Hoe vaak in bad/douche?

Mijn kleine is nu 6 weken oud. Vanuit de kraamweek hebben we "aangeleerd" dat 2x per week in bad voldoende is. Echter zou ik hem graag vaker in bad willen doen of mee onder de douche willen nemen, maar hoe vaak mag dat dan? Hij heeft namelijk dagen dat ie best wat melk teruggeeft en dat gaat natuurlijk zuur ruiken. Alleen een kattenwasje met water en een washandje lijkt mij niet voldoende...
Hoe vaak badderen jullie de kleine?

Wij doen onze knul van nu 12 weken vanaf de geboorte al 1 max 2x per week badderen of douche. Dat is echt ruim voldoende. Meer is echt niet nodig en bovendien niet goed voor het huidje (droogt uit).

De eerste 3/4 maanden deed ik het 2 a 3x per week. Vanaf 3 a 4 maanden om de dag, maar zeker niet elke dag. Pas rond de leeftijd van 1 jaar (als ze echt kruipen en echt vies zijn na het avondeten) deed ik het dagelijks. Vanaf 2 jaar weer om de dag, omdat ze dan weer wat netter gingen eten haha.

Ik zou gewoon 3x per week aanhouden voor nu. 2 of 3x per week maakt niet zo'n verschil, maar dagelijks is echt niet nodig en slecht voor het tere huidje.

Hier gaan de kindjes 1x per week of als ze echt vies zijn en na het zwemmen. In de zomer is dat vaker ivm het spelen in het zand met zonnebrandcrème op, maar in de winter echt maar 1 x per week.
Ze zijn inmiddels al wat ouder (3 en 6), maar ik houd dat nog steeds aan. Zoon heeft een droge eczeemhuid, dus vaak douchen/badderen is ons afgeraden. Als we het doen, dan is het kort, niet te warm en met badolie/doucheolie.
Dochter heeft een veel makkelijkere huid, maar die gaat mee in het ritme van zoon. Nu heeft ze toevallig een snee in haar gezicht dat is geplakt en niet nat mag worden. Dat gebeurde vlak voor het douchen, dus zij slaat een week over. 

Wij doen onze dochter van bijna 2 al sinds de geboorte standaard 2 keer per week in bad. Als ze zich helemaal had onder gepoept of gespuugd dan werd ze natuurlijk een keer extra in bad gedaan maar dat is maar af en toe. De huisarts heeft ons dit ook aangeraden ivm het uitdrogen van de huid!

Ik doe het dagelijks als onderdeel van de routine voor het naar bed gaan. M'n zoontje is 6 maanden.
Hij vindt het ook heel erg leuk, dus dat helpt. Ik gebruik weinig wascreme.

Wij douchen nu om de dag (14 weken oud) omdat hij daarna super goed slaapt. De dag dat we niet douchen slaapt hij stuk slechter. Misschien gaan we straks wel dagelijks douchen dus? Onze oudste ging 2 keer per week als baby en nu als 2 jarige 3-4 keer per week.

Terug
Bovenaan