Ik maak er maar (weer) een nieuwe topic over. Schoonmoeders!!!!

Hoi allemaal,

twee dagen geleden heb ik duidelijk aan mijn schoonmoeder aangegeven wat me dwars zat. Voor mij was het niet makkelijk te zeggen en voor haar was het niet makkelijk te horen. Er zijn alleen nog steeds dingen waarin we elkaar niet begrijpen en dat zal wel nooit gebeuren ook.

Mijn schoonmoeder wil iedere keer als we stil liggen langs komen en als ik met Laura naar het cb geweest ben dat ik haar bel omdat het ook een wezenlijk deel van haar leven is. Ik zie dat anders en heb zoiets van als je wilt weten hoe het hier gaat, kan je ook bellen hoe of het gaat.

Dit is ontstaan na mijn kraamtijd. Door onze woonsituatie ben ik bij mijn ouders thuis bevallen. Dit was omdat zij in Huizen (dus in het midden van het land) wonen en daarom dicht bij mijn schoonvader en onze vrienden. Mijn schoonmoeder woont in de buurt van Leeuwarden. Zo was ik dus in de buurt van alles en iedereen. Omdat zij niet goed met mijn ouders overweg kan, hebben we afgesproken dat zij als ik weer aan boord zou gaan een weekje mee zou gaan varen en voor Laura en mij zou zorgen.

Dat ging niet door in de afgesproken week omdat Laura ziek werd en nog een antibioticakuurtje had. Daarna wilden Mattijs en ik pas dat Laura mee zou gaan varen. Bovendien moest ze even wekelijks naar de kinderarts. Dus ik bleef een week langer bij mijn ouders. Daarop werd mijn schoonmoeder stikjaloers en gaf ze mij het gevoel da we het erom deden (dit meende ze niet zo zei ze later).

De tweede reden dat ik nog niet aan boord kon met Laura was dat de hoofdmotor ermee opgehouden was (een strop voor het bedrijf van ongeveer €60.000,-):

Toen ik haar daar afgelopen zondag nogmaals op aansprak dat ik dat het erg vervelend vond kreeg ik te horen dat het voor haar ook erg naar was geweest dat ze nu niet een weekje met ons mee kon varen (vakantie). Ze begrijpt gewoon niet, dat dit een situatie was waarin wij ons zorgen maakten over onze dochter, ons bedrijf en ik nog herstellende was van een baarmoederontsteking waardoor ik met hele hoge koorts uitgeschakeld was geweest de eerste week dat Laura er was.

Het laatste wat ik toen wilde was een schoonmoeder die zich gedroeg als een vierjarige die haar zin niet krijgt!

Afgelopen weekend lagen we weer stil met motorpech en ze wilde langskomen. Ik belde haar op zondagmorgen op dat ze of op dat moment moest vertrekken of het zou geen zin meer hebben want het zou die middag inorde komen. Toen werd ze boos en hing me op!!!!! Even later belde ze me om te zeggen dat ze toch langs zou komen. Van mij hoefde het al niet meer.

Verder hangt ze als ze er is continue boven Laura en ze houdt Laura vast op een manier die Laura niet prettig vindt omdat ze haar dan goed kan bekijken. Nou sta ik het altijd toe als mensen haar vast willen houden omdat ze ons soms maanden niet zien, maar deze keer irriteerde het me mateloos. Hoe lang moet ik nog toestaan dat mijn meisje duidelijk aangeeft dat ze iets niet leuk vindt, dat er niet geluisterd wordt alleen omdat oma het wel leuk vindt. Ik ken het antwoord hierop wel, maar ik had mijn schoonmoeder al twee maal aan het janken afgelopen zondag.

WORDT HET DAN NOOIT BETER???????????????

