Hoi
mijn tweede is nu bijna zestien maanden en krijgt nog borstvoeding... Vorig jaar zat ik precies met hetzelfde probleem, een hekel aan al dat kolven maar haar de borstmelk niet willen ontzeggen. Daar kwam bij dat na de zesde maand het allemaal zoveel makkelijker werd! (live voeden, niet kolven). Ik kolfde genoeg om haar ontbijt mee aan te maken, maar dat duurde tot ze acht maanden was en toen at ze zoveel dat ik niet genoeg melk ervoor kon afkolven. Ze heeft een tijdje kunstmelk gehad in het ontbijt, maar nadat ik dat een keer op het vliegveld moest proeven van de security, ben ik meteen overgegaan op gewone koemelk in het ontbijt. Lekkerder en het kan best vanaf die leeftijd, als het maar niet gebruikt wordt als de belangrijkste voedingsbron; melk om te drinken. Ik werk thuis dus voor mij was kolven niet meer noodzakelijk, maar voor jou ligt dat wel anders. Misschien zou je toch bv en kv kunnen combineren? Alleen 's ochtends en 'savonds (en snachts) borstvoeden zou je nog heel lang kunnen doen. En in het weekend wel de hele dag zelf.
Ik vond het eerst ook een raar idee om zo'n groot kindje aan de borst te hebben, maar als het je eigen kind is groei je daarin mee, je verlegt je grenzen. Natuurlijk zijn er altijd ups en downs, maar toch vind ik steeds weer een reden waarom ze het nog 'nodig heeft'. Doorkomende tandjes, vaccinaties, ontwikkelingssprongetje,...
Overigens raadt de Wereld Gezondheids Organisatie aan om in elk geval tot de tweede verjaardag borstvoeding te geven. Dus zo raar is het eigenlijk niet. Als je het op zijn beloop laat en je kindje laat beslissen wanneer het afbouwt, is dat vaak na het tweede jaar. Hoewel met een beetje sturen ook kindjes net na het eerste jaar goed kunnen afbouwen zonder drama. Misschien kun je meer informatie vinden op www.borstvoedingsforum.nl, onder het kopje 'dreumes aan de borst'. Ook is er een speciaal kopje over kolven, en kun je er tips vinden hoe je kinderdagverblijf met borstvoeding kunt combineren als het kolven niet goed lukt.
groetjes Danielle
mama van twee dochters