hoe ga je daar mee om....??

Hoi Cathy,

jouw verhaal lees ik toch 'als uitzondering op de regel'. Dat is positief bedoeld maar dat komt door zijn epilepsie. Ik ben enigzins bekend met epilepsie, heb zelf een leerling met epilepsie. Ik weet dat epilepsie in de weg kan staan. Maarre even als juf, ik begrijp het stukje dat hij  cognitief gezien wel naar gr 2 kan maar motorisch niet......???? Dat is toch omgekeerde wereld? Maar ik weet natuurlijk verder niets en je hoeft mij niets uit te leggen maar soms gun je een kind wat geknokt heeft gewoon een enorme beloning. Toch is bewezen dat de kleutergroepen overdoen een minder traumatische ervaring is dan een latere groep.... daar is wel veel voor te zeggen want je gunt je kindje het beste.

Veel geluk en plezier voor jullie manneke en natuurlijk ook voor jullie meissie. Het zal ook gerust niet gemakkelijk zijn, kinderen met epilepsie, voor jullie als gezin.  

En nog bedankt voor je reactie, we houden wel heel goed in de peiling dat ze zich blí'jft ontwikkelen.

Groetjes Renske

hoi hoi,

Wat jullie niet moeten vergeten is dat het gemiddelden zijn he. Om tot een gemiddelde te komen moet je vlotte en minder vlotte kids hebben. Ik werk op een kdv en ik vind dat op dit forum veel snelle kids zijn. Misschien lijkt het ook alleen maar zo, omdat de nieuwe ontwikkelingen vaak meer worden opgeschreven en daardoor opvallen.
10 maanden is bijvoorbeeld het gemiddelde dat kinderen zich optrekken, maar hierop het forum lijkt het haast laat als een kind met 10 maanden zich op trekt.
Bij mij op het kdv zijn heel veel kinderen die niet alles volgens de boekjes doen. We hebben ook een meisje die op een gegeven moment kom zitten en ook alleen maar zat dus de heledag, niet wilde liggen, nog nooit gerold . Op den duur ging ze bil schuiven. Na haar 1e verjaardag heeft ze voor het eerst gerold, ook maar 1 keer. Ineens kon ze zelf gaan zitten, ging ze kruipen, optrekken en nu loopt ze overal langs, ze is 16 maanden nu.
Een ander kind wilde nooit op haar voeten staan. Toen ze 1,5 was wilde ze het ineens en ze liep binnen 2 dagen al de hele goep door.

Vergeet niet dat ontwikkelingen meer zijn dan rollen/kruipen/zitten/optrekken enz enz je moet idd ook kijken naar de fijne motoriek, naar dingen begrijpen, woordjes zeggen enz enz, zelf uit een beker drinken. Dat zijn ook allemaal ontwikkelingen die misschien minder opvallen.

Ik kan me wel voorstellen dat het jammer is hoor, het is zo leuk als je kleintje weer wat nieuws kan. Mijn zoon is ook niet snel, gewoon gemiddeld, qua lichamelijke ontwikkeling. Maar klappen bijvoorbeeld snapt hij echt niet of vindt hij gewoon niet interessant. Hij krijgt heel vaak een applaus als hij wat goeds doet of we zingen klap eens in je handjes, maar hij doet het niet.Zwaaien heeft hij een paar dagen gedaan en nu ook niet meer. Zo zie je maar elk kind is verschillend.

Succes met alles!

liefs leetje 1981

Hoi Leetje 1981,

je hebt gelijk hoor wat die gemiddelden betreft. Ik heb het nog even opgezocht. Onze oudste liep met een jaar en die is nog steeds heel vlot met alles...

Ik had nog niet vertelt hoe lief ze is en goedlachs, hoe grappig ze over de grond schuift en hoe lekker ze haar broodje kan eten met twee handen. Ze drinkt al een paar maanden zelf en dat heeft ook met haar rustige ikje te maken, ze is niet gulzig of druk..

Dus bij deze nog een aanvulling op onze geweldige dochter...

