Hoe waren de eerste nachten thuis?

Ons kindje was standaard wakker tussen 10 uur savonds en 2 uur snachts. Het dag- en nachtritme was nog behoorlijk omgedraaid. 

na 2 uur sliep hij altijd goed en steeds wat langer. Met 6 weken sliep hij van 11 uur savonds tot 7 sochtends en dit breide zich nog uit. 

Lekker op de borst houden bij mama of papa. Het wordt echt beter. Niet afdwingen dat hij in het bedje MOET. Ze willen gewoon graag lichamelijk contact nog. Heb je wiegje in de kamer? Dat helpt erg. Als ze dan slapen dan voorzichtig in wiegje leggen. Worden ze wakker zien/voelen/horen ze meteen mama of papa waardoor het veiliger voelt. Mijn kleintje is 10 weken en slaapt steeds beter maar vindt het nog steeds het allerfijnst als ik naast haar kom liggen zodat ze me vanuit haar wiegje kan zien. Ze slaapt nu overdag wel op haar eigen kamertje in groot ledikant maar snachts nog lekker op de kamer. Vind het zelf ook heel fijn haar lekker bij me! 

Dus de tip: lekker knuffelen. 

geef je borstvoeding dan komt het meeste werk op jou af. Met de fles kun je makkelijk diensten draaien met je partner. Doe dat vooral en wissel elkaar af. Ik geef borst en een man die 64 uur werkt dus ik neem alles op me 

Eerste nachten als zeer vermoeiend ervaren ook ja! Voeden (bv), verschonen, tempen, troosten en knuffelen. Heerlijk maar ook vermoeiend. En dan ook nog die hormonen! Mijn vriend en ik deden alles samen, voelde me daardoor heel erg gesteund. Wat ook hielp was dat we een co sleeper hadden en haar dus lekker dichtbij ons hadden. Ik begreep en begrijp nog steeds niet dat mensen zo'n klein hummeltje meteen helemaal alleen in de eigen slaapkamer leggen! Geef je je eraan over en het wordt echt beter. 

Eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen zeggen dat hun kindje al vanaf dag 1 doorsliep of 7 uur maakte. Als ik mijn dochter niet had wakker gemaakt, had ze ook door geslapen. Maar pasgeboren baby's móeten om de 3 uur voeding, ook 's nachts, en hebben soms niet altijd al de energie om uit zichzelf wakker te worden..
hier dus ook pittige eerste weken 's nachts want áls ik dr had wakker gemaakt duurde het ook weer een tijd voor ze weer in slaap viel en al met al sliepen we dan misschien een uurtje tussen doe voedingen door. Ik ben de "strijd" om haar in haar eigen bedje te leggen de eerste weken dan ook niet aangegaan want dan was het waarschijnlijk nog korter geweest. Lekker op de arm gehouden, ze was vanzelf toe aan haar bedje na een tijdje. Ik heb de eerste weken dat geplak soms echt wel vervloekt maar achteraf denk ik "had ik er maar meer van genoten, ondanks hoe vermoeiend het was" want nu, 7 maanden later, wil ze echt niet meer bij me op de arm haha. 

Hier 2 kinderen. Bij allebei waren de eerste 2 weken heel pittig s nachts , daarna ging het langzaam beter.. ze sliepen de eerste 2 weken in een babynestje tussenin, genoeg mensen zouden dit gevaarlijk vinden maar dit werkte voor ons écht fijn! Ik werd er gek van om elke 10 minuten mn bed uit te moeten.
Nu is de jongste 6.5 maand en ze slaapt nog steeds niet door hoor (misschien 5x gebeurd), maar zo heftig als in het begin is het niet meer gelukkig.
Het gaat voorbij.. succes!

Hier 2 kinderen. Bij allebei waren de eerste 2 weken heel pittig s nachts , daarna ging het langzaam beter.. ze sliepen de eerste 2 weken in een babynestje tussenin, genoeg mensen zouden dit gevaarlijk vinden maar dit werkte voor ons écht fijn! Ik werd er gek van om elke 10 minuten mn bed uit te moeten.
Nu is de jongste 6.5 maand en ze slaapt nog steeds niet door hoor (misschien 5x gebeurd), maar zo heftig als in het begin is het niet meer gelukkig.
Het gaat voorbij.. succes!

Terwijl ik dit schrijft ligt onze zoon van 8 weken op mn buik te slapen. De eerste nachten heeft hij vooral bij ons op de buik geslapen. Huid op huid contact is heel belangrijk. Nu slaapt hij nog regelmatig tussenin. Eerst vond ik dat best een bezwaar totdat ik ergens las dat er geen puber meer tussenin lag. Een voedingskussen tussenin en meneer slaapt heerlijk. En papa en mama ook. Daarnaast staat het wiegje naast mijn bed, zodat hij ons kan zien en horen. Inmiddels slaapt hij van 10-6! Het is echt even doorbikkelen, zeker als ze het dag en nachtritme omdraaien. Maar de liefde die je ervoor terugkrijgt is enorm!!

Ha wat een shock is het hè. Ik had geen idee! 
Eerlijk gezegd was ik de eerste twee weken totaal uitgeput en kan ik me er weinig van herinneren (nu 5 maanden). Het was gewoon een eindeloos traject van borsten aanleggen, kolven, flesjes geven, verschonen, rondhobbelen and repeat. Bij ons kwam ze om de 2/2.5 uur. 
Bij ons sliep ze 's nachts goed in haar bedje, overdag bijna altijd op de arm, in de draagdoek of op de borst. Geef je eraan toe is het beste advies en ik hoop dat je partner ook nog even thuis is om bij te springen.
De meeste kindjes hebben bij 10 weken een soort vast (uniek) ritme gevonden. Dat had ik graag willen weten! Tot die tijd blijft het zoeken en veranderen. 

Terug
Bovenaan