hoeveel voedingen en hoe laat

quote: Rosanne reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-01-2008 12:58:04'));

quote: mama van MD reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-01-2008 12:27:53'));

quote: Rosanne reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-01-2008 10:42:49'));

Hoi Febeke,

Maak je niet zo druk hoor om al die verhalen over doorslapen 's nachts bij de hele kleintjes. Dat de kleintjes zo snel al zo lang doorslapen is helemaal niet goed. De bloedsuikerspiegel daalt dan teveel wat schade aan de hersenen kan geven.

Dus gewoon nog even geduld en lekker 's nachts nog voeden (nou ja, lekker ) en niets forceren. Ze zal het ritme snel oppakken en als ze er aan toe is slaapt ze langer door (meestal vanaf een week of 8).

Groetjes,
Rosanne
Ik heb hier nog nooit van gehoord....vind het ook een beetje te algemeen. Ik geef ook borstvoeding en die kleine krijgt van mij om een uur of 9 de laatste voeding en komt dan zelf ook pas om een uur of 5 terug.
Ik ga er vanuit dat een kind vraagt wat hij/zij nodig heeft en dat de natuur regelt dat dit dan geen schade geeft......

gr mama van MD en JA

Na de geboorte zullen baby's – die in de baarmoeder nog dag en nacht min of meer continu voedingsstoffen via de navelstreng kregen – nog steeds een sterke behoefte hebben aan elke paar uur een voeding. Zeker bij een kleine, pasgeboren baby is het heel zinvol om daar gehoor aan te geven. De baby geeft namelijk aan dat hij honger heeft, en als je dat niet serieus neemt, zou het bloedsuiker-gehalte wel eens te ver kunnen dalen, waardoor de baby suf kan worden en uiteindelijk in coma kan raken.

Beste Rosanne,

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel beangstigend klinkt wat jij nu zegt........hoe kom jij aan deze informatie?
Als dit niet mijn tweede kindje was (ze is nu 3,5 week oud) zou ik nu misschien wel in paniek zijn geraakt......en vanavond niet meer durven slapen zonder elk uur naar haar te gaan kijken.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik haar toch echt niet wakker ga maken. Overdag drinkt zij heel goed en heeft zij voldoende voeding. Daarnaast wordt zij zelf tegen de vroege morgen wakker en zodra wij haar horen (niet direct huilend, maar soms pruttelend) dan halen wij haar direct op voor de eerste voeding van die dag.
Maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat haar lichaam de voeding overdag neemt en niet 's nachts. Als haar lichaampje dat nu al zo regelt, waarom zou ik dat dan verstoren. Ze gaat vredig slapen, is overdag alert en tevreden en ze groeit goed, dus voor mij geen reden om mij zorgen te maken.

Mijn eerste kind was overigens ook niet zo snel hoor met lang slapen, die deed daar 11 weken over  met veel krampen en andere huilbuien......

gr mama van MD en Ja

quote: Febeke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-01-2008 22:16:11'));

Amai seg,

voel me weer enorm slecht als ik dit lees.
Jullie kleintjes slapen allemaal al flink door precies.
Ons meisje wisselt duidelijk de dag en de nacht.
Ze eet gewoon om de 4 uur, zowel in de dag als nacht.
's nachts laat ze er soms maar 3 uur tussen en overdag soms 5, dus... ze wisselt duidelijk. Pfffff, ik weet nie goed wat te doen.
Morgen moet ik met haar langs een osteopaat om die reden, ik ben eens benieuwd of het zal helpen. Ik hoop het in alle geval.
En hebben jullie mss raad???

Alvast mercikes,
Liefs,
van ons...

Ik heb dus zoals je hebt kunnen lezen een vroege langslaper......dat is vanzelf zo gegaan.
Toen zij 1,5 week was vond ik al dat ze in de nacht lang wegbleef.....(de eerste nachten was het wel om de 3 a 4 uurtjes), maar na overleg met de verloskundige, ga ik haar niet wakker maken hoor.
Zij gaf aan dat als ik haar overdag maar minimaal om de 4 uur een voeding gaf (en dat is zo), het niet erg is als ze 'snachts niet komt of lang slaapt.
Misschien lukt jou dat ook wel, om je kind overdag stipt max om de 4 uur te voeden (desnoods wakker maken) en dan te kijken wat er in de nacht gebeurt......

gr mama van MD en JA

Ryan(05-12-07) moet eignelijk om de 4 uur voeding overdag maar dat lukt me bijna nooit. hij heeft vaak na 3.5 weer echt heel erg honger.. meer voeding proberen lukt niet want hij eet niet meer als 150 ongeveer..

in de nacht komt hij vaak om de 5 a 6 uur.. een heel enkele keer nog om de 4 uur

door de verschillen tussentijden heb ik dus ook geen echte vaste tijden.

maar ik probeer wel zo uit te komen dat ik tussen 11 en 12 de laatste avondvoeding geef..

