Hoe komen jullie aan je naam?

Mijn man heeft Floor bedacht, ik vond het meteen een leuke en stoere meisjesnaam. Floortje was geen optie, ik vind het niet mooi passen bij een vrouw van veertig..... Floor vind ik stoerder. Onze zoon heet Tijmen, zonder h! Die naam heb ik bedacht. Als hij een meisje was geweest had hij Lieke geheten, maar onze vrienden hebben vorig jaar een Lieke gekregen, dus die naam viel af....
Het bedenken van een naam vond ik erg lastig, in het onderwijs heb je altijd wel een kind in je achterhoofd bij een bepaalde naam. Een aantal namen vielen direct af omdat er een al niet-zo-aardig-kind met die naam rondliep .

Hi,

Mijn zoon heet Joshua Nathan Marley. Na lang denken en veranderen van de naam ben ik hierop gekomen, meisjes namen wist ik al vanaf het begin. Maar ik wist (gevoel) dat ik een jongen kreeg. Joshua had ik gedroomd met ongeveer de 32 week en vond het toen gelijk fantastisch. Nathan komt van mijn zusje, die had zo geheten als ze een jongen was. Deze naam kwam mijn moeder mee, omdat ik erg veel moeite had om een jongens naam te vinden. En vind het een erg leuke naam. En de naam Marley, ja hihi ben erg fan van Bob Marley en vind de naam ook erg leuk (tot ergenis van mijn moeder, maar goed ze had eerder ook namen afgewezen zoals de de naam Micah moet ze maar leven met deze naam, IK vind hem mooi!). Ben alleenstaand dus heb met mijn family overlegt, al  was mijn keuze uiteindelijk.

grt suuz mv Joshua 8-2-07

ps, naam meisjes hou ik voor me, wel is deze namen afgeleid van familyleden ipv zelfbedacht.

Hoi!

Wij hebben heel lang over de naam gedaan. We hadden een aantal namen die we erg leuk vonden. Mijn favoriet was al jaren Sophie, maar ineens stond deze naam op 1 in de top-10!
Ik wilde ook het liefst geen naam uit de top-10 dus Sophie viel af, was wel moeilijk er afstand van te doen... nu hadden we op het laatst nog steeds twee namen over en we besloten te wachten tot ze eruit kwam met beslissen. Toen ze dus geboren werd zagen we meteen: dit is Nynke.
Verder heet ze nog Neeltje Johanna, naar mijn schoonmoeder en moeder.

Het is trouwens maar goed dat het een meisje was want een jongensnaam vond ik helemaal moeilijk, daar waren we echt niet over uit. Mark vond ik erg leuk. Vaak zijn de Marken die ik ken stoere leuke mannen en Twan vond ik ook leuk.

Groetjes,
Daphne

onze dochter heet Lieke. voluit Lieke Anneke. Anneke...zo heet mijn moeder en Lieke vonden wij gewoon leuk. in mijn kraamweek hoorde ik erg vaak...goh...wat leuk een samenvoeging van  Jorieke en Lasse's naam (mijn man).....dat is dus puur toeval!

We wisten dat het een jongetje zou worden, dus hebben nooit naar meisjesnamen gekeken. Onze zoon heet voluit Christian Jozef Hendrikus. Christian hebben we uit een namen boek, was moeilijk kiezen hoor. Stiekem heb je toch wel veel eisen, we wilden een bekende naam (die mensen goed zouden uitspreken en schrijven zonder dat het gespeld hoeft te worden), niet te kort (we hebben een korte achternaam), geen top 10-naam (of zelfs top 20...), nog steeds leuk klinkend als mensen er een koosnaam/verkorte versie van zouden maken... We hadden een lijstje  en langzaam vielen er namen af. Na even proberen was Christian toch de mooiste, klonk het lekkerste. En mijn man vond de betekenis (Christian=christen) ook mooi. Hij is katholiek (ik ben niet eens gedoopt) en dat had voor hem duidelijk meerwaarde. Dus is het Christian geworden. Jozef naar een overleden oom van mijn man (een soort 2e vader) en Hendrikus is een echte familienaam, zowel in mijn familie als in die van mijn man, die al generaties meegaat (oa mijn man, beide opa's, overgrootvaders..).

