Ik ben zo beroerd dat het niet leuk meer is......

Lieve meiden,

Ik ben nu ruim 8 weken zwanger en we hebben dinsdag een kloppend hartje gezien op de echo !

Alleen ik ben zo beroerd dat ik er niet van kan genieten.
Ik ben moe, moe en nog eens moe. Heb totaal geen eetlust en ben zo slap als een vaatdoek waardoor ik nergens geen zin in heb. Ik lig alleen maar op de bank of in bed.
Verder heb ik het idee dat mijn slokdarm vanaf mijn maag tot mijn keel in de brand staat. Heel af en toe moet ik overgeven en heb regelmatig diarree.
Ik kan gewoon even niet meer en heb het gevoel dat ik zoveel "moet". Heb 2 honden die de nodige aandacht vragen en ik werk fulltime.

Wil absoluut niet klagend overkomen want ik ben hartstikke blij met mijn zwangerschap maar ik vind het gewoon even niet leuk meer. Ik ben normaal gesproken een echte "doorzetter" maar het wil gewoon even niet.
Kennen jullie dit en hebben jullie als mede-zwangeren tips voor mij?
Ik hoop het.....

Liefs,
Camel

Hoi,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik herken het voor 99%, enige waar ik geen last van had is overgeven.
Vanaf week 6 was het mis, 24 uur per dag misselijk, vooral als ik lag last van brandend maagzuur, ontzettend moe (zou zo de klok rond kunnen slapen). Maar na een paar weken begon ik er een ritme in te zien. Als ik om het uur een beetje at, ook al was het een koekje, dan zakte de misselijkheid toch wel iets af en was het weer te dragen. Ook heb ik heel veel melk en ander zuivel gedronken, dit hielp bij mij ook goed. En het brandende gevoel heb ik nu nog geregeld last van, maar dan ga ik wat hogerop liggen en op mijn linkerzij heb ik er ook minder last van.

Je kunt beter wel wat eten als je misselijk bent, ook al staat het je tegen. Als je niet eet wordt het alleen maar minder, en voel je je steeds ellendiger (en dus ook vermoeider.)

En verder... het zijn de kwaaltjes die erbij horen... en het is voor een goed doel. Probeer de kwaaltjes niet als ergelijk te zien, maar probeer wat afleiding te zoeken.

Liefs Rixt

Gefeliciteerd!

Ik kan je verder alleen maar zeggen dat je niet de enige bent. Het is gek genoeg heel verschillend hoe vrouwen zich voelen tijdens de zwangerschap. De een voelt zich super, de ander hartstikke beroerd. Helaas hoor ik ook bij de laatste categorie. Ik ben nu 12 weken zwanger en al sinds week 4 ben ik de hele dag misselijk en moet ik elke dag overgeven. Tja, dan voel je je inderdaad niet veel meer waard.. Maar het is voor een heel goed doel en in de meeste gevallen gaat het tussen de 12 en 16 weken over. Bij mijn eerste voelde ik me met 14 weken ineens weer prima, dus daar hoop ik nu stiekem ook op. De standaard tips kun je proberen: zorgen dat je maag niet leegraakt (klinkt raar, maar is bij misselijkheid heel belangrijk), voor het opstaan al iets eten, vanillepudding zou helpen tegen maagzuur en als je heel misselijk bent emesafene laten voorschrijven. Bij mij helpt het helaas allemaal niet, maar het is het proberen waard. En verder heel hard duimen dat je snel kunt gaan genieten van je zwangerschap!

Hoi Camel,

Ten eerste natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap. Zo had je je het begin van deze zwangerschap vast niet voorgesteld...  Wat doen die hormonen een boel met je hè? Je lichaam staat helemaal op zijn kop en alles gaat anders functioneren. Daar word je ontzettend moe van. Omdat je al zo misselijk bent vul je je energie ook niet meer aan en daar word je nog vermoeider van.

Kan  zelf totaal niet tegen de hormonen, en heb ruim een maand in het ziekenhuis gelegen ivm spugen (meer dan 20 keer op een dag...) Dit bij de eerste en nu ook weer bij de tweede. Deze keer is een stuk erger als de eerste keer, maar heb nu wel goede medicijnen gehad waar je absoluut niet meer doorheen spugt, dit omdat mijn gynacoloog niet meer wist hoe nu verder. Anders had ik zo nog een maand in het ziekenhuis kunnen liggen. Het nadeel is dat deze niet zijn goedgekeurd op te gebruiken tijdens de zwangerschap.

Je schrijft dat je een brandend gevoel in je slokdarm hebt ed. Dit komt door het vele maagzuur en door het spugen. Het kan helpen om hiervoor Antagel te gaan gebruiken, kun je gewoon ophalen bij de apotheek. Dit bindt het maagzuur, waardoor het zuur niet meer naar je slokdarm stroomt. Het kan wel een paar dagen duren voordat je maximaal resultaat hebt, omdat je slokdarm nu al zo geirriteerd is van het spugen dat dit tijd nodig heeft om te herstellen.  

Heel veel succes en het gaat straks vast een heel stuk beter als je hormoon waarden weer wat zakken en je lichaam eraan gewend begint te raken. Wat ook kan helpen zijn de standaard adviesen. Neem echt je rust, je lichaam heeft nu al genoeg aan zichzelf. Eet per hapje tegelijk en blijf vooral drinken.  Ik type dit nu wel heel makkelijk, maar je zet niet zomaar een knop om van een druk leven, naar weinig meer kunnen. Schop er nu alweer 31 weken tegenaan. Nog 9 weken  te gaan en als het hetzelfde gaat als bij onze dochter, ben ik er de  eerste dag van de kraamtijd weer.

