hoe lang nog borstvoeden?

Hoi moeders!

Ik was benieuwd hoe lang de borstvoedings mamma's nog van plan waren om borstvoeding te blijven geven?
Mijn streven was 6 maanden en dat leek mij in eerste instantie enorm lang en vermoeiend, maar als ik kijk naar hoe het nu gaat zie ik eigenlijk geen reden om na 6 maanden te stoppen. Mijn meisje in nu 4 maanden, dat zou betekenen dat ik van mezelf over twee maanden al zou "mogen"stoppen. Echt nooit gedacht dat ik dat ten eerste zou halen en ten tweede dat ik het misschien niet op zou willen geven...
Ik ben het af en toe wel heel erg zat, vooral het kolven, niet het voeden. Ze gaat vier dagen in de week naar opvang en soms wil ik ook weleens een avondje weg, dus dat kolven komt me echt mijn strot uit. Daarom denk ik er wel aan om misschien na 6 maanden overdag als ik er niet ben wel flesjes kv te geven, scheelt een hoop gepomp, maar aan de andere kant vind ik dat ook weer zonde. Ze doet het er zo goed op op die borstvoeding. Dus waarom eigenlijk stoppen?
Kortom, ik weet het nog niet helemaal. Na 6 maanden mag je natuurlijk ook met bijvoeden beginnen en langzaam aan zal de melk dan toch wel minder worden. Ik vind het wel een mooi idee dat het op een gegeven moment uit zichzelf zal stoppen, zodra mijn dochter daar klaar voor is. Hoe lang denken jullie dat dat duurt? Een jaar? Langer? Tegelijkertijd wil mijn egoistische ik ook wel eens wat vaker een wijntje kunnen drinken! Niet echt een heilige reden om met borstvoeden te stoppen...
Hoe denken jullie hierover?

Liefs Bebek

Ik zit met precies dezelfde vragen.

Het loopt lekker, dus waarom zou ik stoppen..
Maar ik wil ook wel eens een avondje voor mezelf. Nu kan ik nauwelijks 3 kwartier weg 's avonds, omdat ze dan zo vaak drinkt.
Ik kan geen melk drinken, zit dus aan de calciumpillen. Heb een vitamine B tekort, dus vreselijke haaruitval en aan de vitamine B-complex.
Maar ik vind het ook wel weer heel fijn om te geven en net wat je zegt: het wordt straks ook snel minder als ze eenmaal andere voeding krijgen.

Ik ben niet van het kolven. Als het moet, krijgt ze een flesje kant en klare nutrilon.

Ik weet het ook nog niet hoor..

hihi, ik zit met precies dezelfde dilemma's als jij.

Kolven is absoluut niet mijn hobby, zeker de laatste tijd niet, nu het wat moeilijker gaat. Tot een maand geleden kon ik de melk zowat uit mijn borsten kijken en snapte ik echt niet wat iedereen tegen kolven had. Nu is mijn productie beter afgestemd en gaat kolven een stuk moeilijker (wat ook voordelen heeft, geen lekkende en uitelkaar barstende borsten meer),.
Weer eens ongecompliceerd een biertje of  wijntje drinken lijkt mij ook wel weer fijn. Nu drink is wel eens een 2.5 biertje, maar direct na  een voeding. Maar als het om meerdere drankjes gaat (wat ik ook wel eens doe), moet ik altijd even nadenken over hoe ik dat  doe.    
En het hele georganiseer met flesjes, diepvries, hoe lang bewaren enzo als ik er eens een dagje niet ben... Vanochtend weer het hele theater gehad (zoontje is bij mijn moeder omdat ik vandaag studiedag heb (tja, wat doe ik dan hier op het forum eigenlijk? ). Alles zo doen dat hij genoeg heeft, maar niet teveel want dat is zonde, en zorgen dat het  oudste eerst gegeven wordt zodat wat overblijft niet weggegooid hoeft te worden.  

Maar bv geven is zooo leuk, en waarom stoppen als het goed gaat en als het toch het beste is voor je kindje??? Ik heb besloten het gewoon op zijn beloop te laten. 6 maanden gaat makkelijk lukken, dat is nu wel duidelijk. En daarna zie ik wel. In eerste instantie ga ik gewoon door met bv en bijvoeding. Wellicht dat het vanzelf afloopt, misschien word ik het na een poos wel echt zat. Na 9 maanden loopt  het kolfrecht af,  misschien dat dat een mooi moment is.   En inderdaad eens een flesje kv  als het zo uitkomt  om het mama makkelijker te maken.  

Pfff, ik weet het ook niet hoor. BV tot 1 jaar staat me niet tegen.  Op dit moment staat bv aan een kindje dat al loopt/praat me wel tegen, maar misschien denk ik daar tegen die tijd wel anders over.      

