ik heb jullie mening hard nodig

hoi allemaal,

ik heb een probleem en zou graag jullie mening willen.

zes jaar geleden zijn mijn vriend en ik gaan samenwonen het koop huis staat op zijn naam.
nou probeer ik al vanaf dag 1 een samenlevings overeenkomst te krijgen voor het geval het toch mis mocht gaan dat ik dan sneller een huis kon krijgen omdat ik dan een doorstromer ben.
mijn schoonmoeder heeft dit nooit gewild omdat zij bang zou zijn dat ik dan een deel van het huis op zou kunnen eisen, maar dit kan helemaal niet omdat alles op zijn naam staat.

onze zoon is bijna drie jaar geleden geboren en wij hebben nooit gedeelde ouderschap aangevraagd. nou heb ik mijn vriend en schoonmoeder bijna drie jaar geleden verteld dat als mij wat zou gebeuren dat mijn vader dan de voogdij op zou kunnen eisen omdat mijn vriend geen ouderlijk gezag heeft.
zowel mijn vriend als mijn schoonmoeder geloofde dat niet en zeiden tegen mij dat ik niet wist waar ik het over had en dat ik niet zo moest door drammen over het samenlevings contract.

omdat wij nu ons tweede kimd verwachten heb ik gisteren weer het zelfde tegen mijn vrien gezegd als drie jaar geleden en weer kregen we ruzie en moest ik niet zo door drammen. toevallig kwam zijn moeder toen hij aan het werk was gegaan ook nog even langs en heb ik het ook aan haar weer verteld en dit keer geloofde zij mij omdat ze er nu ook zelf achter aan was gegaan.
nou verlangt zij van mij dat ik het allemaal zo snel mogenlijk ga regel dat mijn vriend ook ouderlijk gezag krijgt.

nou zijn wij van plan om volgend jaar mei te gaan trouwen en als we gaan trouwen krijgt hij automatisch ouder gezag dus ik wil het liefste wachten tot we getrouwd zijn omdat ik dan een beter voordel heb met betrekking tot de kinderen als dat ik nu zou hebben en hem nu het ouderlijk gezag geef.

dus ik zit nou heel erg te twijfelen om te wachten tot we getrouwd zijn  deels ook omdat ze mij altijd wantrouwd hebben terwijl dat helemaal niet gegrond was met de samenlevings overeenkomst.
ik ben gewoon heel erg bang dat als ik hun nu hun zin geef dat ze dan gaan proberen om mij mijn kinderen af te nemen omdat ik financieel helemaal niks heb en hij een huis en een bedrijf heeft.

wie kan mij helpen? wat zouden jullie doen in zo'n situatie

alvast bedankt groetjes tineke

Hoi Tineke

zelf hebben we in juni 2006 een dochter gekregen en is Franco enkel aangesteld als de vader, als mij iets zou overkomen zouden mn moeder, zus ed ook de ouderlijke macht aan kunnen vragen omdat wij dit ook nog niet geregeld hebben. wij gaan zelf in juni trouwen en vanaf dan is alles goed geregeld. als het tussen jou en je vriend goed zit zou ik gewoon wachten tot het trouwen....
ik snap het wel als je gek wordt van je schoonmoeder, dat wordt ik namelijk hahaha

groetjes Veronique

hallo tineke

wij hebben een dochtertje van 5 jaar en ben nu zwanger van de tweede ook wij zijn nog niet getrouwd, maar zijn dat wel van plan.
mijn mening is dat je de dingen goed moet regelen er kan zo maar wat gebeuren.
wij hebben al bij de eerste gezamelijk gezag genomen en zijn nu ik weer zwanger ben weer naar de gemeente geweest  om dit te regelen,
het is een kleine moeite en zo klaar.
zo kan mijn vriend dat formulier meenemen met aangifte doen en is alles geregeld.
stel je voor er gebeurd jou wat dan heeft hij helemaal geen aanspraak op de kinderen hoor.
ik vind het ook allemaal maar krom in elkaar zitten maar toch wel belangrijk.
wat een gedoe dat jou schoonmoeder zich daar mee bemoeid sorry hoor maar dat zou ik echt niet willen.
heel veel succes met je keuze
groetjes en een fijne zwangerschap gewenst.

Hallo,

Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar als ik je verhaal zo lees, vraag ik me af
of er wel vertrouwen is binnen jullie relatie.
Klinkt misschien hard en ik wil je ook zeker niet beledigen, maar ik zal als ik jou was, dat toch even op een rijtje zetten voor jezelf, voordat ik verdere plannen zou ondernemen.

Gr,
Sonja0576

Hallo,

Dit is wat ik van dit onderwerp weet:
Als je inderdaad niet getrouwd bent, kan je vriend je kindje erkennen (op het gemeentehuis). Hij heeft dan nog steeds geen ouderlijke macht, dat moet je regelen via een formulier via het kantongerecht, kan pas als het kindje geboren is.
Stel je zou later trouwen als het kindje al geboren is, en je hebt voor die tijd niets geregeld, is het met een huwelijk nog niet geregeld, omdat het kind niet tijdens het huwelijk maar voor het huwelijk geboren is.

En wat betreft het huis:
een samenlevingscontract is niet sterk genoeg, wij hebben elkaar erfenaam gemaakt, het huis staat nl ook op naam van mn vriend, stel er zou iets met hem gebeuren, gaat het huis naar zijn familie, en niet naar mij, dus ook met een samenlevingscontract, en niet als je elkaar erfgenaam maakt.

Wij hebben het qua huis dus goed geregeld, en gaan volgende week naar de gemeente voor de erkenning, en na de geboorte alles regelen bij het kantongerecht!