Groetjes Noah

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb sinds vorige week ook een flinke verkoudheid te pakken die maar niet over gaat. Vanwege mijn lage weerstand denk ik......
Ik hoef gelukkig niet de hele dag over te geven alleen als ik heel erg moet hoesten van mijn verkoudheid...... En ik ben ook absoluut blij met de zwangerschap alleen ik kan me er maar niet bij neerleggen dat ik me zo belabberd voel. Ik wil door..... maar het lukt me simpelweg niet.

Ook op mijn werk weten ze van mijn zwangerschap alleen is er weinig begrip. Er zijn nog 2 zwangeren die nergens last van hebben en ik ben dan de "zeur". Maar ik trek het echt niet. Weten jullie of ik bepaalde rechten hierin heb? Ik ga maar weer eens een droge cracker nemen, krijg ik tenminste iets binnen.
Blijf reageren alsjeblieft!

Liefs,
Camel
xxxx

Hoi

van harte met je zwangerschap,zelf ben ik 9 week en sinds de 6-de week verschrikkelijk ziek,het begon s'nachts,precies van week 5 op 6 ik dacht eerst aan de buikgriep maar later bleek het toch van de zwangerschap te komen...en idd het genieten kan ik ook even  niet meer,ik heb in mijn gedachten kom op het is zo weer over en dan kan ik genieten,maar ik heb geen zin meer om weg te gaan,winkelen niet niks niet,ik heb twee zoontjes van bijna 4 en van 2 jaar dus moet ik zo af en toe er uit,maar dat valt me zwaar,de hele dag misselijk en na dat ik iets gegeten heb zo'n nare rare nasmaak waar ik dan nog erger misslijk van wordt,ik drink alleen water en thee,dat helpt mij redelijk,smorgens zorg ik altijd dat ik crackers of een banaan naast mijn bed heb,dit helpt mij s'morgens al een beetje,maar het blijft 24 uur per dag zeuren die misselijkheid,de geynecoloog zei dat er niets tegen was,alleen maar afwachten tot de 12-de week of langer!!gelukkig doet mijn man veel in het weekend,hij is militair en door de weeks van huis en omdat ik door de weeks weinig puf heb doet hij in het weekend het was en strijk werk,ben hem onzettend dankbaar!!!
probeer toch om het uur iets te eten,cracker of zo,en veel rusten in dien mogelijk!
het is even behoorlijk saai maar het gaat over!ik ga ook mijn best doen om mezelf er doorheen te slepen en dan heerlijk genieten van de zwangerschap!
Ik poets trouwens ook vaak mijn tanden dat helpt de rare smaak te verdwijnen!!

succes en probeer toch te genieten!!het blijft een wondertje!!!

Groetjes Kimm

Hey!!!

Ik begrijp precies hoe jullie je allemaal voelen! Ik ben vandaag 8 weken en 1 dag en sinds 5 weken is het inderdaad gewoon echt niet meer leuk. Ik heb zo het gevoel dat ik ups en downs heb maar de trend is inderdaad dezelfde: moe, misselijk en moody zeg ik altijd tegen mijn vriend. Als ik niet aan het werk ben, lig ik eigenlijk enkel op de bank of ik bed. En geen zin in niets, absoluut niets... Ik ben precies enkel nog geschikt op naar tv te kijken, want zelfs om een boek te lezen heb ik vaak te weinig interesse/energie. Mijn vriend doet alles in het huishouden nu en dan kan ik zelfs nog geen aangenaam gezelschap voor 'm zijn... Ik voel me gewoon alsof iets anders m'n leven en lijf heeft overgenomen. Ik ben ik niet meer...

Gelukkig kan ik wel enorm terugvallen op mijn familie. Ik werk voor m'n ouders en zij zijn (gelukkig) erg begaan met me. Het lijkt me idd vreselijk om in deze periode op je werk jezelf enorm te moeten bewijzen...

Ik las elders op deze site dat de overheid eigenlijk zwangerschapsverlof zou moeten voorzien voor deze eerste weken en daar kan ik me helemaal in vinden!!! Kom je tenminste nog eens aan wat leuks toe... Nu dienen mijn weekends vooral om te recupereren :)

En inderdaad: volhouden zeker? Ik leef met jullie mee!!! Op hoop van zegen dat deze tijd snel achter ons ligt...

groetjes,
Indra

Hai,

Hier een ziekteverzuimdame van beroep. Je hebt zeker rechten. Als je zo beroerd bent dat je niet kan werken mag je je gewoon ziekmelden met reden ziek als gevolg van zwangerschap. Je werkgever krijgt jouw loonkosten voor 100% terug van het uwv. Als je een fikse griep hebt blijf je wel thuis maar nu niet? Omgekeerde wereld! Ik heb me op een gegeven moment ook ziek moeten melden omdat ik te beroerd was om de ene been voor de andere te krijgen. Regelmatig eten en veel rusten helpt de klachten te verminderen. Enne die dames op je werk moeten beter weten. Laten praten die hap al is dat best moeilijk. Een pepermuntje of af en toe een klein beetje cola hielp bij mij goed. Ook de HA kan je een middeltje voorschrijven. Ik   zeg morgen even ziekmelden!

gr.Ing

Terug
Bovenaan