Hoe vaak in bad/douche?

Mijn kinderen van 8 weken en 2 jaar gaan nu om de dag. Van de zomer ging onze oudste elke dag. Ze genieten er enorm van! En hier hebben we geen huidproblemen, dus dat scheelt ook.

Je hebt idd de standaard adviezen en die zijn er voor een reden. Maar... Ik heb ook periodes gehad dat ik onze dochter elke dag in bad deed als baby. Gewoonweg omdat echt alles onder de kots zat en dan zit er weinig anders op. Maar dan dus wel echt een heel snel afspoel badje, om uitdroging van de huid te voorkomen. Dus 2x per week voor de leuk/relax, daarnaast kort en snel indien nodig. 

Hoihoi
Hier gaan onze kinderen van 2.5 en 9 mnd minimaal om de dag. De oudste ook wel dagelijks. Hij vindt t heerlijk om een tijd in bad te spelen. Mijn moeder kreeg vroeger t advies om dagelijks te badderen, en ik en mijn zussen hebben er niks van gekregen hoor! Mijn dochtertje heeft ook een tijd veel gespuugd en gekwijld en daarom deed ik haar ook een tijdje dagelijks in bad. Ze sliep er indd ook heerlijk op. Als je kindje eczeem heeft dan zou ik wel wat meer opletten maar als je kindje een goede huid heeft is dat echt geen probleem. Ik vind t zelf ook echt heerlijk om lekkere frisse kids te hebben en douche zelf ook dagelijks.

Hier deden we het in de eerste 2 maanden zo min mogelijk. Ondanks het vele spugen. Met een washandje bleef ze ook fris ruiken hoor. 
En na 2 maanden hebben we het onderdeel van het bedtijd ritueel gemaakt. Dat leek te helpen. Dus toen dagelijks. Maar dat was hoog zomer. Toen het kouder werd, ging haar huid snel achteruit. Veel ruwe schrale plekken. 
Sindsdien gaat ze elke 2 a 3 dagen. We gebruiken alleen nog steeds geen producten met zeep en smeren haar achteraf in met een echte zalf. 
Tussendoor maken we geklieder met eten oid schoon met een washand. Ook haar billen en vagina gaan dagelijks met een washand. En na het buitenspelen en voor en na het eten worden haar handen en evt gezicht gewassen bij de kraan met zeepvrije wasgel.

Hier ook 2x per week echt uitgebreid in bad. Onze dochter is 12 weken en spuugt ook echt heel veel. Iedere ochtend bij het klaarmaken was ik wel haar gezicht, hals, handjes en billen met een washandje en wat zeepvrije wasgel en dan is ze aan het begin van de dag ook wel gewoon fris. Naar het einde van de dag ruikt ze wel weer naar de melk, maar dat hebben we even erg wanneer we ze wel 's ochtends in bad hebben gedaan. 

Om de twee dagen. Op deze manier komt het de ene week 2x in de week en andere week 3x in de week uit. En als de baby een volle luier heeft en is doorgelekt, dan gaat hij even snel onder de kraan bij de wastafel in de badkamer (alleen de onderkant wordt dan gewassen). Zolang je goed droogt en insmeert kan het naar mijn idee geen kwaad.

Als baby om de dag. Maar ze spuugden nooit, anders had ik het vaker gedaan. Nu in principe nog steeds om de dag, tenzij ze echt vies zijn. En in de zomer altijd wel elke dag. De combi zonnebrand en strand/zandbak is niet top ?

Maandag

Donderdag

Zaterdag

Vanaf geboorte bij beide dit ritme. Nu gaan ze samen sinds kort de jongste erbij in het grote bad. In babybad gebruikte ik naief badolie (die anderen vond ik stinken). Nu is het zwitsal badschuim en dan wassen met kruidvat wasgel en shampoo. Zodra ze eruit zijn smeer ik ze nog in met de zwitsal creme (die pot).Hun huidjes zijn heel ‘gelukkig’ en kreeg zelfs uit het niets een compliment bij het consultatiebureau erover. Vaker dan 3x lijkt me inderdaad de natuurlijke huidbalans te verstoren en ook word naar zeggen je kindjes weerstand juist verslechterd erdoor en dan worden ze vatbaar voor elk griepje/verkoudheid enz. ??‍♀️ of dat waar is weet ik niet. Ik weet wel dat mijn kids bíjna nooit ziek zijn…Kortgezegd, je moet gewoon doen wat je zelf fijn vind. ?Want iedereen zegt wat anders haha?

Terug
Bovenaan