huishoud puinhoop

Voor allen die hierboven een boodschap hebben achtergelaten, hoop ik niet dat ze alléén voor de opvoeding verantwoordelijk zijn.
Indien dat wél zo is, dan heb ik daar enrome bewondering voor.

Máár, indien je samen met je man/ partner de toko runt...... waarom spreken jullie dan niet over hen in combinatie met het huishouden???

Vrouwen zijn toch niet op de wereld gezet om alléén maar in en om het huis bezig te zijn?
De parners hebben toch ook een aandeel?? Stofzuigen, wasjes draaien, toilet schoonmaken.... daar hoef je echt geen enorm intellect voor te zijn en dus kan de wederhelft ook aan de slag!!

Ik hoop werkelijk dat de anoniem (die dit gesprek met haar vraag is begonnen) haar partner een trap kan geven opdat die óók in het huishouden aan de slag gaat!!
Je bent er namelijk niet in je eentje verantwoordelijk voor!!
 
Mijn vriend werkt (meer dan) fulltime, en ik werk nu nog maar 1 dag per week, dus het lijkt mij vrij logisch dat ik het huishouden doe, toen ik nog meer werkte hadden we een hulp voor de grote klussen, en verder deed ik niet zoveel in de huishouding,ik was toch niet veel thuis
Wat een vreselijke overdreven reactie Joan, je partner een trap geven, slaat werkelijk nergens op
Wat mij altijd behoorlijk irriteert is dat er tegenwoordig van de man wordt verwacht dat hij fulltime werkt voor de cenyjes en dan in zijn vrije tijd ook nog kinderen mag opvoeden,een huishouden mag runnen en dan ook nog grasmaaien,klusjes in en om het huis doen en de vuilnis buiten zetten, omdat de gemiddelde vrouw zich daar te goed voor voelt
Emancipatie, laat me niet lachen
 
En ik ben vrachtwagenchauffeur, dus er is in mijn leven wel meer dan alleen maar een huishouding, ik vind het erg fijn om zoveel bij mijn dochtertje te kunnen zijn,en mijn werk is nu mijn hobby
 
Mogelijk had "de trap die gegeven moet worden" wat genuanceerder gekund.
"Een schop onder de kont".

Al eerder had ik gezien dat jíj (Anja 32) op anderen -zonder reden- fel kan reageren en dus voel ik me niet door je aangesproken.
Ik vind mijn reactie dan ook niet overdreven, want ik ben werkelijk van mening dat "de gemiddelde man" vrij makkelijk onder het huishouden uitkomt.
Onder het mom van "de man ziet bepaalde zaken niet en dus kan ie het niet helpen".
Van mijn man verwacht ik dat we taken verdelen en daar maken we ook afspraken over. wij beíde werken, wij beíde zijn verantwoordelijk voor de opvoeding, zo ook voor het huishouden.

Het beeld dat jij (Anja32) schetst ("...... van de man wordt verwacht dat hij fulltime werkt voor de cenyjes en dan in zijn vrije tijd ook nog kinderen mag opvoeden,een huishouden mag runnen en dan ook nog grasmaaien,klusjes in en om het huis doen en de vuilnis buiten zetten, omdat de gemiddelde vrouw zich daar te goed voor voelt") heb ik nooit aangehaald en daarmee sla je dan ook vol-le-dig de plank mis.
Mijn man werkt vier dagen/ week, ik drie. Logisch dat ik dan wat meer tijd heb om zaken in het huis te verrichten.
Maar als ik niet aan het werken ben, ben ik voornamelijk thuis vanwege mijn dochter en niet vanwege het huishouden.

Dat het woord (+ de uitvoering van) emancipatie jóu niet laat lachen, is vervelend voor je. (toch wel typisch voor een vrouwelijk chauffeur...)
 
Hoi,
Ik ben de anoniem die deze vraag gesteld had. Ik ben doordat ik werkloos ben geworden net voor de zwangerschap, nu fulltime thuis. En dat laten we voorlopig even zo (eerst maar eens wat meer grip op het leven mét baby). Mijn partner heeft een volledige baan, ver van huis, maar in het weekend helpt hij gewoon mee. De 'schop onder zijn kont' is gewoon niet nodig ;-)
Ik vind het, net als anja32, logisch dat ik dan meer doe. Alleen het moet er dus wel van komen. Ik ben er gewoon niet zo goed in, en vind het wel leuk om hier met andere vrouwen over van gedachte te wisselen.