Groetjes Ilona

Hoi Ilona,

wat een vervelende situatie.
Je moet doen wat voor jou en je man goed voelt en gewoon zeggen wat je denkt.
Je schoonmoeder begrijpt waarschijnlijk niet dat je met een schip, als zijnde je werk/inkomen, niet zomaar wat langer stil kan blijven liggen.
Tuurlijk is het voor je (schoon) ouders moeilijk dat ze de kleine en jullie niet elke keer kan zien als ze zelf willen, maar het is niet hun kind maar die van jou. Mijn schoonvader heeft vaak gezegd dat het hem pijn doet dat hij zijn oudste kleinkind niet zo vaak ziet, maar ieder heeft zijn eigen leven en dat moet ook begrepen worden.
De een maakt daar een groter probleem van dan de ander. En de tijd vliegt, voordat je het weet zijn er weer een paar weken om zonder dat je je (schoon)ouders hebt gezien.
Het is ook wel een teleurstelling voor je schoonmoeder dat ze niet mee kon varen, maar jullie konden daar ook niets aan doen, de situatie had je gewoon niet in de hand.
Trek het je niet al te veel aan. Plan anders gewoon een andere data dat ze wel mee kan. Als je dat nog wilt.
En geniet van je kleine.

Liefs,

Hoi Ilona,

Balen he, zo'n situatie. Wat kinderachtig is jouw schoonmoeder ook. Daar hebben mijn moeder en schoonouders ook last van. Je vraagt je af en toe echt af wie van het stel nou de baby is... Net alsof het gaat om hún omdat zij een kleinkind hebben gekregen, i.p.v. dat het gaat om het welzijn van het kindje en de mensen die net ouders zijn geworden.

Mijn ouders liggen in een scheiding en spelen dus het spelletje "Als hij/zij komt, kom ik niet". Nou prima, dan kom je maar niet. Maar hoe kinderachtig is het als je niet op het kraamfeest van je enige kleinkind komt omdat je ex-man er ook is???
Nog vervelender is dat ze daarna ons een schuldgevoel probeert te bezorgen. Maar goed, ze blijft hier welkom, want ze is voor Esther een lieve oma en die gun ik mijn dochter. Dus toen ik er doorheen zat toen Esther 4 weken was heeft ze hier 2 middagjes opgepast zodat ik kon slapen.
Je weet niet half hoe jaloers mijn schoonmoeder reageerde toen ze dat hoorde. Ze heeft een hele avond geen woord gezegd, alleen maar omdat we mijn moeder hadden gebeld en niet haar.
En waar mijn ouders en schoonouders allemaal last van hebben: als Esther er niet is of in bed ligt, komen ze liever niet langs. Zelfs als ze toch pas 2 weken later dan weer kunnen komen. David en ik zijn blijkbaar niet belangrijk genoeg meer....pfff!

Hihi, blijft een lekker topic!

Sterkte met je schoonmoeder! Kan je man niet een keertje bellen? De meeste moeders zijn heel lief tegen hun zoons is mijn ervaring...

Overigens ook balen van die motor, zeg! Dat soort dingen kan een mens missen als kiespijn. Volgende keer moet je maar ff een topicje plaatsen op het forum, komen we je helpen peddelen...

Groetjes,

Eveline

Hey Ilona,

Goed dat je je schoonmoeder in ieder geval al hebt verteld wat je dwarszat! Gek genoeg zijn er volwassen mensen die zich op de een of andere manier altijd tekortgedaan voelen (hier ook zo'n schoonmoeder!). Ze beseft  waarschijnlijk niet dat er dingen gebeuren die niet als een complot tegen haar bedoeld zijn, maar gewoon het beste zijn voor je meisje of puur uit overmacht, zoals het stukgaan van de motor. Je kunt nou eenmaal niet iedereen 100% tevreden stellen en dat hóeft ook helemaal niet. Denk maar aan je meisje en aan je gezin, dat is het belangrijkste. Bovendien wordt je schoonmoeder er waarschijnlijk meer bij betrokken als ze juist begrip toont voor jullie situatie in plaats van zichzelf tekortgedaan te voelen.