Dit is wat ze mij in ieder geval verteld hebben.
groetjes Jacky

Hoi Tineke,

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik eigenlijk dat je relatie het eerste is waar je aan moet werken en dat je schoonmoeder jullie met rust moet laten. Daarnaast hoef je naar mijn idee haar helemaal nergens van te overtuigen. Jullie zijn oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat jullie wel en niet doen in het leven.
Waar je rekening mee moet houden is dat een samenlevingscontract dezelfde rechten geeft als een huwelijk in gemeenschap van goederen. Het is echter wel ontzettend duur (ik geloof rond de E300.- maar pin me daar niet op vast) en als je toch al van plan was om te gaan trouwen zou je die kosten twee keer krijgen. Trouwen isimmersook niet goedkoop.Hou er wel rekening mee dat als één van jullie minder gaat werken of helemaal niet werkt, je na je 65e ook geen aanspraak maakt op zijn pensioen terwijl diegene thuis is gebleven voor een gezamenlijk doel, namelijk jullie kinderen. Hoe dan, ook ik zou niet te lang wachten met dingen op papier te laten zetten, ook in het onverhoopte geval dat één van jullie zou komen te overlijden!

Ik hoop dat je er wat aan hebt en sorry als het eerste stuk van mijn betoog wat hard en direct overkwam. Zo is het niet bedoeld maar het geeft wel aan hoe ik erover denk. Succes met dit dilemma.

Liefs,
Marian

He Tineke.

Een samenlevingscontract geeft man en vrouw dezelfde rechten als wanneer je getrouwd zou zijn. Op het moment dat jouw vriend iets zou gebeuren ben jij de eerste erfgenaam en daarna zouden je kinderen en de ouders van hem  dat  zijn omdat dat beide tweedegraads erfgenamen zijn.
Het maakt dan namelijk niet meer uit of dat alles alleen op zijn naam staat of niet. Het is wel mogelijk om een samenlevingscontract op te laten stellen waarin expliciet wordt opgenomen dat het huis voor de ouders van je vriend is als hem wat gebeurt.Je kan het zien als trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Je stelt namelijk dan een soort testament op.
Nu is dat dus niet het geval en erf je dus niks, MAAR ook je kinderen niet, want ze zijn niet wettelijk erkend. Wettelijk gezien is jouw vriend niet de vader van je kind en je kind die nog geboren moet worden.
Dat betekent dus ook wanneer jullie uit elkaar zouden gaan je vriend geen allimentatie zou hoeven te betalen, want het zijn officieel niet zijn kinderen. Mocht jou  iets gebeuren dan worden je kinderen afgegeven aan kinderopvang van de kinderbescherming en totdat de rechter dan uitspraak heeft gedaan over wie de voogdij krijgt blijven de kinderen ook daar. Deze cyclus tot de uitspraak kan soms wel tot 3 maanden duren. Het is nu dus wel zo dat jouw vader ( of ouders) na jou de eerste voogd zijn. Wil jouw vriend dat zijn dan moet hij de kinderen erkennen.

Wat ik in jouw verhaal raar vind is de rol van je schoonmoeder. Wat is de rol van haar in jullie samenleven??? Beseft zij en daarmee ook jouw vriend niet dat hij officieel kinderloos is????

Als je nog meer vragen hebt mag je me de ook mailen, heb door mijn werk en studie heel wat ervaring in deze zaken opgedaan. Wil je heel graag helpen.

de-polletjes@live.nl
Groetjes Yeppie

He Tineke.

Een samenlevingscontract geeft man en vrouw dezelfde rechten als wanneer je getrouwd zou zijn. Op het moment dat jouw vriend iets zou gebeuren ben jij de eerste erfgenaam en daarna zouden je kinderen en de ouders van hem  dat  zijn omdat dat beide tweedegraads erfgenamen zijn.
Het maakt dan namelijk niet meer uit of dat alles alleen op zijn naam staat of niet. Het is wel mogelijk om een samenlevingscontract op te laten stellen waarin expliciet wordt opgenomen dat het huis voor de ouders van je vriend is als hem wat gebeurt.Je kan het zien als trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Je stelt namelijk dan een soort testament op.
Nu is dat dus niet het geval en erf je dus niks, MAAR ook je kinderen niet, want ze zijn niet wettelijk erkend. Wettelijk gezien is jouw vriend niet de vader van je kind en je kind die nog geboren moet worden.
Dat betekent dus ook wanneer jullie uit elkaar zouden gaan je vriend geen allimentatie zou hoeven te betalen, want het zijn officieel niet zijn kinderen. Mocht jou  iets gebeuren dan worden je kinderen afgegeven aan kinderopvang van de kinderbescherming en totdat de rechter dan uitspraak heeft gedaan over wie de voogdij krijgt blijven de kinderen ook daar. Deze cyclus tot de uitspraak kan soms wel tot 3 maanden duren. Het is nu dus wel zo dat jouw vader ( of ouders) na jou de eerste voogd zijn. Wil jouw vriend dat zijn dan moet hij de kinderen erkennen.

Wat ik in jouw verhaal raar vind is de rol van je schoonmoeder. Wat is de rol van haar in jullie samenleven??? Beseft zij en daarmee ook jouw vriend niet dat hij officieel kinderloos is????

Als je nog meer vragen hebt mag je me de ook mailen, heb door mijn werk en studie heel wat ervaring in deze zaken opgedaan. Wil je heel graag helpen.

de-polletjes@live.nl
Groetjes Yeppie

Terug
Bovenaan