Ik wil kindje, vriend nog niet, hoe ga ik daar mee om?

<p>Hallo lieve allemaal,</p><p>Ik heb al meerdere gesprekken voorbij zien komen over dat de een wel een kindje wil, maar de ander nog niet. Ik haal daar veel herkenning uit, maar ik blijf nog wel een vraag bij houden. Hoe ga ik er mee om dat mijn vriend er nog niet aan toe is om vader te worden, maar ik wel helemaal om moeder te worden? </p><p>Adviezen en tips worden super gewaardeerd! En als je vragen hebt, mag je ze ook stellen natuurlijk. </p><p>Liefs x. </p>
 
Hey sjarlie, 
Wat een lastige situatie. Heel herkenbaar ook. Ik roep eigenlijk al 10 jaar dat ik kinderen wil waarvan de laatste 3 jaar echt klapperen eierstokken. Veel meer doen dan wachten tot je man eraan toe is en het er samen goed over hebben (leg ook goed uit waarom je het zo graag wil en probeer te ontdekken wat hem tegen houdt) kun je eigenlijk niet. Het moet echt van beide kanten komen anders krijg je mogelijk heel vervelende situaties. 
Sterkte ermee.
 
Hier ook heel herkenbaar. Probleem was ook dat mijn vriend ook echt twijfelde of hij überhaupt kinderen wilde. We hebben er net als Kersjuh vaak over gesproken. Zijn er toch zeker 4-5 jaar mee bezig geweest. Zelfs tot het punt dat ik dacht een punt achter onze relatie te zetten. Uiteindelijk hebben we het beiden van ieders standpunt besproken en ook geprobeerd of ik kinderloos met hem verder zou kunnen. Ook veel met anderen er over gehad waar de angst in zat. Het verliezen van vrijheid en dragen van verantwoordelijkheid waten de belangrijkste punten. Nu we afgelopen jaren enkele zware privé en werksituaties hebben mee gemaakt was de knop om. 
Eind vorig jaar hebben we samen de knoop door gehakt en was mijn vriend om. Nu zijn we 16 weken zwanger. 
 
@Kersjuh
Dat vind ik nou het lastige, uitleggen waarom ik het graag wil. En hij staat er ook (nog) niet echt voor open om er naar te luisteren. En wat hem tegenhoud, behalve de praktische zaken, geen idee. Hij is niet de beste in zelfreflectie dus of hij daar ooit achter gaat komen, weet ik niet. 
En ik ben wel gewoon van plan om te wachten tot hij zo ver is hoor. haha. Ik kan ook niet echt zonder dat hij 't doorheeft mn spiraaltje laten verwijderen... 
Is jou man inmiddels zover? 
 
@Crazy dat lijkt mij helemaal lastig! Gelukkig weet mijn vriend wel dat hij kinderen wil, nja, eigenlijk peuters en ouder, maar ja, de baby/dreumes periode hoort er ook bij. Haha. Ik denk dat de punten die jij noemt ook wel bij mijn vriend spelen, alleen of hij dat zelf weet, weet ik niet zo goed. Ohhh gefeliciteerd! Super leuk!!
 
Zeker herkenbaar, ik ben momenteel 15 week zwanger en helaas hadden wij het ook nog niet op de planning staan omdat mijn vriend nog 1 a 2 jaar wilde wachten. Ondanks dit ben ik natuurlijk enorm blij dat ik zwanger ben want ik wilde al kinderen voordat wij samen waren (inmiddels 3 jaar relatie) maar mijn vriend kan nog niet zo enthousiast zijn als ik, ik hou de hoop dat dit zeker goed gaat komen als het kindje voelbaar is ed. Maar ik vond wel voor mijzelf en zeker ook voor anderen in deze situatie.. als vrouw zijnde kan en wil je misschien niet oneindig wachten en ik denk dat je goed moet nadenken of je sowieso kinderen wil los van wat hij wil en tot hoe lang je wilt wachten, dit moet je dan natuurlijk tegen hem zeggen zodat hij ook weet wat jij verwacht van de situatie. Hem dwingen of proberen over te halen moet je niet proberen want het moet wel uit hemzelf komen... maar ik vind het zeker heel verdrietig dat ik mijn blijdschap nog niet goed kan delen met mijn vriend puur omdat hij nog wilde wachten en hij tijd nodig heeft. Hij zal er zeker voor mij en het kindje zijn hoor maar je ziet het natuurlijk anders voor je.
 
Als iemand het er niet over wilt hebben is voor mij een heel duidelijk teken dat iemand er echt absoluut nog niet aan toe is en hier dus ook (nog) niet overna wilt denken inclusief de redenen waarom niet.
Het feit dat jou partner dit gesprek niet wilt voeren zal jij moeten respecteren vind ik net zoals hij het zal moeten respecteren dat dit bij jou juist wel speelt.
Lastige situatie maar helaas denk ik dat je hier wel aan het kortste eind trekt want je kan iemand niet 'dwingen' het gesprek wel te voeren en vadergevoelens te creeen, dit is een proces wat iemand zelf moet doorlopen/ voelen.
Wilt je partner wel ooit kinderen en weet hij alleen niet wanneer of is het de vraag of hij uberhaupt kinderen wilt (groot verschil).
Misschien moet je wel voor jezelf nadenken of jij bereid bent om een onbepaalde tijd te wachten of dat je zo graag kinderen wilt dat dit jullie relatie gaat kosten.
Ik klink misschien heel heftig maar een meningsverschil over kinderen, zoals jij het schetst in jullie geval twee uiterste, is niet niks.
Sterkte ermee!
 
@sjarlie.
Ik hoop dat jullie eruit gaan komen. De conclusie van mijn partner en ik was dat alle plannen die een kinderwens in de weg zitten excuses zijn.
Toen we het daar over eens waren ben ik direct gestopt met de pil.
Flink doorklussen dan maar!
 
Terug
Bovenaan