ik wel zwanger en veel in mijn omgeving lukt het niet....

Ik heb (gelukkig) geen vrouwen in mijn omgeving die al heel lang proberen een kindje te krijgen, maar ik heb me van tijd tot tijd wel een klein beetje schuldig gevoeld. Je weet dat er mensen zijn bij wie het allemaal maar niet wil lukken en ons lukt het meteen in één keer. Zeker de eerste weken dacht ik dat het ons vast niet gegund zou zijn en het vast ergens mis zou gaan. Het ergste was nog dat ik hoorde dat iemand in mijn omgeving een miskraam had gehad, net op het moment dat ik ging vertellen dat ik zwanger was. Toen voelde ik me wel even staan, maar ja... wat doe je eraan?

Aan de andere kant denk ik  ook dat je mensen heel erg kunt gaan beschermen, maar jij wordt er zeker niet minder zwanger om. Er komt een moment dat je gewoon ook zichtbaar heel erg zwanger bent. Het enige wat je denk ik kunt doen is er met de ander over praten. Weten wat de ander prettig vind (er wel of niet veel over praten) en er zo samen uitkomen.

Hallo allemaal,

Ik wil iedereen een tip geven.
De meeste hebben vrouwen in hun omgeving die niet zomaar zwanger kunnen raken. Vaak voel je je machteloos en zelfs een beetje schuldig. Helaas kan je niets voor die vrouwen doen. De een wil erover praten en de ander juist niet. Dat merk je vanzelf.

Maar er is 1 ding wat je kan doen om ze toch een beetje te helpen :
moeders voor moeders.

De meeste van ons zullen al te ver zijn om hieraan mee te doen of hebben er al aan meegedaan. Maar voor de nieuwe zwangere wel een tip. Ik kon mijn schuld gevoel goed weghalen door hieraan mee te doen. Je helpt niet specifiek de persoon in je omgeving maar wel vrouwen in het algemeen. Ik vond het jammer dat je  maar 16 weken kan meedoen.

Hallo allemaal,

Dit topic trok mijn aandacht. Ik ben ook zo iemand waar het niet vanzelf gaat. Momenteel zijn wij bezig met onze 4e IUI behandeling. Ik kan niet voor alle vrouwen spreken die moeite hebben met zwanger worden, maar voor mezelf natuurlijk wel.

Ik vind het heel dubbel als ik van mensen hoor dat ze zwanger zijn. Aan de ene kant ben ik heel blij voor die ander dat zij zwanger zijn en niet de ellende hoeven meemaken die wij meemaken. Aan de andere kant doet het pijn dat het bij ons maar niet wil lukken.

Bij mensen die wat verder van me afstaan (bijvoorbeeld kennissen of mensen uit de wijk) of vreemden heb ik er totaal geen moeite mee. Hartstikke leuk toch? Bij mensen die dichter bij me staan, mijn vriendinnen en schoonzussen vind ik het moeilijker om ermee om te gaan. Natuurlijk ben ik heel blij voor hen en vind ik het geweldig dat ze zwanger zijn, maar het doet echt wel heel erg pijn bij mezelf.

Meestal probeer ik rekening te houden met de ander, door regelmatig wat te vragen over de zwangerschap. Ik hoop dat mensen me zo snel mogelijk op de hoogte stellen, zodat ik er zo snel mogelijk aan kan wennen. Het valt toch al niet mee en het is prettig als je je iets schrap kan zetten. Een van mijn beste vriendinnen heeft vorige week verteld dat ze zwanger is. Ik heb haar gefeliciteerd en gevraagd hoe het met haar ging. De klap kwam eigenlijk pas toen ik thuis kwam, dat was echt niet fijn. Al je verdriet komt dan toch boven. Daar zal je toch mee om moeten gaan. Ik kan dan nog wel oprecht vragen hoe het met haar gaat en informeren naar de belangrijke dingen (vk, echo's etc.). Mijn man daarentegen vind het te pijnlijk.

