Ik voel me schuldig omdat ik flesvoeding geef.

Jij hebt niet gefaald! Helaas heb je slecht advies gekregen, maar je mocht er vanuit gaan dat deze mensen goed advies gaven en hebt hierop gekozen wat voor jou en je kindje het beste voelde. Voel je daar niet schuldig over!
Als je wilt, kun je toch nog borstvoeding gaan geven. Schakel dan zo snel mogelijk een lactatiekundige in om een plan te maken om de melkproductie weer op gang te krijgen en de problemen die eerder voor pijn aan de tepels zorgden op te lossen. Via https://www.nvlborstvoeding.nl/vind je een lactatiekundige bij jou in de buurt. 
Wil je dat niet is dat natuurlijk ook helemaal prima, doe wat juist voelt voor jou en je kindje!
 
Ach ik herken het zo! 
Ik heb een vroeggeboren kindje. Ze kreeg de melk niet op gang. Ik heb dus wel gekolfd en gevingervoed. Maar daarna hapte ze niet goed aan. Ook niet na meerdere lactatiekundigen en hun tips. Ik heb 2 borstontstekingen gehad. Kind met krampen en een kma. En toch kreeg ik het niet voor elkaar te stoppen. Ik voelde me zo schuldig erover. Toen ik uiteindelijk toch op FV overstapte, kwam er een rust over mij heen. Ik had ook andere problemen en een huilbaby. En ik voelde me na het stoppen met bv zelf ineens opknappen. Geen huilen meer, geen nachtmerries meer, zelfverzekerder. Mijn baby beviel de fles prima. Krampjes stopten. Ik kon aangepaste voeding gaan geven en ze werd vrolijk. 
Achteraf zie ik heus wel dat de situatie ingewikkeld was. En dat BV niet de boosdoener an sich was. Maar toch heb ik het ervaren als een ommekeer in onze situatie. Voeden werd ook weer fijn. Want ja ik herken het voeden met tranen en gekrulde tenen van de pijn. De fles bood meer liefde en geborgenheid. 
Maargoed, wat had ik het moeilijk om die stap te zetten! Ik heb er veel tranen om gelaten. En voelde me zo schuldig dat ik haar "de beste voeding ontnam". En dan de opmerkingen om je heen. Zo van, oh ja, maar heb je dit al geprobeerd, ja maar bv doet in het begin gewoon pijn, je moet even doorzetten, etc. Ik werd er heel onzeker van! En daardoor ben ik te lang doorgegaan in een onhoudbare situatie. 
Ik wilde dat ik jouw ballen had gehad en eerder voor FV gekozen had. 
Je doet het goed hoor, alleen jij weet wat de beste oplossing is voor jou en je kindje. Wat anderen zeggen... Niks van aan trekken. Vanaf nu wordt elke stap die je voor je kindje zet in twijfel getrokken. Omdat iedereen zn eigen manier en eigen problemen heeft en alle kindjes anders zijn. Alleen mensen vergeten nog wel eens dat hun manier niet perse voor iedereen werkt. 
Overigens is het voordeel van BV er zeker, maar het is minimaal. Flesvoeding is veilig en uit vele onderzoeken is gebleken dat kindjes ook op FV gezond groot worden. Je hebt de colostrum nog kunnen geven en dat is al heel fijn. 
 
Hey!
Ik ben op 30/10 bevallen en heb nooit borstvoeding geprobeerd, heb direct flesvoeding gegeven. En heb er totaal geen spijt van! Ons meisje zit ondertussen al boven haar geboortegewicht!
Onthou dat dit jou kind is, jou manier van opvoeden! Er is geen foute beslissing ivm bv of fv. Doe waar je jezelf goed bij voelt ?
 
