Hoe regel je opvang als je kind ziek wordt? Geen grootouders in de buurt

<p>Mijn vriend en ik hebben een kinderwens. We wonen in de stad waar hij gestudeerd heeft. Heel leuk hier, maar beide grootouders wonen op grotere afstand. Nu merk ik bij collega’s dat als hun kind ziek wordt, hij/zij a la minute opgehaald moet worden. In onze beroepen is het helaas niet mogelijk om ineens van het werk weg te gaan (zorg/onderwijs). De collega’s kunnen meestal een opa/oma regelen die de kleine ophaalt. Maar hoe doe je dit als je geen mensen in de naaste omgeving hebt, die dit kunnen doen? <br />Er zijn vast meer mensen die niet in de buurt van familie wonen. <br />Ik lees het graag! </p>
 
Dat is inderdaad heel lastig, zelfs als je wel grootouders in de buurt hebt. Als mijn kindjes echt heel ziek zijn willen ze gewoon thuis bij papa of mama zijn dus dan zit er niets anders op dan dat 1 van ons 2 thuis blijft. 
 
Als de opvang belt dat je kindje ziek is, moet hij meteen oogehaald worden en kun je op je werk calamiteitenverlof opnemen. Dit is inderdaad niet altijd handig met bepaalde beroepen maar je kindje gaat op dat moment gewoon voor.
 
Ik werk in het onderwijs (sta voor de klas), maar als mijn kinderen ziek worden mag ik gewoon weg hoor. Dan het inderdaad calamiteitenverlof. Het is misschien minder handig of niet fijn, maar het kan en mag gewoon.
 
Nee ook bij de gastouder mag je kind niet ziek gebracht worden. Ik werk zelf op een kdv en wij mogen geen calamiteiten verlof opnemen voor een ziek kind. Dat geldt alleen als je kind naar het ziekenhuis moet.
Wij moeten dan gewoon verlof opnemen helaas. Kost je vakantiedagen maar het is niet anders. Je zieke kind gaat voor.
Als je je afvraagt hoe anderen het op jouw werk doen zou je het eens aan een collega met kinderen kunnen vragen.
 
Gastouder of kdv maakt niet uit hoor, een ziek kind moet altijd opgehaald worden!

Ik week zelf op een kinderdagverblijf en bij koorts boven de 38.0 (of ook zonder koorts maar als een kind duidelijk niet fit is) moet een kind worden opgehaald. Niet perse binnen 15 minuten, maar binnen het uur is zeker wenselijk. Een ziek kind hoort gewoon thuis in z'n eigen bed bij mama en niet op een drukke groep met 14 schreeuwende kinderen om hem heen.

Zelf heb ik 2 dochters en ook geen familie of vrienden in de buurt. Niemand. Dus als ze ziek zijn bij de gastouder, dan moet mijn man of ik komen. Ook wij hebben geen baan waar we heel makkelijk weg kunnen, maar het is niet anders. Het gebeurt een paar keer per jaar en dat is te overzien. En echt, als mijn kind ziek is WIL ik niet eens dat een oma of kennis ervoor zou zorgen, dan wil je er echt zelf voor zorgen!

Ik zou me er nu nog niet te druk om maken, dit ligt voor jou in de verre toekomst en het komt altijd weer op z'n pootjes terecht hoor
 
Terug
Bovenaan