Huishouden..

<p>Hoi dames, </p><p>Niet helemaal baby gerelateerd maar weet even niet in welke categorie te plaatsen. </p><p>Mijn vraag is; hoe combineren jullie het huishouden met een baby? Ik krijg het maar niet voor elkaar. </p><p>Mijn zoontje is nu 8 maanden en een huilbaby geweest. In het begin was het vooral wiegen, troosten, wandelen, mee huilen de hele dag. Ik kwam nergens aan toe. Het huis is naar mijn idee ook echt een zwijnenstal. Nu gaat het met mijn zoontje een stuk beter en huilt nog wel, maar minder en ook anders. Ik krijg nu wat meer mijn handen vrij maar als de kleine lekker slaapt ben ik ook wel blij dat ik even op de bank kan ploffen. Toch moet er echt wel weer even een doek door het huis gehaald worden maar ik weet gewoon even niet waar en hoe te beginnen. Iemand tips voor mij om de draad weer op te pakken? Ik weet dat het niet weer zal worden zoals voordat onze zoon is geboren daar heb ik me al bij neergelegd maar zoals nu kan ook niet meer! ? </p><p> </p>

Hé, klinkt wel herkenbaar hoor. Ik zou het vooral niet te groot maken voor jezelf. Het "hele huis" doen is nu gewoon nog even te veel. Eerst beginnen met een doekje door de woonkamer, dag erna stofzuigen etc. Dan is het minder een berg werk waar je bij voorbaat tegenop ziet. 
Verder nog een beetje geduld met jezelf, ik denk dat er echt wel een periode komt dat je minder moe bent en het weer makkelijker gaat.
En anders misschien hulp vragen van een vriend(in) of familie? Je partner heeft er ook geen energie voor? Eventueel eenmalig een poetshulp inhuren zodat je met een schoon en makkelijk startpunt begint?
Succes!

Lastig he! Heel herkenbaar!
Ik heb op een gegeven moment een soort schoonmaak schema gemaakt, waardoor ik niet 1 dag druk was met schoonmaken, maar dit kon verdelen. 
Meestal doe ik boven en op zolder als ik hem net in bed heb gelegd. Beneden, de woonkamer enz, doe ik vaak als hij wakker is. Zo kan hij ook meekijken wat ik doe en sla ik 2 vliegen in 1 klap. Stofzuigen doen we 1x in de week, wel elke dag even met de swiffer rond omdat hij de hele kamer door kruipt.
Mijn zoontje is nu 9.5 maand en kan zichzelf al goed vermaken, dus hoef er niet de hele tijd bij te blijven en kan ik ook tussendoor dus even poetsen.

Na een tijdje vinden kinderen het ook leuk om te helpen. Dus mijn dochter ging altijd lekker mee boven spelen als ik de was ging doen, ze 'helpt'  met poetsen (zelf ook een nat doekje). Zo lukt het om het huishouden met kind te combineren. En ja, het is alsnog minder netjes dan voor ik kinderen had. Nu 38 weken zwanger dus is t allemaal nog lastiger, maar je vindt vanzelf je ritme. Succes!

Wel herkenbaar hoor, maar toch echt veel doen als je kindje slaapt. Je hoeft toch niet altijd op de bank te ploffen als hij slaapt? (2-3x per dag?) 
Hier 2 kindjes. De oudste is 2.5 jaar, de jongste 6 maanden. Geloof me, hoe ouder je kindje wordt, hoe viezer het huis wordt, hoe minder hij slaapt en hoe meer werk je hebt!! Met een peuter is het huis altijd vies en niet opgeruimd..
Ik poets 1x per week alles beneden en 1x per week alles boven met een sopje (ff doorwerken, 30 minuten werk!) als de kinderen toevallig even allebei slapen. Stofzuigen gewoon als ze spelen (doe ik wel 2x per dag beneden. 1x per 2 dagen boven dus best veel. Maar stofzuigen is toch max 10 minuten werk? 
Strijken doe ik s avonds als ze slapen. Wassen steeds even tussendoor of ik zet om 20:00 nog een wasmachine aan. Is om 22:00 klaar, kan ik m ophangen voordat ik ga slapen. Dweilen vaak ook vlak voor het slapen gaan. Ben ik de hele week niet aan poetsen toegekomen, dan vraag ik of mijn man op zaterdagochtend 1 uurtje op de kinderen wilt passen zodat ik even kan poetsen. 
Je hoeft toch ook niet altijd naast je kindje te zitten en te spelen? Je kan prima stofzuigen of het fornuis poetsen als hij in zn stoel zit! Het enige wat ik dus echt doe als de kinderen slapen is poetsen met een sopje en strijken. Al het andere gewoon tussendoor. Ik werk 2 dagen per week. 
Tja, hier gaat het soms 24/7 door maar dat hoort er ook wel een béétje bij.. voor 8:00 s ochtends draait de eerste was al, zijn de bedden opgemaakt, en is boven alles netjes na de nacht. Als ik de bedden verschoon dan haal ik die s ochtends gelijk af als ik uit bed stap en ik maak ze op zodra ik de baby op bed leg voor haar eerste slaapje.
Uiteindelijk is alles maar 10 minuutjes werk als je het bijhoudt.. het is gewoon een kwestie van doen! En tja, dan zijn er dagen dat je amper op je kont zit.. helaas ;) Je kindje kan zich toch ook wel éven zelf vermaken of 10 minuutjes tv kijken zodat jik even wat kan doen?

