Hoe regel je opvang als je kind ziek wordt? Geen grootouders in de buurt

Calamiteiten verlof is voor als je kind in het ziekenhuis ligt of als je acuut naar de HAP moet ofzo, dat kun je niet zomaar opnemen als je kind 'gewoon' ziek is. Dat kost je een vrije dag. Vervelend, maar dat hoort er gewoon bij met kinderen ;)
 
Het verschilt per werkgever wanneer en in welke situatie het zorg- of calamiteitenverlof kan worden opgenomen, dus daar zou ik me in verdiepen. 
Maar ja hoe je het ook regelt met je werkgever, je zult dan toch gewoon zelf weg moeten ? misschien ken je tzt wel een buurvrouw die je kind even wilt halen totdat je zelf weg kunt. Het ligt idd nog in de verre toekomst, dat regel je dan wel .
 
Dat is niet waar, wat wordt gezegd. Er staat in de wet vastgelegd dat als een kind plotseling ziek is, dat je calamiteitenverlof op de eerste dag kan opnemen om iets te regelen. Dat hoeft écht niet alleen als je kind naar een dokter moet.
 
Je zult merken dat er meer dingen toch kunnen als je kinderen hebt, dan je vooraf had gedacht. Zoals inderdaad weggaan op je werk, ook al is dat heel onhandig, werken na een slapeloze nacht en ook weer een sociaal leven hebben :) Het is best een zoektocht in het begin, maar dat gaat je wel lukken. En inderdaad wat hierboven ook al werd gezegd, ik breng mijn kinderen ook niet naar opa en oma (ook al zijn die in de buurt en echt schatten), ik wil er dan zelf voor ze zijn, of mijn man.
 
Ik heb een tijdje terug ook zo'n topic gestart. 
Mijn dochter is nu 13 maanden en sinds 4 maanden naar de opvang. Soms is ze een keer per maand ziek, soms wel 3 keer. En toen met de lockdown was de opvang sowieso dicht. Wij zijn het vangnet. Geen opas of omas in de buurt, geen andere familie, geen vrienden die niet zelf ook werken en dit willen doen, zelfs geen aardige buurvrouw die we goed kennen. 
Dus ik heb heeeel veel vakantiedagen verbruikt. Want calamiteitenverlof krijg je enkel voor de middag dat je plotseling wat moet regelen. Dit geldt niet voor het hele ziek zijn of de sluiting van de opvang. En zorgverlof is enkel voor ernstige situaties waarin enkel jij voor je kindje kunt zorgen, en dan ook maar 2 weken max. Als je kindje zaterdag ziek wordt en maandag niet naar de opvang kan is gewoon een vakantiedag. 
Mijn calamiteitjes zijn toch wel veel vaker dan ik dacht, en ik voel me best schuldig naar mn werk toe over dat ik me meerdere keren per maand plotseling af moet melden. Puinzooi, achterstallig werk, collegas plotseling opzadelen met werk. Leuk vind ik het niet. Ik blijf veel liever lekker in het ritme. Maar het is niet anders. Kind gaat voor. Ik ben soms best jaloers op collegas die dan gewoon even hun zus of moeder bellen. 
 
Wat SN zegt is ook helemaal waar. Ik doe dingen gewoon nu ik mn meisje heb. Soms vind ik het spannend. Maar er is geen andere optie dan voor je kind zorgen. Dus ik moet. En als mn meisje ziek is, dan is dat ook in mijn hoofd echt even belangrijker dan wat voor werk dan ook. Mamma is coming!
 
Zodra je kind ziek is, wil je er als mama gewoon zelf voor zorgen, wat hier vaker wordt gezegd :) Maar dat weet je pas zodra je een kindje hebt hihi. Van tevoren kun je denken dat je er heel nuchter in staat, totdat je een zieke baby hebt. Geloof me, daar wil je geen oma mee opzadelen, daar wil je alleen maar zelf mee knuffelen en de uren doorkomen totdat het weer beter gaat ;)
 
Ik sluit me hierbij aan, als je kind ziek is, dan is voor mij de enige andere persoon dan ikzelf die de zorg voor mijn kind mag dragen mijn partner. En tsja, of het vaak of weinig voor gaat komen, daar kan je vantevoren weinig over zeggen. Die van ons wordt elke 2 weken wel een keer ziek opgehaald van de kinderopvang en dan moeten wij dus met spoed iets regelen. Gelukkig kunnen wij beiden thuis werken zolang we onze werklaptop en een internetverbinding hebben, dus vaak kunnen we dan terwijl de kleine slaapt (soms slapen ze extra veel als ze ziek zijn, en soms willen ze juist helemaal niet slapen) of 's avonds wat van de gemiste uren inhalen op het werk, en de uren die we tekort komen gaan van onze vrije dagen af. Is niet anders, maar in de praktijk kost een ziek kind ons meestal hooguit een uur of 2 aan vakantieuren, dus ook niet meteen een hele vakantiedag ofzo. Ik besef me dat dat natuurlijk niet bij ieder beroep kan, maar ik neem aan dat wel meer mensen enige mogelijkheid tot het inhalen van uren zullen hebben zonder meteen vakantieuren te hoeven schrijven. Veel collega's (vooral die met kinderen) zullen ook snappen dat je niet anders kan dan er voor je kind zijn op zo'n moment. 
Bij ons wonen de grootouders ook bepaald niet om de hoek en we zijn recent verhuisd naar een stad waar we vrijwel niemand kennen, dus oppas uit bekenden kring regelen is lastig en doen we ook niet als ons kind ziek is.
 
Terug
Bovenaan