Groetjes, Karin
Mama van Christian (6,5 weken)

Ik heb wel iets met namen die een "heldere" klank hebben (met veel klinkers en vaak open aan de achterkant) maar aangezien ik een Turkse man heb, en dit kindje niet 100% van Turkse afkomst zou zijn, wilde ik geen "typisch" Turkse naam..

Ik vond Julia al heel lang, heel mooi maar iedereen hier denkt nu dat ze Hulya heet (verdorie, en ik heb nog zo mn best gedaan..) en dat is dus niet zo, dus ik loop nu al te verbeteren..haar tweede naam is Nevin, de naam van mijn schoonmoeder.

Het schijnt traditie te zijn (ja..en nu goed opletten anders mis je t..) dat de oudste zoon, zijn eerste zoon naar zijn vader noemt en zijn eerste dochter naar zijn moeder (vandaar dat veel Turken ook dezelfde naam hebben denk ik, weinig fantasievol al zeg ik het zelf) nou ja, laat mijn man al 3 kinderen hebben, waaronder ook een dochter.. maar zij is dus niet vernoemd (zijn ex vond de naam niet mooi) zijn zoon is overigens wel vernoemd. Nu zijn broer en zus ook allemaal al kinderen hebben van beide geslachten overigens, en er dus niemand is geweest die op de 1 of andere manier de traditie in stand wilde houden, kwam ik met het idee om haar als tweede naam Nevin te geven, tot groot geluk van mijn schoonmoeder, ze heeft 2 weken feest gevierd in Turkije

Vincent heet zo omdat ik de betekenis mooi vind (onoverwinnelijk> invicta) en omdat het 1 van de weinige mooie jongensnamen was waar ik geen nare bijsmaak aan had zeg maar..Hij zou eerst Michael John heten maar een "vriendin" pikte die naam in zodra ze hoorde wat ik had bedacht voor haar eigen zoontje die 2 maanden ouder is en dus werd het Vincent John (John naar zijn opa Johannes)

Dat het beide Romeinse namen zijn geworden is puur toeval, al ben ik gek op geschiedenis maar om mn dochter nou Nefertiti te noemen ging me te ver ;)

Hoi!

We houden erg van de klank van scandinavische namen. Krachtig en toch goed uit te spreken en geen lastige schrijfwijze in het nederlands. Manlief heet al Olaf, dus de trend was al gezet door schoonmama. Alhoewel, die heet Astrid, dus eigenlijk zijn de opa en oma van mijn partner er mee begonnen.

Ik zit (zoals meerdere dames hier) in het onderwijs (kunstvakken -praktijk en theorie- op een havo/vwo school) en geef elk jaar al snel een paar honderd verschillende kinderen les. Dus aan namen met een "gevoel" erbij geen gebrek. Lastig hoor.

Twee namen vinden we mooi, de eerste naam is de roepnaam.

De oudste heet Ivar Sten en onze tweede zoon heet dus Bjarne Finn. Finn is niet per definitie scandinavisch overigens. Zijn naam betekent witblonde beer. Een beer was hij zeker bij de geboorte (bijna 9 pond) en witblond is hij (nog) niet, maar aangezien zowel mijn partner en ik dat als kind wel waren en onze oudste ook witblond werd na een tijdje, verwachten we dat hij nog wel bijkleurt.....

Bij de tweede hebben we wel wat rondgeneusd in boekjes om ideetjes op te doen. De meisjesnaam houden we voor ons, we willen graag nog meer kinderen en wie weet....

groetjes Dionne/vis78

Hallo,

Mijn zoontje heet Wout. Ik wist deze naam al lang voordat ik zwanger was. Op 3fm (radiozender) heet een dj Wouter ......... (achternaam weet ik niet) en zijn programma heet Wout in de morgen.
Zo ben ik dus op de naam gekomen.
En gelukkig vond/vindt mijn vriend de naam ook geweldig. We hebben ook niet naar andere jongensnamen gezocht.  
Als we een meisje hadden gekregen, had ze Dyon geheten. Ik vind voor een meisje namen leuk die ook voor een jongen kunnen.  
Zelf  vind ik Robin ook erg leuk voor een meid, maar dit vindt mijn vriend niks.
En mijn mooie mannetje heet alleen Wout. Mooi genoeg vinden we..........hihi.

Wel leuk om te lezen wat de gedachten achter de namen  zijn.  

xx Nicole

Terug
Bovenaan