Hoe gaan jullie om als je minder gaat werken met de financiën?

Wij zijn al zo gaan werken toen de kinderwens er was, omdat ik de mogelijkheid had met een nieuwe baan te beginnen. En toen liet de baby 4 jaar op zich wachten, dus we waren het al gewend. Ik werk 3 dagen en mijn man 4 dagen. Ik heb zelf een gemiddeld salaris en mijn man een best wel hoog salaris. Dus we hebben de ongelovelijke luxe dat we allebei wat meer tijd met onze dochter en straks 2 dochters hebben. 

We zijn eigenlijk altijd heel voorzichtig geweest met duur leven, of nou ja in vaste lasten. Ik hou van af en toe eens vakantie, en niet opletten in de supermarkt, en af en toe eens wat leuks kunnen doen, shoppen, uit eten oid. Dus we wonen in een niet al te duur huis en hebben geen dure hobbies of meubels of abonnementen ofzo en kijken altijd wel naar of iets goedkoper kan. Maar er gaat wel redelijk wat geld naar de supermarkt en onze verwende dochter haha!

Omdat wij scheef lopen in zowel hoogte van salaris als in dagen dat we werken hebben we lang geleden al een gezamenlijke rekening geopend waar alle vaste lasten vanaf gaan. We hebben uitgerekend wat er totaal binnen komt, excl toeslagen en vakantiegeld en belastingteruggave enzo. Hoeveel procent ik daarvan verdien en hoeveel hij verdient, en dat percentage passen we dan weer toe op het totaal van vaste lasten en boodschappenbudget/tanken enzo. ik stort dus een percentage daarvan op de gezamenlijke rekening. Wat over blijft is voor mezelf, en voor incidentele uitgaven. Die laatste gaan een beetje meer op gevoel. De ene keer betaal ik en de andere keer hij. Hij betaalt vaak wel de wat duurdere dingen, omdat hij dus ook een hoger percentage "zakgeld" overhoudt. 

Vakantiegeld en de belastingteruggave zetten we jaarlijks geheel op de spaarrekening, en de helft daarvan is voor vakantie, andere helft sparen en erg dure incidentele uitgaven. De kinderopvangtoeslag gaat natuurlijk naar de kinderopvang, hypotheekrenteteruggave naar de hypotheek, en kinderbijslag gebruik ik vaak om weer wat spullen/kleding voor onze dochters te kopen. 

Maargoed, wij zitten dus wel in de positie dat we geen eindjes aan elkaar hoeven te knopen. Al hebben we zeker geen eindeloos geld en moeten we heus wel opletten.

Wij hadden allebei een eigen rekening en verdeelde de kosten naar rato.Ik ga nu drie dagen werken, mijn partner werkt er 5.
Nu we een kindje hebben gaat ons salaris naar één gezamenlijke rekening.
Hier gaan alle vaste lasten vanaf en we sparen een gedeelte in verschillende potjes.
Ook storten we vanuit de gezamenlijke rekening allebei eenzelfde bedrag voor onszelf naar onze eigen rekening om dingen mee te doen die voor jezelf zijn.
Kleding, dagje uit.. dat soort dingetjes.
We betalen alle spullen voor onze dochter ook van de gezamenlijke rekening én ook de kinderopvang bijv. (DUUR!!?)

Onze dochter gaat 2 dagen naar de opvang en één dag naar mijn moeder.
Werken loont vaak (veel) meer dan een dag extra thuisblijven heb ik al wel berekend. Maargoed, dat zijn juist de keuzes die je zelf als stel maakt en is altijd handig om even samen te berekenen.
Het is ook maar net waar je prioriteiten liggen en hoe je wil/zou willen leven.

