Het straf stoeltje?

Hoi
Ik heb al spijt van mijn topic!
In mijn commentaar veroordeel ik Jinny niet maar vind ik de opmerking dat zij het wel weet omdat zij met  kinderen werkt kort door de bocht.
Dus niets geen duh, nogmaals: elk zijn mening!  
 
Hoi,

Mijn zoon is nu nog te klein voor (13 maanden) vind ik, maar ik denk dat ik het wel ga proberen als de tijd daarvoor rijp is.Ik heb een enorm ondeugend mannetje dat soms totaal niet luistert. Op dit moment zal dat voor een groot deel komen omdat hij nog erg jong is en hij niet alles begrijpt denk ik.  Om af te koelen als  hij een woedeaanval heeft lijkt het me heel geschikt.  Ik kan nu  blijven zeggen dat hij ergens niet aan mag komen maar hij blijft het doen.  Om  een consequentie aan zijn gedrag te verbinden  door hem in de hoek te zetten ofzo lijkt mij het ook  een goede oplossing.

Hebben jullie nog andere ideeen hoe je een kind kan aanpakken dat niet luistert?  Continu nee dat mag niet zeggen en je kind doet het toch wat oen jullie dan?  

Groet
Lies
 
Hey

Ik denk dus ook dat de nanny methode wel werkt, er zijn ook nog een hoop andere manieren tuurlijk, maar ieder zijn eigen ding.

Mijn zoontje zit dus in de hal als hij niet luisterd. Werkt perfect.

groetjes marion
 
Claudia en Mamaatje:

Ik werk al een aantal jaren met kinderen met zware gedragsstoornissen zoals ADHD, PDD-NOS, MCDD, hechtingsstoornissen. Onze kinderen krijgen vrijwel nooit straf, ze krijgen een time-out om rustig te worden en dit doen we altijd op een stoeltje apart in de ruimte of in de gang. Deze kinderen kunnen we niet naar een kamer sturen voor straf want vele hebben schizofrene neigingen en horen stemmetjes. Kinderen die uit ramen proberen te springen is het gevolg.
Ook toen ik stage liep op een KDV werden de kinderen apart gezet van de groep op een bankje wanneer ze iets gedaan hadden wat niet mocht. De jongsten waren 2,5 jaar en begrepen heel goed waar het om ging!
Ik pas veel op neefjes/nichtjes/andere kinderen en allemaal zet ik ze apart als ze iets doen wat niet mag. Ik zeg dus niet dat het werkt omdat ik met kinderen werk en het dus allemaal lekker beter weet. Ik heb ervaring met de methode! Ik kreeg zwaar het idee in Claudia ´s bericht dat ze het nog nooit heeft geprobeerd, vlarden van een tvprogramma heeft gezien (je ziet vaak dat ze WEL problemen heeft om de kinderen op een stoel te krijgen maar ze zet door!) en daar hier uitgebreid haar mening over geeft. Mening geven prima maar zeg dus niet dat het niet werkt want voor velen doet het dat wel. Ik weet ook dat veel ouders baat hebben bij het kijken van het programma. Mijn eigen broer notabene die zijn dochter eerst een tik voor de billen gaf en nu nooit meer omdat ze een strafplekje hebben dankzij het programma. Eén kind dat geslagen wordt is er voor mij één te veel dus volgens mij heeft het programma effect.
Claudia: ik heb helemaal niet gezegd dat je je kinderen vast slaat! Maar veel ouders hier in Nederland doen dat wel. Slaan is niet nodig maar volgens vele een betere methode dan apart zitten. Hier in Nederland roept de regering regelmatig dat ze lijfstraffen willen verbieden maar met alternatieven zoals opvoedcursussen komen ze niet. Die tvprogramma ´s kunnen ouders inzicht geven in hun eigen handelen en dan kunnen ze er voor kiezen te stoppen met slaan. Ik heb trouwens ook nooit gezegd dat je niet mag toegeven.
Jullie hebben beiden zwaar commentaar op mijn bericht maar ik krijg niet het idee dat jullie het goed gelezen hebben. Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd maar Sandra en Li begrijpen mijn berichtje wel. Dus misschien begrijpen jullie het nu beter.

groet,
Jinny
 
Hallo
ik heb dit onderwerp geplaatst omdat ik graag meningen wilde horen van andere moeders. Ik vind het heel erg jammer dat het nu een beetje een ruzieachtig karakter krijgt want dit is wel het allerlaatste wat ik wil en hiermee heb bedoeld.
Jinny, ik weet echt niet hoe ik het nog duidelijker op kan schrijven maar ik heb respect voor ieders mening maar ik vond je opmerking die je maakte over "het wel weten...." kort door de bocht. Je schrijft dat je hem zo niet hebt bedleod maar zo is hij op mij wel overgekomen. Als ik je verhaal zo lees dan werken wij met een zelfde doelgroep en hanteren beide instellingen een ander beleid. Prima en dat moet vooral zo blijven. Verder heb ik m.i. geen commentaar geleverd op jou!
Hierbij laat ik het rusten.
Groetjes....
 

