hoe lang nog borstvoeden?

Wij waren ook van plan de rapley methode te gaan volgen, maar ons Cb heeft dat toch een beetje afgeraden. Ik dacht dat zij er wel voor zouden zijn, een antroposofisch CB nl. Maar ze zeiden dat kindjes met 6 maanden vaak nog niet goed genoeg kunnen zitten om die methode te volgen en raaden aan dat pas te gaan doen vanaf dat je kindje goed en lang zelfstandig rechtop kan zitten. Eerst beginnen met prutjes dus en dan later pas over op rapley. Ik denk dat ze me omgepraat hebben, ik wa stoch al benieuwd naar het besmeurde snoetje!!!

Rosanne

he woedel,

ik denk ook niet dat berend al kan zitten met 6 maanden, maar wie weet?

Ik heb wel eens gehoord dat ze recht op moeten zitten om de kans op verslikken te verkleinen... Maar waarom moeten ze recht op zitten om te kunnen kauwen? Hebben ze dat uitgelegd?

Bij mijn cb hadden ze nog nooit van rapley gehoord, niet dat ik dat soort dingen met ze bespreek (sterker nog, ik stuur mijn vriend altijd naar het CB   hi hi! en die is nogal beleefd dus die geeft op elke suffe vraag van het cb antwoord, dus ook over voedingsvragen)

Hoi Allemaal,

Heerlijk al die bv moeders. Om mij heen krijgen de meeste baby's kv en ben ik de enige die nu al bijna 20 weken aan de bv en kolven is.
Bij mijn eerste ben ik met 6 maanden helemaal gestopt en had hij al wel de nodige flesjes kv op omdat door het werken mijn bv terugliep. Nu ga ik er veel meer voor en loopt het hartstikke goed. afgezien van en borstontsteking met abces nu. Op zo'n moment weet ik nooit hoelang ik het ga volhouden maar op andere momenten ( de meeste) ga ik denk ik voor de 9 maanden. Een wijntje lijkt me in de zomer ook wel wat, maar ach, volgend jaar kan het weer volop.
Sommigen schreven over de Rapley methode. Heb dit met mijn zoontje grotendeels uitgeprobeerd vanaf 6 maanden. Hij zat dan in de kinderstoel met een kussentje vrolijk een banaan of broccoli te eten. Geweldig! Sommige dingen hebben we wel gepureerd als het uitkwam met onze pot (erwtjes is lastig eten en appels zijn vrij hard). Meneertje eet nu (21 maanden) nog steeds erg goed.
De 2 ons groenten - 2 stuks fruit at hij tot hij ongeveer een jaar zonder problemen op. Sinds hij wat meer dreumes en peuter is wordt het gelukkig wat minder. Hier in ieder gval geen problemen met stukjes. Hoe Hidde het gaat doen. Geen idee. Met de druppeltjes vit D trekt hij een erg vies gezicht. Ik vind dat hij groot gelijk heeft. Vind het ook erg vies, maar Jorden (de oudste) smult er van.

Groetjes,
Marjanne

Hai Jannetje

Het CB bedoelde het denk ik niet zozeer vanwegen kauwen, maar wel vanwege het verslikken. Omdat ze het in het begin nog niet zo goed kunnen, hebben ze de tijd ervoor nodig en dan moeten ze goed kunnen zitten. Overigens staan ze verder helemaal niet afwijzend tegenover deze methode, die indruk kreeg ik niet. Ze adviseren wel al eerder te beginnen met toevoegingen aan BV of KV. Ze noemden het granen, maar of dat rijstebloem oid is???? Ik weet het morgen, dan ga ik naar hun infobijeenkomst.

Ik denk echt dat wij wel gaan beginnen met prutjes, maar overstappen zodra het kan op rapley. Als het echt niet lukt, dan kunnen we altijd nog een prutje geven als aanvulling.

Groeten Rosanne

Ook ik wilde weer een half jaar voeden, heb ik bij Tijmen ook gedaan en die wilde toen zelf niet meer. Nu zit ik er toch over te denken om langer zelf te voeden omdat Floor zo'n eczeem heeft en in de gaten wordt gehouden ivm eventuele astma. Dan wil je toch het beste voor je kruimeltje toch? Als ze het zelf wil kan ze het krijgen zolang het goed gaat. Ze heeft wel sinds een week een tand, dus het is elke keer weer spannend  . Levensgevaarlijk meissie, hihi.
groetjes van Ruth

oh ja, dat kolven vind ik ook maar niks, maar dat heb ik er voor over, ik ga zo op kamp en heb een handkolf van mijn zus geleend, dat kabaal van mijn eigen kolf met die pubers in de buurt zie ik niet zitten, haha!