Niet schuldig over voelen, je hebt het geprobeerd omdat je het graag wou, en het ging gewoon niet. Dat is dan toch prima? Gelukkig bestaat er ook een heel goed alternatief dat voor jou en je kindje beter werkt. Intieme momentjes zijn er genoeg met je kindje, ook buiten de voedingen om, en flesvoeding kan evengoed met huid op huid contact heel intiem zijn. Een goede mama zijn is veel makkelijker als je jezelf ook goed voelt, als je doorgaat met voeden terwijl je helse pijn hebt, dan gaat voeden nooit dat intieme moment worden waar jij tijdens de zwangerschap van droomde. 
 
Ik herken je verhaal zeker! Ik wilde zelf ook heel graag borstvoeding geven. Eerlijk gezegd ook omdat ik in iedere cursus etc steeds vertelt werd dat borstvoeding het beste is voor je kindje. En ik wilde uiteraard het beste voor m’n kindje. Al met al lukte het niet, ondanks oefeningen, lactatiedeskundige etc. Ik werd er zelf ook geen leukere moeder vond. Al die stress, het goed willen doen. Toen ik eenmaal de knoop doorhakte en over ging naar flesvoeding viel er toch een last van me af. Ook met flesvoeding kan je een heel fijn geborgen momentje van maken en m’n zoon is er goed groot op geworden. Probeer het toch los te laten. Helaas bestaat nog steeds de druk vanuit de buitenwereld op borstvoeding.
 
Je verhaal is heel herkenbaar! Onze zoon viel heel erg af. Ik bleek nauwelijks voeding te hebben. Uiteindelijk na een week de overstap gemaakt. Maar de reacties deden me het meeste pijn...
Nu ben ik bijna uitgerekend van de tweede én nee, ik ga het niet opnieuw proberen. Ook nu zijn er weer zoveel mensen die me proberen over te halen om het toch te doen. Want ja, het is zoveel beter voor het kindje. Inmiddels ben ik erachter dat het best zo kan zijn, maar dat onze oudste er heel groot op is geworden, weinig ziek is geweest en een heerlijk ventje is! Dus echt, laat je niet gek maken door anderen... volg je eigen gevoel!
 
Dit is geen falen! Happy mama is happy baby! En baby's willen maar een paar dingen op deze leeftijd. Een vol buikje, een warm lijfje en liefde heel veel liefde. En dat alles kun je geven zonder borstvoeding. Ook zonder borstvoeding zijn er genoeg intieme knuffelmomentjes. 


Ik herken je gevoel van falen enorm. Ook ik had dat toen ik na tweeenhalve week doodop de borstvoeding stopte. Beste, maar moeilijkste beslissing ever. En waarom zo moeilijk? Omdat de hele wereld borstvoeding lijkt te prediken. Ik moest dagelijks zo huilen van dat ene zinnetje op het pak flesvoeding. 'Borstvoeding is de beste voeding... bladiebla.' 

Ik heb een vriendin die zelfs voor de buitenwereld verborgen hield dat ze flesvoeding (als bijvoeding) naast de borstvoeding gaf omdat ze zich er zo voor schaamde. 


Het is geen falen! Echt niet! 


Mocht je praktische vragen hebben dan geef je maar een gil! Want over flesvoeding is weinig info op internet te vinden. (Want mag niet van de WHO). 
 
Mensen hebben altijd wat te zeiken. Hier het tegenovergestelde. Ik geef bv en bij mijn zoon destijds had iedereen dáár een mening over. 'Geef je NOG steeds bv??' 'Voedt je in het openbaar??' 'Wordt hij niet te groot??'. 'Leg je hem alweer aan??' Ook nu bij mijn dochter van 3 maanden zie ik zelfs in déze app bij 'baby 14 weken' teksten voorbij komen over hoe je gemakkelijk over kan stappen op kv als je 'NOG' bv geeft. (Uhm het is ook een optie om bv te blijven geven!!)
Dus geloof me. Bovenstaande reacties gaan veelal over kv maar bij bv geven zijn er weer andere zanikende mensen die er een mening over hebben . Doe wat voor jou werkt. Sterkte!
 
Terug
Bovenaan