Hoe staan jullie er financieel voor?

hallo meiden,

nadat onze 1e was geboren moest ik erg wennen aan het verschil. Ik ging van 36 uur naar 12 uur per week, hier moesten ook nog de oppaskosten vanaf. Het was al met al niet veel meer! Vervolgens werd ik ook nog ontslagen dus moesten we het met nog minder doen!

Soms baal je dan zo vreselijk!!! Toch heb ik in al die jaren niet meer dan 16 uur per week gewerkt. Oke het is geen vetpot, maar nu gaat ze al naar de basisschool! Eigenlijk zijn die 4 jaren zo voorbij en dan kun je als je wilt wat meer gaan werken. Nu beginnen we weer opnieuw met onze kleine! We zien hier niet tegenop, want we kunnen tegen een stootje!

Enneh.... de boodschappen van de Lidl is ook goed hoor! Een verjaardagskado'je gaat om het gebaar en niet om het bedrag! Bij de Action vaak leuke dingen. Ga zo nog maar even door. Je wordt ook heel creatief. Bepaalde dingen opzeggen, zoals een sport. Dan maar achter de kinderwagen hardlopen :)).

Veel succes allemaal!!!
Groetjes  Sandra
(28 wkn 2 dgn, april forum)

Hoi, hoi,

Allereerst moet ik vragen waarom Nederlanders altijd zo geheimzinnig over hun inkomens doen maar goed daar gaat het nu niet om! Mijn man en ik hebben een gezamelijk netto  inkomen van € 3100,= p.m. en we hebben een zoontje. Tijdens mijn zwangerschap maakte ik me ook best druk om de kosten die een kindje met zich mee zou brengen, nu hij er is merk ik dat hij gewoon meedraait in de huishouding. Natuurlijk ben ik meer geld kwijt met boodschappen door de luiers en babyvoeding maar ik schrik er niet van het valt eigenlijk wel mee allemaal. Ik werkte al parttime voordat ik uberhaupt zwanger was dus qua inkomen was ik al gewend een flinke stap terug te doen ik kreeg wel  bijna een hartaanval toen ik mijn eerste loonstrook kreeg en dacht op dat moment dat ik het never nooit zou gaan redden maar gek genoeg leef ik nog net zo lekker als toen ik fulltime werkte zonder dat ik ook maar één euro rood sta!  Wij wonen ook in een rijtjeshuis om de kosten een beetje beperkt te houden al moet ik erbij zeggen dat zelfs een rijtjeshuis waar wij wonen al achterlijk duur is! Maar  goed mijn ervaring is dat de kosten allemaal wel mee vallen vooral omdat de kinderopvang  sinds dit jaar een heel stukje beter te betalen is en met een beetje creativiteit kun je heel veel met heel weinig geld!  

Groetjes,

Puk  

hallo,

ik ben naar een inkomen van samen met mijn nu exvriend 3000 netto naar 700 netto gegaan, want doordat ik een oproepcontract had en nog studeerde en mijn exvriend een vaste baan had en we nu uit mekaar zijn en ik dus niks meer had in de bijstand ben teruecht gekomen!!!

Soms vraag ik het me af hoe sommige bijstanduitkeringsgerechtige het doen met alles, maar het is echt heel zwaar, ik heb gelukkig veel hulp van mijn familie enzo en ga straks na het verlof aan het werk, want daar heb ik 1 mazzel aan, ben namelijk nu klaar met mijn opleiding en het vooruitzicht om een goede baan te kunnen krijgen, en jah ik zal eerst meer moeten werken dan dat ik zou willen ivm de kleine maar heb het er voor over want wil zo snel mogelijk alles weer zelf kunnen doen en bijstand trekken is echt niet leuk, maar heb aan den lijve ondervonden dat het maar goed is dat nederland dit heeft voor bepaalde mensen, anders had ik echt helemaal niks!!!

soms heb je het niet voor het kiezen, maar ik weet zeker dat iedereen het kan! ik ben ook naar een redelijk bestedingsbedrag naar in principe niks gegaan, ik kan alleen mijn last betalen en zelfs de boodschappen moeten me ouders nog voor me doen, gelukkig wordt het straks iets meer ivm dat de kleine er dan is maarjah dan wil ik ook zo snel mogelijk werken!

groetjes sylvana
32 week en 2 dagen

Hoi, ik ben plotseling alleenstaande moede rgeworden, en ook financieel sta ik er helemaal alleen voor. Ik zal dus veel minder moeten gaan werken omdat ik voor elk uurtje oppas moet regelen. Nu freelance ik heel veel maar dat zal een stuk minder zijn met de kleine. Ik denk dat ik zo rond een mimimum zal gaan zitten als basis ( 800-1000 netto ofzo?) met mijn kantoorbijbaantje en wat vaste muziekdingetjes. Als er dan wat goed betaald werk bijkomt zal ik moeten kijken of ik het aan kan nemen vanwege oppas etc.(vaak tot laat in de avond etc) Dus zo kan ik evt wel bijschnabbelen als dit maar niet ten koste gaat van de aandacht voor mijn kindje....