Vroeger was ik erg geemancipeerd, maar ik ben daar wel van teruggekomen (deed o.a. nachtwerk, dat ging dus ten koste van de relatie) Ik was een opgefokt typje dat zich wilde bewijzen. Nu voel ik me rustiger wat dat betreft en ben ik ook zwanger geworden, spontaan (eerst wilde dat niet lukken, heeft 3 jr. geduurd).
Ik merk dus dat mijn biologie goed werkt bij het meer 'traditionele' model, nu. In de toekomst lijkt het me wel weer fijn om over eigen geld te beschikken, nu heb ik nog wat reserves uit mijn werkende leven. Dat is het enige nadeel, vind ik. Ik sta nu af en toe, meer voor het idee van geld verdienen dan voor de opbrengst :) op rommelmarkten. En probeer mijn creativiteit wat te gelde te maken (tekeningen).

Wel vind ik dat keuzevrijheid belangrijk is en dat dus iedere vrouw dit voor zichzelf bepaald (dat is de echte emancipatie voor mij)
Wat voor mij goed werkt kan voor een ander heel vreselijk zijn :)

 
Goed te horen dat je door meer rust oa. zwanger bent geworden. Het lange wachten op een kind is beloond! Gefeliciteerd!!

Ik snap volkomen waarom je meer in het huishouden wil/kan doen dan je man.
Probeer alleen nu de lat niet al te hoog te leggen. Geniet nu vooral van je kleine en probeer je minder snel te storen aan rommel in het huis.
Je bent negen maanden zwanger geweest, je moet wennen aan de nieuwe situatie en dus is het fijn als je momenten voor jezelf ook écht aan jezelf kunt besteden in plaats van aan het huis.
De drang en tijd om schoon te maken komt vanzelf wel weer.
En inderdaad elke vrouw bepaalt voor zichzelf hoe ze dat inricht.

Geniet van de heerlijke momenten die er allemaal nog komen gaan!
Hoi!
 
Joan, je vraagt toch waar de partners in dit plaatje passen en dat probeer ik je uit te leggen, mijn vriend werkt 5 dagen per week,ook als vrachtwagenchauffeur en is elke dag 12 tot 16 uur van huis, hij kan dus gewoon niks in de huishouding doen, als hij thuiskomt moet hij douchen eten ff zitten en dan slapen, want om 4 of 5 uur gaat de wekker weer
Doordat hij veel werkt kon ik dus minder gaan werken, het is of het een of het ander,we zullen toch de huur moeten betalen
Bij jou is de situatie toch veel anders, dat kun je toch niet met elkaar vergelijken, mijn vriend is er in het weekend wel voor ons, en door de week doe ik het grotendeels alleen, en dat is niet altijd makkelijk hoor, vooral als hij snachts moet werken
En ik vind niet dat ik fel reageer, ik probeer alleen even duidelijk te maken dat niet iedereen in dezelfde situatie zit, en dat ik het in mijn situatie echt niet kan maken om mijn vriend een schop onder zijn kont te geven om hem zo te laten helpen in het huishouden
 
En ik lees dat jij uitgaat van de gemiddelde man, nou, die heeft dus niet iedereen, want de gemiddelde man werkt denk ik zo'n 36 uur per week , terwijl mijn vriend 50 uur of meer werkt per week, dus niet elke man heeft evenveel tijd om zich om het huishouden te bekommeren
De meeste mannen interesseert dat ook niet, maar mijn vriend helpt ook wel mee hoor, maar niet veel omdat hij daar stomweg geen tijd voor heeft, en als hij thuis is is hij erg moe
En de 6 dagen per week dat ik thuis ben geniet ik ook van mijn kindje en loop ik echt niet de hele dag te poetsen,ik denk dat ik per dag zo'n 2-3 uur aan het huishouden besteed,dus dat valt wel mee
En nog 1 ding, joan, je vind dat ik fel reageer, nou , bekijk je eerste berichtje dan nog maar eens even, daar staan wel heel veel vraagtekens en uitroeptekens in!!!!!!!!! :)
 
Terug
Bovenaan