Liefs Pascale

Hoi mama van MD en JA (Hilma toch?),

Je hoeft je ook geen zorgen te maken hoor. Deze info is op internet te vinden. Op medische en verloskundige sites etc. maar het gaat hier met name om dat je niet moet forceren om je kindje door te laten slapen met speciale voeding etc. en dat is bij jou (en veel anderen hier) absoluut niet het geval.
Ik wilde die info geven omdat een aantal hier verbaasd reageerden op de doorslapers en wellicht op zoek gaan om dat (logisch) ook voor elkaar te krijgen bij de eigen kindjes. Terwijl dat juist zo gevaarlijk is.
Het kind geeft het inderdaad zelf aan hoelang het zonder gewone voeding kan. Dus meiden, ga alsjebliefts niets forceren. Voor je het weet slaapt je kindje door.

Mijn zoontje sliep ook door met 7 weken. Ik hoop dat mijn dochtertje dat nu binnenkort ook gaat doen (ze sliep vannacht van 00.00 uur tot 4.30 uur, daar was ik al heel blij mee met haar 5 weekjes!). Ze krijgt overdags om de 4 uur haar voeding (ongeveer 120 cc per keer).

Groetjes,
Rosanne

Hoi hoi,

Met die suikerspiegel klopt wel een beetje. Maar heeft inderdaad met de grootte (klein dus) te maken. Althans dat werd ons verteld.
Die van ons hebben ook de neiging om 's nachts lekker lang door te slapen. Maar omdat ze aan de kleine kant zijn, en dus minder drinken dan hun leeftijdsgenootjes met "normaal"gewicht, kan het zijn dat 's ochtends hun suikerspiegel te laag wordt.
Dat is bij ons nog wel eens het geval rond 1600 uur (soepie????)
Niks ernstigs dus eigenlijk. Kan het wel worden als het langer duurt dan 9 uur. Maar dat geldt dus alleen voor kleintjes.
Bij onze eerste maakte het ook niks uit, die was toch op gewicht!

Maar goed, meestal is de natuur gewoon goed geregeld!!

Groetjes Bertine

mijn nichtje is met 30 weken geboren en heeft ivm afwijking en vroeggeboorte de eerste 3 maanden in het ziekenhuis gelegen.. toen ze eindelijk naar huis mocht is duidelijk tegne haar ouders gezegd dat ze maximaal 8 uur tussen de nachtvoeding mochten laten..om dezelfde reden dus als waar de "discussie" over gaat.

Liefs Pascale

Hoi iedereen,
wat een discussies allemaal over voeding.
mijn kleine rachell is nu vijf weken oud en slaapt sinds een week s'nachts door.
ze krijgt de laatste voeding tussen 11 en 12 en komt dan om een uur of acht.
heeeerlijk vind ik dat.
zo word ik ook weer een beetje een mens.
mijn eerste dochter sliep gelijk de hele nacht door toen ze geboren werd.
ze dronk toen ook nog eens overdag haar flessen niet leeg.
en ze is nu een gezond meid van zeven jaar dus ik maak me nergens druk over.
het komt zoals het komt.
je moet meestal op je intuitie afgaan dan zit het bijna altijd wel goed.
gr lisette

Hoi hoi meiden,

ik ben met ons kleintje naar een osteopaat geweest i.v.m. het doorslapen (wisselen van dag en nacht) en wonder boven wonder. Na haar eerste behandeling van gisterenavond heeft ze de nacht supergoed doorgebracht. Het ging echt van kwaad naar erger: om de twee uur eten 's nachts. En de voorbije nacht was het 12.00u. - 15.00u. - 18.30u. dus voor mij echt al wel super!!!

De reden die het meeste voorkomt is dat de organen niet op de juiste tijdstippen werken. Maar bij ons meisje was niet dit het probleem. Er zaten spanningen in haar nekje, waardoor ze het soms moeilijk heeft met lang in dezelfde houding te liggen.
Ik moet haar dagelijks masseren en na elke voeding tussen haar schouderbladen masseren, zodat de spanningen in haar nekje weggaan. Ik merk duidelijk dat ze hier enorm van geniet en dat het haar helpt.
Ons meisje weent echt zelden, enkel bij krampjes, dus voor de rest mag ik zeker niet klagen.

We zien wel, ik houd jullie in alle geval op de hoogte!
bedankt in alle geval voor jullie goede raad....

Liefs,
van ons...

Terug
Bovenaan