het is nog moeilijk in te schatten hoe het precies zal gaan, maar in het ergste geval ga ik er dus zo'n 60% op achteruit.

maar ik heb wel vaker voor hete vuren gestaan en het lukt altijd wel. Ik maak me niet te druk!

groetjes v MM 35+6

goed

Mijn man werkt en ik zorg voor de kinderen.
We hebben een koophuis en financieel komen wij prima rond..
Dus niks te klagen...

groetjes simone

Het is ons erg meegevallen na de eerste. De kosten voor kdv waren hoog natuurlijk, maar we zijn toch ook anders gaan leven. Voorheen gingen we heel vaak buiten de deur eten of lieten we eten bezorgen, nu koken we veel vaker. Ook de kroegrekening is veel lager! We gaan minder vaak op vakantie en als we gaan, minder duur. De luiers komen bij de Lidl vandaan (echt fantastisch!) en de helft van de boodschappen tegenwoordig ook.

Nu hebben we allebei een goede baan en verdienen uitstekend, maar ja, daar was ons bestedingspatroon ook naar. We sparen nog steeds, de kosten voor de kinderopvang zijn sinds dit jaar minder dan dat we destijds voor 1 kind moesten betalen en verder hebben we inderdaad het gevoel dat we nog steeds financieel in ieder geval kunnen doen en laten wat we willen. Maar door de kids komen we er minder toe om geld uit te geven.

Famke 151

Hallo allemaal,

Heel interessant onderwerp, het is toch iets waar je iedere dag mee om moet gaan als het zover is. Zelf werk ik in ploegendienst en kan daarbij nog wat bijklussen waardoor ik zo'n 1800 tot 2000 euro per maand heb. Mijn vriend werk ook maar helaas weten we pas dat hij waarschijnlijk in maart zijn baan verliest...

Tijdens mijn zwangerschap zal ik een vervangende functie moeten vervullen en kan ik dus minder bijklussen. Ik hoop dat ik dan nog één dan in de week bij kan klussen tot m'n zwangerschapverlof. Die moet ik bij mijn hoofdwerkgever verplicht vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum opnemen. Bij mijn bijklus gewoon tot het niet meer gaat! Het bevallingsverlof duurt daarna 10 weken. Dus dan zullen  we zo'n vier maanden met 1500 euro rond moeten komen.

Omdat ik er voorlopig alleen voor sta wat betreft de kosten denk ik dat ik wel volledig blijf werken en ook mijn bijklus na die 10 weken 1 dag per week wil  blijven doen. Dan  lidden onze inkomsten rond de 1600/ 1750  euro Daar moet het denk ik wel mee lukken! Ik heb een koophuis en kan van mijn kale salaris wel rondkomen als ik op de kleintjes let en geen gekke dingen doe zeg maar...    

Als m'n vriend weer een salaris krijgt ziet het plaatje er gelijk prima uit! Maar daar heb ik voorlopig weinig hoop op, dus zal ik maar even geen rekening mee houden. Tja en dan zal hij voor de kleine moeten zorgen en zijn er geen kosten voor het kinderdagverblijf! Voor de zekerheid ben ik wel van plan om me in te schrijven bij een kinderopvang, voordat je het straks toch het nodig blijkt te hebben en er is geen plek!

Groetjes Malaika

hoi wel een leuke vraag
hier is ook de 2de op komst, voor dat de eerst er was werkte ik ook meer, dus toen moesten we redelijk wat inleveren. toen hadden we het zeker niet ruim, ( 1600€)
daar leer je uiteraard mee leven incl sparen. nu allebei een andere baan en zijn allebei.
tuurlijk nu hebben we ook geen mega salaris. ( 2150 € ) vaste lasten. vaste lasten zijn nu  1500€ waarvan  310€ gespaard wordt, en houden dus  650 euro over voor boodschappen tanken en extra's.  
ik houd zelf een kasboek bij zodat ik kan zien  wat er allemaal uit gaat. zo nu en dan heeft mijn man wel een extra klusje. en zeker onze overuren tellen ook mee en dat is zeker niet mis per jaar. denk zo'n  â‚¬ 6000 extra. dus klagen hebben we niet.
soms moet je  gewoon een beetje inproviceren.

groetjes
poohbeer  

Terug
Bovenaan