hoe ziet jullie 'schema' er 's avonds uit?

Hoi,

ik word nu echt een beetje hopeloos wat betreft het doorslapen. Het begint me nu een beetje op te breken; ik ben doodmoe, vaak misselijk, hoofdpijn en ben kilo's afgevallen. Ik heb zelfs last van ondergewicht en heb al een afspraak gemaakt met de huisarts.
Amber is nu 16 weken en slaapt nog niet door en het ritme dat we hadden is nu ook weer zoek.
Onze namiddag/avond ziet (zag) er als volgt uit:

vanaf een uur of 16 wil ze niet slapen, dan is het echt krijsen als ze in bed gelegd wordt ook al is ze moe. Dus dan blijft ze maar uit bed, tevreden in haar wipstoel.
Als ze om 17 of 18 uur gedronken heeft gaat ze na een tijdje in bad (om de dag) daarna vaak nog even drinken anders slaapt ze niet en daarna naar bed. Dat is vaak tussen 18.30 en 19.30 uur. Dan slaapt ze tot een uur of 23 en anders maken we haar wakker. Dan slaapt ze tot ca. 3 uur en wil dan weer een voeding en slaapt dan weer tot ca. 7 a 7.30 uur.

Doe ik hier iets 'fout'? Hoe doen jullie het? Gaan jullie kleintjes later in bad? Houden jullie ze langer op? Overigens slaapt ze niet langer wanneer ze in bad gaat.

Groetjes

Melanie, mama van Amber (9-12-06)

Hoi Melanie!

Ik kan me je probleem voorstellen. Zorg echter wel goed voor je zelf, dat is echt belangrijk! Misschien kun je je kleintje een keertje een nachtje bij opa of oma laten logeren, zodat je eens lekker bij kan slapen? Of wil je dat nog niet (kan ik me ook voorstellen hoor!) Wij hebben toen Daantje nog niet doorsliep al een paar keer dankbaar gebruik gemaakt van een nachtje logeren (lekker slapen!!).Ik heb daar geen moeite mee, maar weet dat veel jonge mama's dat wel hebben...Maar je moet soms echt even voor jezelf zorgen!

Maar over je schema... volgens mij doe je niets verkeerd. Bij de avond voeding is je kleintje lekker wakker en daarna moet je dr om 23.00 wakker maken voor te eten. Zo gaat dat bij ons ook. Volgens mij heeft overdag 'wakker houden' er helemaal niets mee te maken, ik geloof zelfs dat kindjes die overdag goed slapen ook s nachts beter slapen. Dat maakt dus niet uit.
Geef je borstvoeding? Daantje wilde eerst dus ook niet doorslapen, dus hebben we steeds minder voeding gegeven in de nacht. Zodat ze het af-went zeg maar, eten krijgen s nachts. Wat bij ons verder echt doorslaggevend goed heeft gewerkt, is de laatste voeding verdikken met Johannesbroodpitmeel van Nutrilon! Als een tierelier! Sindsdien slaapt ze elke nacht door! Inmiddels wel tot 8 uur! Maar als je borstvoeding geeft valt die optie natuurlijk af.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Succes!
Groetjes
Astrid

Ik heb meestal niet eens puf om Lynn (of Kyna) 's avonds in bad te doen, dus dat doe ik 's ochtends. Maar dat zal wel veranderen als ik over 2 weken weer moet werken...
Lynn heeft 's middags laat ook meer moeite met in slaap komen dan 's ochtends, ze slaapt dan ook korter. Meestal leg ik haar dan ook in de kinderwagen om te laten slapen (bij haar dutje van 10 uur en 2 uur slaapt ze bijna altijd in haar bedje), anders blijf ik heen en weer lopen. Met een beetje geluk slaapt ze dan als wij eten, maar meestal is ze dan al wakker en zit ze bij ons op tafel in haar wipstoeltje. 7 uur gaat Kyna naar bed en is het tijd voor Lynn's voeding, het ligt er een beetje aan hoeveel honger Lynn heeft wie dan als eerst aan de beurt is! Ik voed Lynn dan altijd liggend met haar bakerzak al aan, als ik haar zittend voed in de woonkamer en haar dan op bed leg, gaat ze liggen mekkeren. Op deze manier kan ik haar tevreden in bed leggen, zonder dat ik haar eerst nog moet verschonen, in de bakerzak doen, enz. De laatste tijd wil Lynn een late avondvoeding, zo tegen 11 uur, ze heeft ook een lange tijd zonder gedaan. Na die voeding slaapt ze gewoon verder, na de nachtvoeding ook weer, tot 7 uur.
Vannacht was ze zelfs een beetje laat voor de nachtvoeding, half zes! Dus al bijna een nacht doorgeslapen!

Met borstvoeding kun je ook de laatste voeding verdikken, dan moet je het alleen eerst afkolven. Dat doet mijn zusje ook bij haar 15 weken oude dochter en bij haar werkt het goed!

Hoi Melanie,

Jouw schema ziet er goed uit. Krijgt Amber BV of FV. Ze is nu bijna 4 maanden en vanaf die periode mogen baby's rijstebloem in hun voeding erbij krijgen. Dit zou je even op het CB moeten navragen. Je kunt dan in de laatste voeding de rijstebloem doen en kijken of ze daarop doorslaapt.

Bij ons werkt trouwens de speen heel goed. Als sanne 's nachts wakker wordt geef ik de speen en slaapt ze meestal weer goed door.

