kleine afwijking in mn nuchtere waardes. 
Zucht... 

Mensen die zeggen dat het niet ten gevolge van de zwangerschap is dat je 50% kans hebt erna maar dat dit "altijd al zo was"; hebben jullie wetenschappelijke bronnen die dit ondersteunen? Want voor zover ik kan vinden en weet en heb gehoord, is het zoals Lewis zegt dat het wel degelijk een gevolg is van. Dat denk ik dus ook.

Wel echt gewoon klote voor je Lewis :( ik kan die gedachte zeker begrijpen van, kan ik niet een keer een "normale" zwangerschap hebben. Maar ja gelukkig heb je het wel onder controle, supergoed dat je dat doet en volhoudt, en dat je baby relatief groot is, is in jouw geval toch heel logisch ook met een man van 2.11m! Ik zou me daar niet druk om maken en zeker niet om die reden gaan spuiten ofzo, je bent er idd ook al bijna.

Overigens anderen hebben het ook al benoemd maar het is echt niet zo dat je nooit meer pizza of patat mag eten hierna. Ik snap de bezorgdheid zeker wel, maar je moet daarin een balans vinden, eigenlijk net als normaal gesproken maar dan een stuk meer richting gezond dan wss normaal gesproken. De momenten van patat etc zullen minder zijn denk ik, maar des te lekkerder als je het wel eens neemt ? en er zijn ook veel variaties op bepaalde recepten te vinden zoals al genoemd, m.b.t. pizza bijvoorbeeld ❤

Terug
Bovenaan