Liefs Renske

Hoi Renske,

Met mijn dochter is het precies hetzelfde, ze is nu bijna 1 jr (03-08-06) en toen ik met 11 maanden bij cb was verteld dat ze ook nog niet tijgerde of kroop.
Ze lag op haar buik en draaide wel rondjes van 360 graden en kwam dan toch waar ze wou zijn. Wel is ze met haar fijne motoriek snel, elke dag stofzuigen want alle kruimeltjes worden opgepakt.
Het cb vond het ook niet zorgwekkend maar zei wel dat als wij het prettig vonden contact konden opnemen met een fysiotherapeut. Wij hebben dit toch maar gedaan ook voor haar zelf zodat ze zichzelf wat meer kon voortbewegen.
Hij is nu 2 keer geweest. De 1e keer was de conclusie dat ze het gewoon niet wist hoe ze het moest doen. Lotte had zich nooit echt omgerold wij dachten dat ze het wel best vond, maar ze kon het gewoon niet. Dat hebben we eerst geoefend en na 2 dagen had ze zoveel schik en draaide van buik naar rug en andersom. Nu na de 2e keer dat hij is geweest is ze aan het tijgeren geslagen. Zelf gaan zitten lukt nog niet maar als ze zit probeert ze nu wel weer op haar buik te gaan liggen.
Ze is ook super trots op'zich zelf als het lukt, wij gaan ook heel hard klappen natuurlijk als er iets is gelukt.
Dus als je kindje ook een beetje gefrustreerd is omdat het er nog niet bij kan en wat meer zeurt (was bij Lotte ook erg, meer huilen en boos) dan is misschien toch een paar x fysiotherapie goed. Wij zijn in ieder geval verbaasd hoe snel het nu gaat. (2 weken tijd). En inderdaad niet vergelijken met andere kindjes. Lotte is weer een kletser en dat doet een ander weer niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,

Lilian

Hai, ben ik ook nog even. Renske je hebt helemaal gelijk als je via het forum  "praat" is het soms lastig interpreteren wat een ander bedoelt en even lastig is het soms om zelf over te brengen wat je kwijt wilt. Dus Toulouse je hoeft echt geen sorry te zeggen, het is gewoon een kleine miscommunicatie.
Groetjes mv Thom

Hoi Renske,

Ja, Thom is door zijn epilepsie een uitzondering. Maar toen hij achter ging lopen met zijn ontwikkeling wisten wij nog niet dat hij dat had. En meerdere mensen om ons heen hadden hun mening er over. Maar eerlijk gezegd vond ik hem ook langzaam. Maar ik vergeleek hem met de dochter van een vriendin. En dat is een vlotte dame. Met ons oppaskindje kon hij weer goed meekomen. Zo verschilt het gewoon per kind. Ik was qua loslopen ook niet zo'n vlotte. Maar deed (net als onze dochter) de rest al wel toen ik een jaar was.

En je gaf aan dat het raar klonk dat hij cognitief naar groep 2 kon en lichamelijk te jong was? Ik vond het ook zo raar klinken. Hij zit pas sinds april op de basisschool. Dus ik vind het prima dat hij groep 1 nog een keer doet. Dan heeft hij alle tijd om de lichamelijke achterstand ook in te halen. Tegen de tijd dat hij dan naar groep 3 gaat is hij een "normaal" kind. Dat op alle gebieden mee kan komen. Op dit moment word zijn grove motoriek steeds beter, maar vooral de fijne motoriek lijkt nog wat bijgespijkerd te moeten worden. Ach, ik maak me er niet zo druk meer om. Hij doet het goed, en haalt zijn achterstand in. Hij kan meekomen met zijn leeftijdsgenoten. Dat is voor ons het belangrijkste. De epilepsie maakt al genoeg een "bijzonder" kind van hem. We zijn erg trots op ons ventje!

Groetjes, Cathy

Natuurlijk ben je trots, moet je zien wat hij al gepresteerd heeft!!!! ik vind het best een bijzonder verhaal van je zoontje...
Nog even over school, hij heeft nu even geen druk van het presteren dus kan hij met gemak zijn 'achterstanden' gaan inhalen, dat is wel lekker voor hem.

Doeidoei
Renske

Terug
Bovenaan