Ik zie dat je de afgelopen week al meerdere topics hebt aangemaakt over het slaappatroon van je baby. Gaat het goed met jou? Kom jij een beetje aan je rust toe? Hoe vind je je kraamperiode tot nu toe?
Het kan best zwaar zijn he? Al die gebroken nachten, overdag alleen maar plakken en voor de baby zorgen. Dan schiet aandacht voor jezelf en je man er flink bij in. Ik vond het ook zwaar. Niet iedereen heeft zo'n babietje die keurig alle slaapjes slaapt. De meeste mensen eigenlijk niet. Die van mij huilde van halverwege de middag tot savonds laat onophoudelijk, en kwam heel lang voor meerdere nachtvoedingen. Ook sliep ze nergens anders dan op mij. Pas na 6/7 weken lukte een slaapje in de box of cosleeper. Ze sliep zelfs bij me in mijn bed. Ze sliep ook niet op mijn man of moeder. Dan huilde ze alleen maar harder. Dus ik voelde me erg verloren en alleen in deze grote taak. En zoveel slaaptekort gecombineerd met herstellen en borstvoeden. Pffff! Dat was niet mijn beeld van hoe het is om een baby te hebben. En al dat lekker knuffelen samen kwam me de strot uit.
Weet dat je niet alles leuk hoeft te vinden. Dat zegt niks over hoeveel je van je kindje houdt en of je een goede moeder bent. Iedereen worstelt die eerste weken.
Lees vooral de tips die je hebt gekregen nog eens door, vooral die over het 4e trimester. Het is echt normaal babygedrag en je kunt van een hele jonge baby helaas lang niet altijd verwachten dat je ze kunt wegleggen als ze slapen. Lekker wandelen, draagdoek, babynestje, op jouw buik laten slapen, autoritje met de maxicosi desnoods. Het is allemaal nodig om die kleintjes in slaap te krijgen. Ze kunnen nog geen patronen herkennen, dus ze wennen nergens aan. Probeer goed uit waardoor jouw kindje wel slaapt. En lukt echt helemaal niks? Is er verder geen duidelijke reden? Dan troost en wieg je het tot het wel lukt.
Mijn dochter ging vanaf 3/4 maanden vanzelf steeds beter slapen in de box of zelfs in haar bedje. En met 4,5 maand sliep ze alle slaapjes in bed. Dit hoor je heel vaak. Hoef je niks voor te oefenen. Het is al heel goed dat het in de ochtend wel lukt. Hou die vast.