Dat is zijn recht (vind ik). Iedereen heeft zijn eigen manier om met deze emoties om te gaan. Ik kan wel oprecht en spontaan reageren, maar het kost me soms wel moeite. Niet omdat ik het de ander niet gun, maar omdat ik het zélf zo graag zou willen. En omdat ik het leven soms zo oneerlijk vind. En omdat ik hormonen spuit (en dat helpt ook niet echt om rationeel over dingen te zijn). Hij wil het liefst niets weten van welk detail dan ook.

Ik vind het prettig dat mijn vriendin rekening heeft gehouden met mij en het zo snel mogelijk heeft verteld.

Nou ja, het komt er eigenlijk op neer dat ik een ander niet kan misgunnen wat ik zelf niet heb, maar dat er ook een hele batterij aan emoties bijkomen. Daar moet ik zelf een weg in zien te vinden. Soms zal dat betekenen dat ik misschien iets minder enthousiast reageer of zal proberen om wat afstand te nemen. Als je net hebt gehoord / uitgevonden dat je behandeling is mislukt, dan is het héél moeilijk om iemand te feliciteren met een zwangerschap of om te vragen hoe het gaat. Dat heeft niets te maken met misgunnen of met die ander. Dat heeft gewoon te maken met jezelf, met je eigen emoties.

Esk (ronde 25, IUI 4)

ha meid,

ja dat is erg moeilijk, vooral als die vrouwen het moeilijk vinden om er mee om te gaan. Toch hoef jij je niet schuldig te voelen. Zwanger worden is een heel natuurlijk proces en jij kan er toch niets aan doen dat alles bij jou zo voorspoedig gaat?
Bij ons op school, ik ben lerares, was het ook zo vreselijk. er waren  9 zwangere vrouwen in een schholjaar en  8 daarvan hebben nu een baby. waaronder ikzelf. Nu hebben we een collega die zeker weet dat ze nooit zwanger zal raken. Ze heeft zoveel verklevingen dat het onmogelijk is. Ze is al 1 eierstok kwijt en de andere zal binnenkort eruit gehaald worden.
Nou, dan wordt het wel erg moeilijk als je als collega moet zeggen dat je zwanger bent ... omdat je weet dat ze al 3 zwangerschappen moet verwerken... nu het er 9 zijn geworden moet dat verschrikkelijk zijn voor haar.
Toch zegt ze dat ze niet wil dat iedereen het geheim houdt. Ik denk dat het juist heel belangrijk is dat je het eerst met degenen deelt die vruchtbaarheidsproblemen hebben. ga voor die tijd eerst naar hen toe voordat je het algemeen bekend maakt. dan is het neit zo'n schok.
ik heb eerst een miskraam gehad en vond het daarna heel moeilijk dat er 2 collega's zwanger werden.... ze hebben mij eerst op de hoogte gesteld voordat ze het algemeen bekend maakten. dat heb ik zeer gewaardeerd. Ik kon eerst zelf een potje grienen en tijdens de bekendmaking blij reageren (al voelde het klote). Gelukkig was ik zelf nr  4 die zwanger raakte....

Succes en geniet van je zwangerschap!

Hoi meiden,

hier even een inbreuk van iemand vanuit het augustus2009 zwanger forum.

Ook ik heb een aantal dames in mijn omgeving bij wie het niet echt vlot wil lukken, terwijl wij de mazzel hadden dat het bij beide keren in 1x raak was.
Soms heb ik het gevoel dat het mij wordt kwalijk genomen ofzo en dat voelt niet prettig.

De bovenstaande uitspraak van iemand die zelf moeilijk zwanger kon raken, sprak mij daarom wel enorm aan; er moet tijd zijn voor verdriet maar er moet ook tijd zijn voor vreugde!!!

Ieder zijn ding, sterkte met vertellen straks. Maar onthoudt; dat jij ook recht hebt op 'geluk'.

Doegie!

Terug
Bovenaan