Hoeveel leeftijdsverschil tussen kinderen?

Het belangrijkste is idd wat jouw gevoel erbij is, niet hoe anderen erover denken.
Als jij vindt dat je er klaar voor bent, gewoon doen dan.
Overigens wil het leeftijdsverschil niet altijd iets zeggen over de band die de kinderen later krijgen. Ik scheel ook 4 jaar met mijn zus en heb echt een super goede band met haar.
Succes
Sil

Nog even een toevoeging. Mijn zusje en ik schelen 11 maanden. We hadden eigenlijk altijd ruzie. Onze karakters zijn ook totaal verschillend. Mijn andere zusje is 7 jaar jonger en zij heeft hetzelfde karakter als ik en kunnen dus goed met elkaar overweg.

Volgens mij ligt het dus niet aan het verschil in leeftijd maar aan het karakter. En daar kun je vooraf natuurlijk niets over zeggen.

groetjes,
Nelly.

hoi mejon,

een paar van het najaar 2006 zijn alweer zwanger en die hebben nog niet gereageerd
maar die hebben dan ook nog geen echte ervaring.

Een paar weken geleden dacht ik: die zijn gek, nu al  een tweede! Maar nu begint het bij mij ook te kriebelen. Ik zal even alleen de voordelen noemen, die zijn dus het zelfde als de nadelen als ze veel schelen :)

-je bent nu toch continue aan het zorgen en luiers verwisselen, dan kan een 2e er ok nog wel bij.
-je bent sneller uit de luiers, want anders is de ene net klaar na 3 jaar en komt er nog 3 jaar bij. Zit je dus 6 jaar in de poepluiers!
-Als je een kind van vier of 5 of 6 hebt dat wil naar zwemles, bij vriendjes spelen, naar de speeltuin, maar dat kan niet want kleine baby moet slapen. heb je er 2 kort op elkaar dan duurt de lastige periode korter.
-als ze minder schelen dan zit je minder lang met het probleem dat je s morgens 1 naar school moet brengen en de andere naar het kdv. Want dat lijkt me ook wel erg lastig!
-In ons geval willen we weer verre reizen gaan maken als mijn dochtertje wat ouder is en malariatabletten kan slikken. Als ik eerst wacht toto zij 3 of 4 jaar is en er komt een 2e dan kan dat pas minstens na 8 jaar...luxe probleem maar toch
-Volwassen zijn ze sneller uit huis :)
-Ik ben nu 30 en ik word er niet jonger op.
-zal ik nog even doorgaan?

groetjes Elke

Onze dochter van 29/10 krijgt een broertje of zusje aankomende zomer!!! Ik ben nu 10 wkn zwanger en 1/6 uitgerekend! Onze kindjes schelen straks 1 1/5 jaar en ik vind dat persoonlijk heel erg fijn!
Ik zit nu in t ritme van weinig slapen, weinig tijd voor mezelf, luiers verschonen en alle andere babydingetjes, ik vind het heerlijk om nog even in dit ritme te blijven dan dat als ik hier weer uit ben weer 'opnieuw' in het babyritme terug te vallen!
Ik en mijn broer schelen ook 1 1/5 jaar en ik heb een broertje van 5 jaar jonger, ook mijn moeder had de ervaring dat het heel fijn was 2 kindjes dicht op elkaar, samen spelen in de box, samen naar de creche, samen slapen en toen 5 jaar later (ik 5 mijn broer 6) moest de kleine slapen terwijl wij naar school gebracht moesten worden... smiddags met ophalen zat mijn broertje net fruit te eten... als we naar sport gebracht moesten worden moest de kleine ook weer mee.....
DAt leverde niet altijd makkelijke situaties op maar tuurlijk komt dat ook weer goed! Er is voor beide iets te zeggen... Dus kies waar je je goed bij voelt!!

Succes!

Liefs L81

Een poosje geleden riep ik nog, voor mij nooit meer!Maar nu worden er steeds meer vrouwen in mijn omgeving zwanger of ze bevallen, en ja dan kriebelt het toch wel weer!
Maar goed ik wil het nog niet hoor nu!Ik ben 20!Nee ik zou het voor ons zelf het mooiste vinden als Julia een jaar of 2 2,5 jaar is!Dan begrijpt ze het misschien een beetje en dan is ze waarschijnlijk een stuk zelfstandiger!Maar goed stel nou dat ik zwanger raak voor die tijd zou ik het ook heel mooi vinden natuurlijk!Want laten we wel wezen, het is toch elke keer een wonder als je weer zwanger mag raken en het gaat allemaal goed!(vindt ik ten minste)Maar ik heb nu zo iets van Hallo ik ben 20 jaar 21 als ik zou bevallen....hmm nee nog even niet!Ik vindt mezelf nog te jong om al met twee kinderen te lopen!Dat wil ik gewoon nog even niet!Maar voor ieder weer anders natuurlijk!

xxx

Mijn oudste is nu 9 jaar en 4 maanden, de tweede wordt volgende week 8 jaar en dus schelen de twee oudsten 16 maanden. Daarna komt onze zoon die is 19 maanden en onze dochter is nu 7 maanden. De twee jongsten schelen 12 maanden en een week. Het leeftijdsverschil tussen de tweede en de derde is zo'n 6,5 jaar.

Het loopt zoals het loopt en voor mij is dit nu ideaal.

Ieder leeftijdsverschil heeft voors en tegens en alles is ook afhankelijk van de karakters van de kids. Kortom wat ideaal is voor de één is dat niet voor de ander.

In ieder geval hoe je het ook doet, en wat het verschil ook is, geniet er van.

Miep

Moet er voorlopig nog niet aan denken, een tweede. De zwangerschap zie ik helemaal niet tegenop, maar die intensieve maanden erna met nachtvoedingen ed. Brrr. Dit zou ik nu  persoonlijk  niet trekken. Ben nog steeds niet de oude door de beroerde nachten van het afgelopen jaar. Een broertje/zusje wil ik onze dochter en de eventuele tweede  zo  niet aandoen,  eerst maar eens goed in m'n vel komen te zitten. Misschien wagen we dan een poging. Het liefst als onze dochter 2 a 3 jr is, lijkt me wel prettig om samen nog een jaartje thuis te zijn voordat nr 1 naar school gaat en er weer meer stress komt omtrent brengen/halen/clubjes ed.

Gezellig spelen is altijd afwachten, m'n broer en ik schelen 1,5 jr, maar wel konden elkaar niet uitstaan !!

Succes met je keuze,volg je gevoel!

Zoals al eerder gezegd; het is een persoonlijke iets waarop je je beslissing basseert.
Maar ik zie herhaaldelijk terug komen dat het onhandig is als je een baby hebt en de ander zit al op school.
Ik ervaar dat absoluut niet zo. Het is nou eenmaal een feit dat de tweede meegaat in het ritme van de oudste.
De jongste gaat mee met brengen en halen en slaapt als de oudste op school zit. En wat betreft clubjes ed, daar gaat ze ook mee naartoe.
Nou heeft de oudste niet veel 'clubjes', omdat ik dat onnodig vind op die leeftijd, maar als er een keer iets is, gaat ze gewoon mee.
Sil

Terug
Bovenaan