Wij hebben door zo te werken een fijne positie waarbij we niet heel erg op de kleintjes hoeven te letten gelukkig, maar sparen vind ik altijd heel belangrijk (heb ik trouwens wel beter geleerd sinds ik met mijn partner samen ben?)
We gaan 2x per jaar op vakantie, hebben één auto en een lage hypotheek. Dat is heel fijn. Boodschappen gaat te veel geld naar uit, we houden van lekker eten, daar werk ik nog aan.. ?

Vakantiegeld gaat o.a. naar de vakantie en belastingteruggave en eindejaarsuitkering gaat naar de spaarekening(en).
De kinderbijslag gaat naar een spaarrekening voor onze dochter waarmee we sparen voor later.
Opleiding/studie/Rijbewijs dat soort dingen.

Heel veel succes!

Voordat we getrouwd waren deden we allebei bedrag X op de gemeenschappelijke rekening. Sinds we getrouwd zijn, hebben we gezegd dat we allebei even veel geld op de eigen rekening behouden (voor hobby, kleding, etc, wat je mag zelf mag uitgeven zonder dat de ander er iets over heeft te zeggen) en de rest naar de gemeenschappelijke rekening gaat. Dus ja, degene die meer verdient, maakt meer over naar de gemeenschappelijke rekening. Het was bij ons ook een keuze die we samen hebben gemaakt, dus vind dat je dat dan ook netjes samen moet regelen en niet de ene persoon een financieel nadeel heeft omdat hij/zij meer zorgtaken op zich neemt. 

https://www.nibud.nl/consumenten/werkzorgberekenaar/

Dit vond ik een fijne site om te berekenen wat er straks in de nieuwe situatie binnen gaat komen.

We werken beide 4 dagen. Maar we leggen naar rato bij op de spaar- en betaalrekening.

Wij gooien alles op 1 hoop. Ik werk zelf maar 2 dagen. Maar het salaris van ons beide wordt op dezelfde rekening gestort en van daaruit betalen we alles. We sparen allebei graag en kopen weinig voor onszelf dus dat gaat prima zo.

Lastig he, zo veel mensen zo veel manieren. Wij hebben weer een andere manier. Mijn man kocht het huis voor wij elkaar leerde kennen en wij hebben besloten dat het huis van hem blijft en hij dus ook de gehele hypotheek ophoest. Ook wat er moet gebeuren aan het huis betaalt hij. Ik betaal daar niets aan mee. Dat bedrag spaar ik zodat ik een flinke buffer heb voor “wat als”. We hebben een geregistreerd partnerschap en zijn we elkaars erfgenaam. Door zijn investeringen in het huis hebben we lage vaste lasten. Daar deel ik indirect natuurlijk wel in mee, wij hebben besloten om verder alle vaste lasten te delen. Ik ga straks minder werken en verdienen als de kleine er is. Hij blijft zijn uren werken maar in een andere verdeling. Hierdoor sparen we ook weer kinderopvang uit omdat ons kindje minder naar de opvang hoeft.

Door deze verdeling kan ik veel meer sparen dan hij (straks nog steeds) maar heeft hij meer vermogen in de zin van een huis etc. Dit werkt voor ons heel goed. Wij hebben berekend dat we straks de kinderbijslag kunnen sparen voor ons kindje voor later en we het redden met beiden een verhoging van het bedrag op de gezamenlijke rekening.

Sommige mensen zullen zeggen dat ik te veel afhankelijk ben van mijn man. De zuivere berekeningen laten dit echter niet zien. En straks zal ik een salaris blijven verdienen waarmee ik economisch onafhankelijk blijf.

Wij hebben een gezamenlijke rekening, waar alles in komt en uit gaat. 
Mijn man heeft sinds kort een eigen bedrijf. Kan zelf zijn uren bepalen wat ideaal is. Ons kindje gaat eerste jaar niet naar de opvang. Zelf werk ik in de zorg. Zal 1ochtend dienst werken en die dag past mijn moeder op, de andere twee dagen zal ik avonddiensten werken zodat mijn man smiddags naar huis toe komt. 

Terug
Bovenaan