Sorry, het is een heel verhaal geworden, maar dat komt omdat ik er daar nu ook erg mee bezig ben.

groetjes, Pauwtje

Hoi,

Ik was ook van plan om een half jaar bv te geven. Mijn zoontje was  4,5 maand en opeens was het op. 's Morgens en 's middags heb ik nog gegeven en  's avonds had ik opeens geen druppel meer. Hoe het kan is me nog steeds een raadsel. Gelukkig had ik een pak kv in huis. Ik heb nog 2 weken 's morgens een klein beetje gehad wat ik hem dan ook gaf maar dan moest hij ook nog een flesje. Mijn zoontje is inmiddels 5,5 maand en ik sta helaas helemaal droog. Ik mis het heel erg, maar ik ben blij dat ik toch nog 4,5 maand heb kunnen geven. Mijn oudste zoontje heeft het maar 3 weken gehad want daar lukte het niet bij. Ik zou zeggen, geniet ervan zolang het kan! Maar goed, ik heb makkelijk praten, ik hoefde niet te kolven want ik ben een thuisblijfmoeder.

Succes ermee!
Groetjes, Nanda

Hallo

Ik ben begonnen met de instellingvan: ik zie wel en zo lang mogelijk. In de vaste veronderstelling dat ik het maar kort zou volhouden. De eerste 2 maanden vond ik vreselijk. Veel pijn, vermoeiden, moeilijk met aanleggen, echt waardeloos. Ik heb zo vaak geroepen dat ik wilde stoppen, maar ik wachtte omdat hij nog geen speen 'mocht'. Na 2 maanden ging het beter en toen dacht ik weer, ik zie wel. Nu nog, maar hat zal alnger worden dan ik had verwacht. 6 maanden haal ik makkelijk met bijna volledig BV. 1 fles per dag voor het slapen gaan, rest BV.
Straks met bijvoeden zal het minder worden en wordt ik ook vrijer daarmee. Ik kijk daar wel naar uit, maar besef ook dat ik het moeilijk ga vinden om echt te stoppen. Nu denk ik dat een maand of 9-12 mooi is, maar wie weet kan ik dan nog geen afscheid nemen ervan...

Toch veel BV 'die-hards' hier!

ik heb 3,5 maanden lang borstvoeding gegeven. Toen Arjun net geboren was, kon hij niet goed happen. Het aanleggen lukte maar niet. bIk heb toen besloten om alle voedingen te kolven. Ik kolfde 5 a 6 keer per dag en het ging goed. Ik miste het wel, Arjun aan mijn borst. Ik schakelde een Lactatiekundige in. Arjun was toen 3, maanden oud. En ja hoor. Arjun dronk geweldig uit mijn borst. Helaas ging het kolven niet meer goed. ik kreeg stuwing en een fikse borstontsteking in beide borsten. Ik moest toen stoppen, maar ik mis de bv nog elke dag. Het is de speciale band met je kindje, die niemand anders met hem/haar heeft en dat je je baby de beste voeding kunt geven...

Ik vind die opmerkingen dan ook heel irritant, dat Arjun minder huilt omdat hij nu kv krijgt.
(door mijn schoonmoeder)

Hoi,

Net zoals de meeste heb ik dus ook een  hekel aan kolven.
Ik heb mijn BV nu zo afgestemd dat Nick 2 BV krijgt en de rest KV.
Ik voed hem zelf rond 6 a 7 uur en s'avonds weer rond die tijd.
Zo kan ik het het langst volhouden en krijgt hij van mij ook nog wat goeds mee.
Ik heb mijn BV heel langzaam afgebouwd dan schijnt je lichaam zich het beste aan te passen.

Groetjes,
Monique mv Nick

herkenbaar

ik vraag mij ook steeds vaker  af hoe lang ik nog doorga en vooral hoe lang ik nog doorga met dat ellendige kolven grrr!

ik las hier op het forum over de rapley methode (over bijvoeden) en heb me daar in verdiept. Als je dat doet dan bouw je de bv heel geleidelijk af (ja, maar hoe geleidelijk dan he? misschien laat ik dat dan wel afhangen van hoeveel zin ik  heb in de alcohol, want met dat mooie weer krijg ik steeds meer zin in koele bokalen rose en koude pilsjes van de tap en.....  hmmm ) wat goed is voor je eigen lichaam en dan weet je zeker dat je kindje in het begin van de bijvoedingsfase toch nog genoeg binnenkrijgt.

Wellicht dat de melk van de een op andere dag op is? Dan is de beslissing snel genomen en staat de bus kv. klaar.

Terug
Bovenaan