Ik heb een theorie...

A

Anoniem

Guest
Het hoort misschien niet op dit forum plaats, omdat het eigenlijk over oudere kinderen gaat, maar toch hoor ik graag jullie mening.

Ik heb een theorie en ik wil graag weten of jullie dit kunnen beamen, of dat het onzin is:

Overal kun je lezen dat als je kind op jonge leeftijd veel verschillende soorten eten krijgt, hij dit later zal herkennen en beter zal eten.
Mijn dochter (nu 4,5 jaar oud) heeft vroeger noodgedwongen flesvoeding gekregen en ging daardoor ook eerder aan de potjes en ook versgemaakt eten als "haar vriendje" die tot ruim 9 maanden borstvoeding heeft gekregen.
Nu is mijn dochter een goede eter, die alles wil proeven (hoewel ze natuurlijk niet alles lekker vindt) terwijl haar vriendje alleen brood lekker vindt en nauwelijks warm eten laat staan groenten eet.
Mijn theorie is, dat dit samenhangt en dat (lang) borstgevoede kinderen later minder gemakkelijk open staan voor nieuwe dingen op het gebied van (warm) eten, terwijl kinderen die al snel aan de potjes en/of versgemaakt eten gingen, later betere eters zullen blijken.

Wat denken jullie?

het is bekend (dus theorie en feit) dat als mensen (oud en jong) vaker  blootgesteld worden aan dingen dat ze die dan  meestal leuker, lekkerder en aardiger gaan vinden.

Zo worden liedjes die vaak gedraaid worden op de radio vaak hitjes
Zo vinden we mensen die we kennen vaak aardiger dan mensen die we niet kennen.
En zo leren kinderen wennen aan verschillende smaken als ze gewoon vaker worden blootgesteld worden aan verschillende smaken en vaker de kans krijgen om aan die smaak te wennen.

Natuurlijk speelt daarnaast mee dat er nou eenmaal goede en slechte eters zijn, dat het er maar net van afhangt hoe ouders met het eten om gaan (dwingen of niet), dat er een gevoelige periode bestaat voor het wennen aan nieuwe smaken (tot het 2e levensjaar, en weer rondom het 7e levensjaar).

En om je kindje echt zoveel mogelijk variaties aan smaken wilt aanbieden zou je eigenlijk zelf moeten koken (meer variatie in smaken) in plaats van potjes (minder variatie in smaken) geven.

oh ja over bv vs kv...

in bv zouden meer subtiele smaakverschillen moeten zitten dan in de kv, dus die kinderen zouden (volgens ook jouw eigen theorie) iets makkelijkere eters moeten worden.

Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel en er zijn meer factoren die het eetgedrag beinvloeden.

Alleen maar fijn dat jouw kindje zo goed eet toch?

Tja iki weet niet of de theorie klopt. Maar ik denk dat als je BV geeft en je vroeg begint met Bijvoeden/ veel smaken aanbied dat je kindje dan misschien ook wel veel zal lusten.

En ik denk dat het ook echt te maken heeft met hou je er als ouder mee om gaat.

Wij moesten thuis gewoon eten wat de pot schafte en we lusten nu alles. Mijn vriend kreeg juist iets anders te eten als hij iets niet luste. met als gevolg dat hij alleen aardappels met groetne at en friet. Nu na 6 jaar eet hij ook alles. Omdat ik het gewoon voor zijn neus zet! haha!

Anneke

hihi, ik denk dat borstvoedingsdeskundige gehakt maken van jouw theorie. Zoals Jannetje al zegt, via de bv krijgen kindjes al een heleboel verschillende smaken mee van wat de moeder eet. Ik denk ook dat het niet zoveel uitmaakt of je bijvoeding begint met 4 maanden, 6 maanden of 8 maanden, in alle gevallen zijn de kindjes jong genoeg om te wennen aan verschillende dingen. Ik denk dat het 1) per kindje heel erg verschilt en 2) heel erg verschilt hoe je ouders bijvoeding aanbiedt. Ik geef nog volledig borstvoeding en mijn zoontje (8 maanden)  lust nu al meer dan zijn oudere nichtjes. (oke, dit zal vast anders worden naarmate hij meer in de gaten krijgt dat hij zelf kan kiezen wat hij wel en niet eet)

Volgens mij kan trouwens je geen theorie baseren op 2 gevallen

om even heel pietluttig te doen (sorry off topic)........

je kunt wel een theorie bedenken op 2 gevallen natuurlijk, kwestie van gewoon doen .    Maar die 2 gevallen bewijzen nog niet dat je theorie klopt natuurlijk.

Hetzelfde geldt voor discussies bijvoorbeeld over of roken nou wel of niet schadelijk is. In het algemeen heeft roken schadelijke gevolgen voor de gezondheid. Maar dan komt er altijd wel iemand op de proppen met een verhaal over een opa of tante die de hele dag 3 cigaretten tegelijk rookte en op z'n 90'ste nog 5 km per dag kon joggen. Uitzonderingen zijn er altijd...maar met enkele individuele gevallen kun je een theorie niet bewijzen, en ook niet weerleggen.

quote: jannetje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-11-2007 12:45:06'));

om even heel pietluttig te doen (sorry off topic)........

je kunt wel een theorie bedenken op 2 gevallen natuurlijk, kwestie van gewoon doen .    Maar die 2 gevallen bewijzen nog niet dat je theorie klopt natuurlijk.

Hihi, zeker een wetenschapper, dat zijn altijd van die pietlutten (dat is mijn theorie,   gebaseerd op 1 geval) Maar oke, je hebt gelijk hoor .

Ik heb 4 makkelijke eters. En waarom omdat ik ben blijven aanbieden. De kinderen al vroeg er aan tafel bij heb gezet. Kinderen al vlot stukjes groenten in de handen heb gedrukt   die ze na ontdekken uiteindelijk in demond stopte.
Ik ben nooit de strijd aan gegaan, eten ze een keer niet, prima dan etenz e een keer niet.

Mijn theorie zou dan kunnen zijn dat als je op de juiste wijze eten aanbiedt, zelf niet te moeilijk doet, en geen drama maakt als ze een keer geen zin hebben dan krijg je goede etrs.

Maar ook hier zullen de uitzonderingen wel weer de regels bevestigen en zal mijn theorie ook wel door de gehaktmolen gehaald worden. Maar als ik zie wat sommige moeders om mijn heen echt drama's van het eten maken, en dan vinden ze het nog gek dat het kind daar vrolijk aan meedoet.

Maar misschien gaat mijn theorie echt helemaal niet op en heb ik gewoon vreetzakken op de wereld gezet.

Miep

PS: 2 BV kids en 2 FV kids (helaas)

Terug
Bovenaan