Hoi,
Ik zou nog niet te veel kopen, maar eerst afwachten hoe groot je kindje is en dan dingen bijkopen in de juiste maat.
Ik had van te voren denk ik 5 Ã 6 rompertjes in maat 50 of 50/56. M'n schoonmoeder vond het maar gek dat ik kleertjes in maat 50 had gekocht, haar kinderen hebben dat nooit gedragen. Ik en m'n broertje en zusje waren echter niet zo groot, dus vond ik dat ik dat toch zeker in huis moest hebben. En dat was maar goed ook.
Mijn dochter is met 41w6d geboren en was ca 48 cm. Zelfs maat 50 was nog aan de ruime kant.
Ze is nu 3,5 maand en was vorige week 57,5 cm, maar de lengte zit bij haar met name in haar benen. De rompertjes in maat 50/56 kan ze nog steeds goed aan (50 begint nu wel echt te klein te worden). Ze heeft zeker een maand kleertjes in maat 50 aan gehad en toen ben ik langzaamaan overgegaan naar 56 of 50/56 (ze was toen 52 cm). Het verschilt nogal hoe kleertjes vallen. Ik heb bijvoorbeeld twee setjes van het merk Friends van V&D in maat 50/56 en daar moet ik nog steeds de mouwtjes van omslaan. De maat 56 van de Hema begint nu wel te klein te worden.
Ik raad je dan ook aan om vooral van verschillende winkels/merken wat te kopen en zeker niet te veel. Je kunt makkelijk wat bijkopen, maar als je veel te veel hebt at je niet gebruikt is het zonde van het geld. Je kunt ook aan je kraamvisite vragen naar kleertjes in bepaalde maten.
Broekjes met voetjes eraan leken mij handig, maar m'n dochter heeft in verhouding lange benen en de broekjes met voetjes zijn dus al te kort als het bijpassende truitje nog goed past. Ik koop ze dus niet meer.
Rompertjes met lange mouwen zijn niet handig. Ik dacht eerst ook, lekker warm in de winter, maar het is erg lastig om er dan nog een shirtje overheen aan te doen. Dus doe ik nu rompertjes met korte of zonder mouwen en dan een shirtje met lange mouwen. Stuk makkelijker.
Karin, mama van Hannah (20-11-2006)