Wel herkenbaar hoor, maar toch echt veel doen als je kindje slaapt. Je hoeft toch niet altijd op de bank te ploffen als hij slaapt? (2-3x per dag?) 
Hier 2 kindjes. De oudste is 2.5 jaar, de jongste 6 maanden. Geloof me, hoe ouder je kindje wordt, hoe viezer het huis wordt, hoe minder hij slaapt en hoe meer werk je hebt!! Met een peuter is het huis altijd vies en niet opgeruimd..
Ik poets 1x per week alles beneden en 1x per week alles boven met een sopje (ff doorwerken, 30 minuten werk!) als de kinderen toevallig even allebei slapen. Stofzuigen gewoon als ze spelen (doe ik wel 2x per dag beneden. 1x per 2 dagen boven dus best veel. Maar stofzuigen is toch max 10 minuten werk? 
Strijken doe ik s avonds als ze slapen. Wassen steeds even tussendoor of ik zet om 20:00 nog een wasmachine aan. Is om 22:00 klaar, kan ik m ophangen voordat ik ga slapen. Dweilen vaak ook vlak voor het slapen gaan. Ben ik de hele week niet aan poetsen toegekomen, dan vraag ik of mijn man op zaterdagochtend 1 uurtje op de kinderen wilt passen zodat ik even kan poetsen. 
Je hoeft toch ook niet altijd naast je kindje te zitten en te spelen? Je kan prima stofzuigen of het fornuis poetsen als hij in zn stoel zit! Het enige wat ik dus echt doe als de kinderen slapen is poetsen met een sopje en strijken. Al het andere gewoon tussendoor. Ik werk 2 dagen per week. 
Tja, hier gaat het soms 24/7 door maar dat hoort er ook wel een béétje bij.. voor 8:00 s ochtends draait de eerste was al, zijn de bedden opgemaakt, en is boven alles netjes na de nacht. Als ik de bedden verschoon dan haal ik die s ochtends gelijk af als ik uit bed stap en ik maak ze op zodra ik de baby op bed leg voor haar eerste slaapje.
Uiteindelijk is alles maar 10 minuutjes werk als je het bijhoudt.. het is gewoon een kwestie van doen! En tja, dan zijn er dagen dat je amper op je kont zit.. helaas ;) Je kindje kan zich toch ook wel éven zelf vermaken of 10 minuutjes tv kijken zodat jik even wat kan doen?

Waarom jou verhalen altijd zo herkenbaar zijn! Hier ook zware reflux, huilbaby en de hele mik mak. Kwam je topic tegen over inbakeren. Is het al gelukt zonder? Wij moeten eigenlijk ook nu met 5 maanden... maar zonder is dr zelf wakker slaan, fedde en Kees komt ze nog bij haar mond etc! 

Ik probeer het huishouden beneden vaak te doen als ze wakker is. In wipstoel oid lukt dat vaak wel en bij hoge nood voor de televisie. Wasjes tussendoor doen en in het weekend als manlief thuis is de boven verdieping, maar zo schoon als eerst voor de baby wordt het nooit meer haha. 

heb je al eens nagedacht over een schoonmaker? Schijnt dat tijd kopen meer geluk geeft dan spullen kopen haha

Wanneer ik niet ben werken, doe ik het huishouden overdag en hou mezelf voor dat wanneer de kleine op bed ligt savonds ik dan lekker iets voor mezelf mag doen / op de bank mag ploffen. 
het wordt nooit meer zo schoon als ooit te voren maar met een beetje bijhouden, ieder slaapje iets doen, of wanneer je kindje in de wipstoel mee kijkt/speelt, kom je een heel eind. 

Terug
Bovenaan