hoeveel weken zijn jullie gestopt met werken

Vanaf 30 weken ben ik langzaam gaan afbouwen, werkte 40 uur en kantoorbaan. Door dat de baby al met 29wk was ingedaald en ik veel bekkenklachten en harde buiken had was dat verstandig om te doen.  Ben begonnen met eerste week 2 uur minder per dag en zo afbouwend tot week 34 en alleen nog een ochtendje. Wanneer je in de ziektewet gaat moet je sowieso 6 weken van te voren met verlof.  Ik moest veel rusten ivm kan op dat hij eerder zou komen. Door de rust is hij blijven zitten tot 40+5. Het heeft geholpen :)

Ik ben nu 13+5 en zit helaas al 4 weken thuis, vanaf 9 weken dus. Ik heb mijn rug en spieren helaas zwaar overbelast door de zwangerschap en aangezien ik op mijn werk continu loop en zwaar moet tillen gaat het niet meer. Baal wel als een stekker maar ja kan er niks aan doen, onze gezondheid gaat nu voor.

De eerste keer 3.5 week vantevoren (toen fulltime in het basisonderwijs). Ben toen met de vakantie gestopt vandaar dat ik lang door heb gewerkt.
De tweede keer 4 weken vantevoren (parttime 3 dagen).
Ligt er net aan welk beroep je hebt en hoe zwaar de zwangerschap is. 

Hangt idd mede van je beroep af en of en hoeveel klachten je hebt. 
Ik had zelf geen klachten, maar ben toch 2x met verlof gegaan bij 34 weken. Ik dacht ik zal maar bevallen bij 37 weken, heb ik net 1 weekje verlof gehad als ik tot 36 weken doorwerk. Ik heb deze ruime overgang als heel positief ervaren mbt loskomen werk, (fysiek) de bevalling en (herstel)tijd daarna. 
Als het werk je zwaar valt idd toch aan de bel trekken. Als je lang doorgaat in fysiek te belastende situatie kun je er daarna nog veel langer last van houden. En je verdient het ook om ook te mogen genieten van deze bijzondere tijd en niet in een fysieke overlevingsstand deze maanden door te komen! Je hebt rechten als zwangere werknemer en je werkgever heeft plichten om voor jou te zorgen.
Sterkte hoor!

Terug
Bovenaan