Zelf vind ik het overigens ook hartstikke moeilijk om eerlijk tegen mijn schoonouders te zeggen wat me dwarszit. We hebben ook al dergelijke situaties gehad en hoewel ik er heel boos om wordt, blijf ik uit beleefdheid meestal aardig. Maar beter is het om gewoon eerlijk uit te spreken wat je voelt.

Groetjes,
Dionne

Tja,

helemaal goed komt dit niet meer, maar ik wil dat mijn dochter alle opa's en oma's ziet. Mijn schoonvader heeft een vriendin en dat is de derde oma. Laura moet er straks ook oma tegen zeggen, maar dat vindt mijn schoonmoeder ook niet leuk. Toch heeft mijn man dat besloten. Bovendien speelt er al meer van de afgelopen zeven jaar. Zo zijn er tijden geweest dat ik geen geld had om eten te kopen omdat zij Mattijs overhaalde haar auto te repareren en de onderdelen voor te schieten omdat zij er geen geld voor had. Dat heb ik nooit gemeld, maar ik vond het echt onzin dat ze Mattijs het gevoel gaf dat hij haar dat verschuldigd was. Hij wist indertijd trouwens ook niet dat ik geen eten kon kopen als hij aan boord was, dus dat is geheel mijn eigen schuld, maar nu Laura er is, heb ik het gevoel dat ik ook meesgesleept wordt en dat terwijl de band met mijn eigen ouders en met mijn schoonvader juist stukken beter is geworden sinds we een baby hebben.

Groetjes Ilona

Als ik alle   verhalen lees, dan valt het bij ons nogal mee!!!! Terwijl ik het ook al moeilijk vind soms! Feit is natuurlijk dat je schoonmoeder een heel ander mens is dan jij, je krijgt haar er maar bij cadeau. Je eigen moeder denkt toch vaak hetzelfde over een aantal dingen is mijn ervaring. Ach... we moeten het er mee doen!

groetjes en heeeeel veel sterkte,
Sabine

Ja schoonmoeders....

Het blijft lastig als een andere vrouw ineens nummer één is voor je zoon, zeker als je die vrouw niet zo mag/andere ideeën heeft dan jij!

Ik denk ook dat we tegen onze eigen ouders veel eerlijker durven te zijn dan tegen schoonouders, dat geldt i.e.g. voor mij. Als mijn eigen ouders iets doen wat ik niet leuk vind, dan meld ik dit. Bij mijn schoonouders draai ik er om heen, hoewel ik het begin te leren nu.

Ik denk dat  sommigen wel weet dat ik ook niet met mijn schoonmoeder overweg kan, hoewel ze het goed bedoelt. Ik voel me door haar geclaimd en emotioneel onder druk gezet. Ik durf dit niet tegen haar te zeggen, omdat ze nogal labiel is. Dus ontwijk ik haar. Toch laat ze mijn bloed elke keer weer koken en vind ik het steeds moeilijker mijn dochter aan haar te geven. Wordt vervolgd ben ik bang.....

Groeten irene

oh ja Eveline... jou verhaal herken ik ook, als mijn zusje eens een paar uurtjes oppast als ik een middag werk (begeleiden kids met beperking, bijbaan overgehouden van studentenleven) wordt mijn schoonmoeder verdrietig. Gaat ze zeuren en drammen dat zij ook zo graag eens een keer zou willen oppassen (laten mijn partner en ik niet toe wegens labiliteit, ziet ze zelf helaas niet in). Nu vertel ik het haar niet meer als er eens iemand oppast, want durf haar nog steeds niet te zeggen dat we haar niet vertrouwen met ons kind. Eigenlijk dus best sneu voor haar.
Maar goed mijn punt: stom hè dat ze allemaal zo jaloers zijn op elkaar!

Terug
Bovenaan