Hoeveel kopen in welke maat

Hoi Inge,

Als ik een tip mag geven, koop van die omslagrompers met drukkers. Je hebt ze ook met touwtjes die je moet strikken, maar dat vond ik maar gepiel. Ze verkopen  in ieder geval rompers met drukkers  bij prenatal. Ik heb ze net gekocht voor mijn zusje die van de zomer van haar eerste bevalt. Echt een must! Zeker in het begin als die ukkies nog niet meewerken met aankleden en jezelf nog niet de handigheid hebt, voorkomt dit een hoop gestress.

Succes!
Groet
Lies

Hmmm, heb zelf geen omslagrompertjes gebruikt (de 'gewone' werken prima), maar heb hier juist veel minder goede verhalen over gehoord. Wel mooi, maar niet praktisch. Ik spreek dus niet uit eigen ervaring, maar heb ze nooit gekocht omdat ik er zo weinig goeds over hoorde.
Ik vond het ook zo lastig om te bepalen hoeveel ik van welke maat moest kopen. Het ene kindje blijft wat kleiner dan het andere. En de maten verschillen  per merk soms ook zo! Mijn dochter kon met haar eerste kleertjes (mt 50-56) sowieso 2 maanden vooruit.  Maar je hoort ook avn kids die er binnen een weke al uit zijn!
Je kunt na de geboorte natuurlijk altijd nog dingetjes inkopen (via internet, je hebt al wat leuke sites  gezien toch?) dus ik zou niet al teveel inkopen. Al blijft dát natuurlijk  best moeilijk !

Liefs, Mimi  

Hoi inge,

grappig dat iedereen weer iets anders zegt...rompertjes kun je inderdaad nooit genoeg hebben, maar met bovenkleertjes zou ik het een beetje rustig aan doen, bijkopen kan altijd nog en ik geloof dat jij nu 22? weken bent? of benje al verder?, dan beval je dus als het redelijk weer is. Mijn viendin heeft een kindje gehad in aug. 2003, weetje wel die warme zomer en heeft het kindje ongeveer 2 maanden in alleen een romper gehad...zonde van al die kleertjes die ze al gekocht had...dus ook wat lange en korte mouwen betreft, kijk even welk seizoen je zit...

Las ook iets over hydrofiel luiers, zorg maar dat je er daar minstens 20 van hebt want die gebruik je echt overal voor...

Tenslotte, wassen doe je de eerste tijd toch wel elke dag en er kan best veel bij elkaar dus (in het begin doe je alles heel zorgvuldig, maar dat leer je wel af hoor hihi)

Liefs Yvonne

Hier een tip van een mama van 2 kids: koop niet te veel van te voren. Koop bijv. 6 rompers 50/56 en 6 stuks 62/68. Je weet nooit of je een groot kind krijgt (al is de kans bij jou met 37 weken wel groot op een ukkie......). Extra rompers en hydrofiel luiers en alle andere "noodzakelijke" spullen heb je zo bij gekocht!! En zoals al eerder gezegd: de kraamvisite is ook blij als je nog iets te wensen hebt.
O ja, een hoop spuugdoekjes is wel heel handig......
Nou, succes ermee!

Hi inge,
Ik heb zelf zes van alles gehaald en had daar ruim voldoende aan. Ze hadden ook gezegd dat je iets van drie of vier lakentjes moest hebben, nou aan twee heb ik genoeg, ik heb er wel vier, maar ik heb ze niet nodig gehad.

Ik was bijna iedere dag en we gebruiken zelf iedere dag schone handdoeken en bed moet ook verschoond worden enzo, dus als je zes rompers zou hebben bijv, dan heb je daar wel zat aan. Ik stop het gewoon bij de witte was en alles gaat op zestig.

Oh en luierpakjes zou ik zonder voetjes kopen, met voetjes vind ik wel schattiger, maar Lynn heeft ze nooit gedragen, ik vind het echt ondingen, voetjes doen niet wat ik wil.

X

Hoihoi,

Ons kleintje bleek bij 38 weken ineens heel klein te zijn... Toen werd hij met 38 weken geboren en verzoop hij echt in maat 50. Maarja, je weet noiit van tevoren hoe groot het kindje zal zijn.

Ik vind 5-6 rompertjes met korte mouw in beide maten meer dan genoeg. Je hebt in het begin toch was genoeg. Je kan ze altijd ergens bij proppen. De helft van de rompers heb ik dus niet gebruikt. Ik heb rompers van Petit Bateua. Die vind ik het mooiste zitten. Joep is namenlijk vrij smal en dat zijn die rompertjes ook.

Ik vind die boxpakjes met voetjes eraan helemaal geweldig. Hij kan zich er lekker in bewegen in de box zonder dat ie zijn sokken uit kan doen of dat zijn broekje is afgezakt.
Maar dat soort dingen krijg je meestal wel genoeg.

Groetjes Willemijn.

Hoi,

Ik zou nog niet te veel kopen, maar eerst afwachten hoe groot je kindje is en dan dingen bijkopen in de juiste maat.
Ik had van te voren denk ik 5 à 6 rompertjes in maat 50 of 50/56. M'n schoonmoeder vond het maar gek dat ik kleertjes in maat 50 had gekocht, haar kinderen hebben dat nooit gedragen. Ik en m'n broertje en zusje waren echter niet zo groot, dus vond ik dat ik dat toch zeker in huis moest hebben. En dat was maar goed ook.
Mijn dochter is met 41w6d geboren en was ca 48 cm. Zelfs maat 50 was nog aan de ruime kant.

Ze is nu 3,5 maand en was vorige week 57,5 cm, maar de lengte zit bij haar met name in haar benen. De rompertjes in maat 50/56 kan ze nog steeds goed aan (50 begint nu wel echt te klein te worden). Ze heeft zeker een maand kleertjes in maat 50 aan gehad en toen ben ik langzaamaan overgegaan naar 56 of 50/56 (ze was toen 52 cm). Het verschilt nogal hoe kleertjes vallen. Ik heb bijvoorbeeld twee setjes van het merk Friends van V&D in maat 50/56 en daar moet ik nog steeds de mouwtjes van omslaan. De maat 56 van de Hema begint nu wel te klein te worden.
Ik raad je dan ook aan om vooral van verschillende winkels/merken wat te kopen en zeker niet te veel. Je kunt makkelijk wat bijkopen, maar als je veel te veel hebt at je niet gebruikt is het zonde van het geld. Je kunt ook aan je kraamvisite vragen naar kleertjes in bepaalde maten.

Broekjes met voetjes eraan leken mij handig, maar m'n dochter heeft in verhouding lange benen en de broekjes met voetjes zijn dus al te kort als het bijpassende truitje nog goed past. Ik koop ze dus niet meer.
Rompertjes met lange mouwen zijn niet handig. Ik dacht eerst ook, lekker warm in de winter, maar het is erg lastig om er dan nog een shirtje overheen aan te doen. Dus doe ik nu rompertjes met korte of zonder mouwen en dan een shirtje met lange mouwen. Stuk makkelijker.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Terug
Bovenaan