Hallo allemaal,

blij om te lezen dat meerdere dezelfde dilemma's hebben.
Ik heb, helaas maar, bijna drie maanden bv kunnen geven. Omdat mijn zoontje veel spuugde moest is al snel flesjes bv verdikt geven. Dus ik ben al vroeg moeten beginnen met kolven. Aangezien Jannick in het begin heel veel huilde (van de pijn in zijn slokdarm door de reflux) was het kolven een waar drama. Kolven met een schreeuwend kind op de achtergrond was niet optimaal, beter gezegd dat ging niet. Dus er moest altijd iemand bij zijn die hem rustig kon houden. Gelukkig ging dat snel over. Helaas was toen mijn voeding wel al terug gelopen (door de stress, het kolven...weet ik veel, maar het was wel zo) Ik moest steeds vaker kolven om de voeding bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk heb ik met heel heel veel pijn en moeite de bv afgebouwd.

Het vreemde is dat ik voor de bevalling, wel bv wilde geven, maar ik was niet echt volledig overtuigd. Na de bevalling, keihard moeten knokken om de bv op gang te krijgen. (keizersnede werkte ook niet mee) Het verbaast me achteraf dat ik van te voren niet echt "voor" bv was, maar het meer wilde proberen. Maar uiteindelijk veel heb doorstaan om het op gang te krijgen en nog meer moeite heb gehad om het los te laten.... Vreemd. Herkennen anderen dit?

groetjes Esmeralda

Hoi

mijn tweede is nu bijna zestien maanden en krijgt nog borstvoeding... Vorig jaar zat ik precies met hetzelfde probleem, een hekel aan al dat kolven maar haar de borstmelk niet willen ontzeggen. Daar kwam bij dat na de zesde maand het allemaal zoveel makkelijker werd! (live voeden, niet kolven). Ik kolfde genoeg om haar ontbijt mee aan te maken, maar dat duurde tot ze acht maanden was en toen at ze zoveel dat ik niet genoeg melk ervoor kon afkolven. Ze heeft een tijdje kunstmelk gehad in het ontbijt, maar nadat ik dat een keer op het vliegveld moest proeven van de security, ben ik meteen overgegaan op gewone koemelk in het ontbijt. Lekkerder en het kan best vanaf die leeftijd, als het maar niet gebruikt wordt als de belangrijkste voedingsbron; melk om te drinken. Ik werk thuis dus voor mij was kolven niet meer noodzakelijk, maar voor jou ligt dat wel anders. Misschien zou je toch bv en kv kunnen combineren? Alleen 's ochtends en 'savonds (en snachts) borstvoeden zou je nog heel lang kunnen doen. En in het weekend wel de hele dag zelf.

Ik vond het eerst ook een raar idee om zo'n groot kindje aan de borst te hebben, maar als het je eigen kind is groei je daarin mee, je verlegt je grenzen. Natuurlijk zijn er altijd ups en downs, maar toch vind ik steeds weer een reden waarom ze het nog 'nodig heeft'. Doorkomende tandjes, vaccinaties, ontwikkelingssprongetje,...

Overigens raadt de Wereld Gezondheids Organisatie aan om in elk geval tot de tweede verjaardag borstvoeding te geven. Dus zo raar is het eigenlijk niet. Als je het op zijn beloop laat en je kindje laat beslissen wanneer het afbouwt, is dat vaak na het tweede jaar. Hoewel met een beetje sturen ook kindjes net na het eerste jaar goed kunnen afbouwen zonder drama. Misschien kun je meer informatie vinden op www.borstvoedingsforum.nl, onder het kopje 'dreumes aan de borst'. Ook is er een speciaal kopje over kolven, en kun je er tips vinden hoe je kinderdagverblijf met borstvoeding kunt combineren als het kolven niet goed lukt.

groetjes Danielle
mama van twee dochters

Terug
Bovenaan