Hoe gaan de eerste hapjes?

Mijn kleine-grote man is gisteren 6 maanden oud geworden! Al bijna volwassen...

Nu mag ik officieel echt gaan beginnen met hapjes. (doe ik al 2 maanden hoor, maar toch, hij wil nog steeds geen groente eten behalve worteltjes en fruit vindt hij natuurlijk ook heerlijk)

Hoe gaan bij jullie de hapjes? Hoe lang duurt/duurde het voordat ze ook groente lekker vonden? Overigens laat ik Sam wel eens op een geschrapt peentje kauwen/sabbelen, kan geen kwaad toch? (Blijf er dan wel bijzitten, om op te letten dat ie die peen niet helemaal in zijn strot duwt, hij houdt hem zelf vast namelijk).

Anyway, alle leuke en leerzame hapjesverhalen en tips welkom!
 
hallo,


hier gaat het eten met vlagen goed en dan weer 2 hapjes klaar. ik maak er geen strijd van. wil je niet janken dan niet. eten moet leuk en gezellig zijn.verder gaf ik stan in begin wel 4 dgn het zelfde achter mekaar heel saai maar werkte wel.voor de rest gewoon aanbieden en vertelen dat hij goed bezig is werk hier goed. hier zijn we ook begonnen met brood lekker soppen in de melk gaat prima. rustig aan vanaf 6 mnd mogen ze gaan eten dus niet druk maken komt vast goed
 
Ik ben ook al 2 maanden geleden begonnen met hapjes, dit op advies van kinderarts vanwege veel obstipatie.

Ik ben eerst begonnen met groentehap en sinds 2 weken pas met fruithap. Eigenlijk nooit geen problemen ermee gehad.
Als ze iets even wat minder lekker vond, dan deed ik er een mini stukje appel bij en dan at ze het. Daarna zonder appel en dan vond ze het prima.

Isabella kreeg eerst ook 3 dagen achter elkaar hetzelfde om te wennen aan de smaak.

Bij elke hap had ik een bigsmile op mijn gezicht: mmmm lekker hoor! Werkte wel om haar over te halen toch te proeven
 
Hoi hoi,
Mijn dame is volgende week 6 maanden. Alweer een tijd terug had het cb geadviseerd met hapjes te beginnen omdat ze slecht sliep. Totaal geen interesse. Hebben het een week lang geprobeerd, maar kreeg er praktisch niets in. Toen hebben we het maar een paar weken gelaten en sinds een paar dagen probeer ik het weer. Interesse is er nog steeds niet echt. Gister wel twee hapjes min of meer binnen gekregen! Ze zit dan in de bumbo en vindt alles geweldig - der zus, der voeten, en vooral alles achter haar rug. Alleen het hapje niet. Dus tja... we houden stug vol zonder dwingend te zijn en dan hopen dat ze over een poosje wat gaat eten...
Bij mijn andere dochter begonnen we met zes maanden (wel eerder met een lepeltje oefenen) en na een week gingen er al bergen groente in! Mijn geduld wordt op de proef gesteld haha. Succes ermee!
 
Ik ben bij joël al met 4 mnd begonnen met fruit en groente geven. Net als de dames hierboven wel een paar dagen achter elkaar hetzelfde gegeven. Nu elke dag iets anders om het gevarieerd te houden zoals je zelf dus ook doet.
Ik merk wel dat hij bepaalde dingen heerlijk vind en andere dingen echt laat staan en niet lekker vind. Zo moet hij niks weten van appel alleen maar gemengd met andere dingen geen probleem.
Lust wel broccoli en bloemkool maar als je de potjes met kaas erbij koopt laat hij het echt staan hahahaha.

Hij wilt alles glad gemalen en alles met stukjes moet hij niet hebben en spuugt dat uit, gaat kokhalzen en dan uiteindelijk huilen. Brood dus nog niet mee begonnen (wel geprobeerd maar lukt niet.)
Maar een lange vinger daar en tegen gaat er in als zoete koek. Krijgt er 1 in de 2 dagen. Daar kan hij op knabbelen en smelt eigenlijk gelijk op zijn tong en dus geen kans op verstikking. Wel laat ik hem daarbij rechtop zitten in zijn stoeltje of maxi cosi. EN blijf ik er zelf natuurlijk bij.
 
Michelle eet als een bouwvakker! haha vindt tot nu toe alles lekker.

Met 5 maanden gestart met groente, maak alles zelf broccoli met aardappel, bloemkool met aardappel, bruine bonen met appel, courgette met doperwtjes en worteltjes met aardappel. Ga vandaag rijst, tomaat en kipfilet halen en dat eens proberen, een stapje verder.

Ik hoef het ook niet meer tot pap te malen, iets grotere stukjes accepteert ze ook al.

Quinnie ik zou niets rauw geven, dat kunnen de darmpjes nog niet aan. Een gekookt worteltje of stukje broccoli kan geen kwaad, maar dat is nog wel vrij vroeg..

Ik ga nu op advies van kinderarts ook starten met granenpap en brood.

Gebruiken jullie het boek Opperdepop van AH, echt een aanrader!!
 
Ik ben ook begonnen Sjors met 4 maanden fruit en groenten te geven...
Op het consultatiebureau zeiden ze mij al dat Sjors een "lepel"kind is ...
Hij begon met drie maanden zijn fles te weigeren zo erg dat ik met 3,5 maand al ben begonnen met fruit... Op het cb raadde ze mij aan om met een a twee lepeltjes per keer te beginnen...
Maar hier deed Sjors niet aan mee... hij at meteen de helft van het potje leeg... anders was het schreeuwen.. Inmiddels krijgt hij een groot potje fruit en groente...
En dit gaat er goed in... Alhoewel het fruit begon een probleem te worden... zowel de potjes als vers fruit... In de winkel heb ik potjes fruit gevonden met yoghurt of kwark erbij en nu eet hij het wel weer... Dit zijn wel potjes voor kindjes vanaf 7 maanden maar omdat Sjors maandag 7 maanden is heb ik zoiets die paar dagen maken ook niet uit...
Zijn ook gestart met brood eten en dit gaat super...

Heb je al eens geprobeerd het warm eten het s'middags te geven????

Succes ermee


groetjes nanjer

 
Mijn meisje is eind van de week 7 maanden. Met 4 maanden leek ze echt toe te zijn aan haar eerste hapjes. Dus ik ben vol goede moed met groente begonnen. Nu zijn we 3 maanden verder en het enige wat ik erin krijg is bruine bonen met appel van Olvarit. En dan maar een half potje op z'n hoogst per keer... Ik heb zelf groentehapjes gemaakt en Olvaritpotjes gedaan, maar dat maakt niks uit. Vorige week had ik er genoeg van en ben ik er maar even mee gestopt. Fruit gaat wel aardig dus daar ligt nu even de focus. Ik vind het wel lastig hoor! Op het cb begonnen ze me in december al een heel schema op te leggen. Pap uit een bordje als ontbijt, fruit tussendoor, fles tussen de middag, halverwege de middag nog een fles, groente en daarna de laatste fles. Juist ja... Ik geef de pap (Bambix fijne granen) 's morgens in de fles en dat gaat prima en in haar laatste fles doe ik rijstebloem. Ik modder dus nog even verder en ga maar weer eens moed verzamelen om volgende week maar weer met de groente te beginnen...
 
Terug
Bovenaan