In dit topic werd gevraagd om een MENING. Ik heb MIJN MENING gegeven en ook een aantal keren benadrukt dat dit dus persoonlijk is.
Misschien vervelend overkomend voor mensen die goede ervaringen hebben met genoemde benaderingen maar dat is mijn mening helaas niet.
Jinny's bijdragen lees ik vaker en vind het vaak, en dit is mijn mening weer, ietwat belerend en betweterig overkomen.
Het zal de schrijfstijl dan wel zijn, maar in ieder geval is het me vaker opgevallen dat ze het vaak beter weet en corrigeert. Ongetwijfeld met goede bedoelingen. Voor anderen zullen de bijdragen beslist waardevol zijn, maar niet op deze manier voor mij.
Voorbeeld  :  ze  geeft o.a aan  dat ik mogelijk alleen flarden van het programma heb gezien en dus mijn mening  op die flarden  baseer....klopt niet, ik heb het programma vaak gezien, net als EHBO (eerste hulp bij opvoeden, de nederlandse versie).
Daarbij nog een aantal opvallende zinnen die ik weer anders zou kunnen uitleggen dan ze zeer waarschijnlijk bedoeld zijn.
Zo kom je in een ruzieachtige sfeer terecht terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling en opzet is, maar ik moet me wel ineens gaan verdedigen voor MIJN MENING......

Ik wil niet in een discussie terecht komen en me weer gaan verdedigen om wat dan ook, daar is mijn vrije tijd te kostbaar voor.
Ik bied mijn excuses aan aan ieder die zich door mijn opmerkingen  gekwetst voelt en wens ieder veel succes met de gekozen weg.
Dit geldt uiteraard ook voor Jinny.
Groeten, Claudia.
 
Hoi allemaal,

Leuke discussie om te lezen!!! Ik werk in het speciaal onderwijs op Rotterdam-Zuid en dus ook niet met de makkelijkste kinderen. Daar gebruik je inderdaad technieken om een kind rustig te krijgen, na te laten denken over zijn gedrag of te isoleren van een groep zodat het gedrag stopt. Maar dan heb je het wel over probleem gedrag en niet 1 keertje vervelend ofzo.
Als ik naar deze programma's kijk zie ik kinderen die flink zijn losgeslagen en ouders die echt niet meer weten wat ze moeten doen. Dan kun je denk ik heel veel hebben aan deze hulp. Maar zoals bij alle technieken voor probleemgedrag bij kinderen werkt het eerst even heel goed, alles werkt eerst heel goed, want het is nieuw en geeft aandacht. Daarna is het niet leuk meer en moet je doorzetten en consequent zijn. Het beste is dan om 1 aanpak te kiezen en daarbij dus een tijd te blijven. Pas na een maand kun je zien of het echt aanslaat.
Maar nogmaals, dit is voor kinderen met grote problemen, die het niet aankunnen als dingen 1 keertje anders gaan, een verjaardag bijvoorbeeld.
Ik denk dat je bij je eigen kinderen, mits ze geen gedragsproblemen hebben, toch wel op je gevoel kan afgaan en als je een straf stoeltje niet prettig vindt doe je dat toch lekker niet!

Groetjes
 
Een (niet belerend-bedoelde) boodschap voor ALLEN die zich ongemakkelijk gevoeld hebben bij deze discussie.

Zoals Jinny al aangaf, verschillende mensen hebben verschillende dingen
uit haar stukjes gehaald. Dat geeft al aan dat zaken soms anders over
kunnen komen dan dat je ze bedoeld. Maar realiseer je dan ook dat: hoe
je een berichtje van iemand interpreteert, het zegt meer over jouzelf,
dan over degene die het geschreven heeft. Als jij berichtjes van een
bepaald iemand als belerend ervaart, dan kan dat inderdaad liggen aan
de manier van schrijven, maar er zijn ook anderen die het anders
ervaren. Je zou bij jezelf na kunnen gaan, wat dit zegt over jou en hoe
jij je voelt bij het onderwerp.

Dus als je nu de neiging hebt, na het lezen hiervan, om heel boos te
reageren, wacht dan even en denk even na waarom het gelezene je zo boos
maakt en of dat wel terecht is. Wie weet kun je het dan van een andere
kant bekijken.



Groetjes,



Sandra.



Nogmaals: dit is niet bedoeld om te slaan of te wijzen, maar meer als
handreiking om soepeler discussies met elkaar te hebben waar we
allemaal heel veel aan kunnen hebben, want het is heerlijk om van
elkaar te leren en elkaar te helpen op de weg die ouderschap heet. Ik
weet voor mezelf dat ik het niet alleen kan en jullie hulp hard nodig
heb!

Dank voor de hulp zover en hopelijk hebben jullie ook wat aan mij.

 
Terug
Bovenaan