Groetjes en succes,
Renata

Hoi,

Je doet helemaal niks verkeerd hoor. Het enige wat je moet doen, is goed voor jezelf zorgen voor zover mogelijk, maar dat valt gewoon niet mee als je niet goed tot rust komt. Ik herken het allemaal. Ik heb drie keer lopen tobben, maanden en maanden lang... Alleen nu bij Noah gaat het goed, hij krijgt de laatste voeding ong. om 22.00 uur en slaapt dan tot ong. 6 uur of half 7. Tussendoor ga ik hem regelmatig een speentje indoen als hij gaat huilen, en dan slaapt hij weer verder.

Vanaf het eind vd middag is het hier ook wel wat lastiger, wil hij moeilijker slapen en is rusteloos en moe. Ik moet dan altijd eten koken, andere kinderen douchen (dat doe ik om de dag), puin ruimen, keuken schoon, brood smeren voor vlg dag, kleren klaarleggen, andere kinderen voorlezen en naar bed, al dat soort dingen, en ondertussen loop ik veel met Noah op de arm, omdat hij alleen maar huilt. Tot een uur of 10 ´s avonds loop ik dan met hem op, dan huilt hij bijna alleen maar, heel vermoeiend. Ik kan hem dus ´s avonds niet eens op bed liggen, want dat is niks als krijsen. Na de avondvoeding van 10 uur gaat hij dan uiteindelijk wel slapen. En kruip ik ook (uitgeput) in bed. Ik heb de avonden dus nog steeds niet voor mezelf.

Overdag gaat het prima. Bij de andere drie kinderen was het ´s avonds en ´s nachts veel hobbelen, het duurde lang voor ze doorsliepen en ik viel ook kilo ´s af, net als jij nu. Het enige wat je kunt doen, is accepteren dat het zo gaat, er komt een tijd dat je weer een goed ritme hebt en zelf aan je rust toekomt. Er is gewoon geen goed advies te geven. Iedereen heeft er wel tips over, maar ik heb bij een van m ´n dochters echt van alles geprobeerd (ook laten huilen, terwijl ik dat heel moeilijk vond, maar ik werd wanhopig), maar ze bleef onrustig ´s avonds en werd soms wel 4 keer op een nacht wakker, waarbij ze maar bleef gillen. Ik vond het zelf altijd heel zielig, dacht: wat doe ik nou toch verkeerd, hou ik het zelf in stand, etc. Maar echt, het ging gewoon voorbij.
Ik wens je veel succes, het is enorm zwaar, en dat weet je alleen als je er middenin zit! En laat je niet uit het veld slaan door al die "succesverhalen" over doorslapen.

Line

Hoi Melanie,

Ik hanteer zo ongeveer hetzelfde schema als jij. Ook Ilse is na 16 uur niet in slaap te krijgen. Ook kan ik haar moeilijk vermaken tot haar volgende voeding. Meestal ga ik dan met haar wandelen. Bijna elke dag doe ik haar ook in die periode in bad en "klungel" dan even wat met haar aan. Om ongeveer half 7 krijgt ze dan haar flesje en om 7 uur leg ik haar in bed. Om 23 uur moet ik haar wakker maken voor een voeding. Vaak wordt ze nog 1 keer 's nachts wakker. Soms slaapt ze ook zelf weer door, maar meestal moet ik dan even naar haar toe. Ik pak haar dan even uit haar bedje, knuffel even met haar en stel haar gerust. Ik kom haar kamertje niet uit. Na een paar minuutjes leg ik haar weer terug. Vaak huilt ze zich dan weer in slaap en slaapt zo door tot een uurtje of 7. Toen ik nog bv gaf, nam ik haar mee naar beneden en gaf haar een voeding, maar achteraf had ik het toen ook zo moeten doen als dat ik nu doe met fv.
Bij ons werkt dit dus. Je kunt het eens proberen.
Succes!

Groetjes, Marije (mama van Ilse, 29-12-2006)

Hoi Melanie,

Heel herkenbaar. Daan's schema ziet er hetzelfde uit. Hij wordt ook nog elke nacht om 3 uur (nu met de zomertijd om 4 uur wakker) maar krijgt al weken dan geen voeding meer. De voeding van 23:30 wordt verdikt met 4 eetlepels Nutrix (Daan is 3 maanden maar het is niet anders, anders redt hij het gewoon niet). Hij heeft als hij wakker wordt om 3.00/4.00 uur helemaal geen honger. Hij kreeg de afgelopen nachten steeds een speen, tot ik er inderdaad tureluurs van werd, moet volgende week weer werken.
Gisteren besloten dat het nu afgelopen is en heb hem laten huilen. Hij heeft een half uurtje gehuild en sliep toen weer heerlijk verder, dat heeft hij nog een keer gedaan (geen idee hoe laat) en werd uiteindelijk om 08.00 uur wakker voor de fles, normaal was hij om 7.00 uur niet meer te houden.
Het klinkt  naar maar ik heb gewoon de deuren dicht gedaan, wilde hem niet meer horen, ga er anders zelf aan onderdoor. om 8.00 uur keek in in de ogen van een tevreden lachend mannetje die er absoluut niet onder geleden lijkt te hebben dat ik hem vanacht heb laten huilen.

De speen krijgt hij dus ''s nachts echt niet meer en de deur blijft dicht. Als er echt iets is, hoor ik het wel.

Ik wens jou een goede nachtrust en veel sterkte.

Nienke

Terug
Bovenaan