Ik word kraamverzorgster - Graag jullie ervaringen...

Hallo Dames!

1 oktober aanstaande begint mijn opleiding als kraamverzorgster. Zelf ben ik moeder van een dochter van ruim 4, dus ik weet gelukkig wat bevallen is.
Nu zou ik erg graag willen weten wat jullie positieve en negatieve ervaringen zijn met jullie kraamverzorgsters. Ik wil namelijk graag bij een gezin mijn uiterste best doen om de kraamvrouw het zo goed mogelijk naar de zin te maken. Waar kan ik beter verhalen opdoen dan hier??
Dus ik zou het erg op prijs stellen als jullie mij willen laten weten wat er zo geweldig aan jullie verzorgster was, of nou juist niet...
Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd en zal elke dag belangstellend jullie reacties tegemoet zien.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Frizzle

Wat ik geweldig vond aan mijn kraamverzorgster is dat ze s' ochtends uitgebreid de tijd nam om te luisteren naar ons over hoe de nacht en de uren vergaan waren nadat zij weggegaan was. Het was toen ons eerste kindje en wij waren ontzettend onzeker of we het allemaal wel goed gedaan hadden...
Ook stuurde ze gerust de kraamvisite naar beneden wanneer ik of de baby even tijd nodig hadden...soms voor het voeden soms omdat we wat overstuur waren...

Groetjes Hanneke en heel veel succes als kraamverzorgster!

Hoi,

Ik heb 2 kraamverzorgsters gehad tijdens de kraamtijd bij mijn dochter. De 1e was een beetje onzeker. Ze vroeg steeds mag ik dit doekje gebruiken om de badkamer schoon te maken, mag ik dat schoonmaakspul gebruiken. De 2e die deed dat gewoon en mij maakte het echt niet uit welk doekje  ze pakte. Hierdoor kreeg ik wat meer rust. Het waren allebij aardige meiden hoor, maar de 2e wat relaxter.
Ik denk dat het een moeilijk evenwicht is tussen bijv. helpen en opdringen of informatie geven en betuttelen. Dat hangt denk ik heel erg af van het gezin.
Wat een vriendin in ieder geval niet leuk vond was toen de kraamhulp zei dat ze gisteren nog dacht dat het nooit goed zou komen.

Groetjes

Hoi,

Allereerst heel veel succes met je opleiding tot kraamverzorgster. Ik zou het nooit doen maar als je het leuk vind.. ach waarom dan ook niet!
Tijdens mijn kraamperiode heb ik ook twee kraamverzorgsters gehad. De eerste maar 1 dag maar dat was meer voor het opstarten zoals bedden verschonen, wiegje opmaken enzovoort. De 2e dag kwam er een ander en heb even aan haar moeten wennen maar ik vond het aan het eind echt heel erg jammer dat ze weg ging. Ze is echt een lieve vrouw.
Wat ik belangerijk vond is dat ze mij even aanhoorde. En dat ze mijn vragen beantwoorde. Ook met klusjes in huis was ze erg goed. Ze vroeg hoe ik bv wou hoe de was werd gedaan... dan deed zij dat ook zo. Ik was bv maar op 1 programma en altijd op 30 graden. Als zij dat dan anders doet was er waarschijnlijk niets meer van mijn kleren over gebleven. Dat soort dingen vind ik belangerijk!! Andere natuurlijk andere dingen dus vind het goed dat je hier naar vraagt. Misschien dat je er dan een mooie leidraad uit kan pakken :)

Succes,

Frieda

Bedankt voor jullie reacties!
Het is idd mijn bedoeling om uit jullie verhalen te leren wat er belangrijk is. Dat leren ze je op school niet! Dan krijg je alleen de theorie, en daaruit kunnen ze me niet vertellen wat de kraamvrouw wil. Er wordt me dan geleerd wat er van me verwacht wordt, en dat is iets anders.
Ik merk dus al wel dat een luisterend oor zijn al erg belangrijk is! En  zomaar alles uit jezelf bepalen, lijkt me ook vreemd hoor. Het zal voor mij net zo vreemd zijn om in iemands huis in de kasten te moeten gaan zitten, dan dat het voor dat gezin is.
Ik heb dus veel aan jullie ervaringen, dus kom maar op met jullie verhalen!!

Groetjes!

Hoi Frizzle,

IK ben in mei bevallen en het was erg zwaar geweest. Ik vond het belangrijk dat de kraamverzorgster een luisterend oor bood. En ik was best onzeker, dus ik had veel bevestiging nodig. En ik gaf borstvoeding, alleen wost zij daar niet veel vanaf. Ik had namelijk gevraagd om een kraamverzorgster die ervaring daarmee had, die had ik wel, maar doordat ik thuis begon en 2 dagen in het ziekenhuis heb gelegen, kreeg ik daarna een andere die er niet veel verstand van had.
Dat was jammer.

Verder maakte ze ook schoon, maar niet heel veel, want wij vonden dat niet nodig, zij was er meer voor ons. Verder vond ik het fijn dat ze uit zichzelf dingen deed en ik het niet hoefde te vragen.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.

groetjes Mariska

Wat een goede vraag!

Ik vind dat je van een goede kraamhulp geen last hebt ;)

Dat klinkt misschien onaardig, maar ik bedoel het volgende:
- dat ze adviseert op een praktische, nuchtere manier, alsof het even tussen de koffie door gaat
- dat ze niet teveel poeha heeft
- dat ze doet wat ze moet doen, zonder 100x te vragen
- dat ze dus zelf initiatief neemt
- dat ze je af en toe even met rust laat, zodat je even bij kunt komen, je dus niet de hele tijd in de nek hijgt
- dat ze niet de hele dag op haar kont op de bank zit, wachtend op instructies
- dat ze verstand van zaken heeft, over borstvoeding en veel praktische zaken
- dat ze lief is voor de oudere kinderen, maar daar ook een goede balans in vindt en niet alleen maar met de kinderen bezig is

Kortom, ik denk dat iedereen andere wensen heeft. Maar heel vaak kom je er pas halverwege je kraamtijd achter   wat je wel/niet wilt.

Groetjes,
lotje

Ik vind dat Lotje het allemaal goed verwoord heeft.

Ik denk dat je als kraamverzorgster wel wat mensenkennis moet hebben. Wat de een prettig vind, vind de ander weer onprettig. Ik denk dat je zal moeten kunnen aanvoelen met wat   voor soort mensen je te doen hebt.

Ik hou bijvoorbeeld van kalme kraamverzorgsters. Dat wil niet zeggen dat ze hun mond niet open mogen  doen, maar dat ze gewoon rustig zijn, niet stressen en me niet vertellen wat ik moet doen maar afentoe een suggestie doen.    En inderdaad, dat ze luisteren en geinteresseerd zijn. Mijn laatste kraamverzorgster (is gisteren voor het laatst geweest, snik snik) die ging rustig met mij koffie zitten drinken en luisteren, maar   die kreeg ondertussen wel het werk allemaal gedaan zonder te stressen. Ik ben zelf nogal gemakkelijk in het huishouden, dus ik ben overal blij mee. Maar ik vond haar echt geweldig. Ik mis d'r nu al haha

Terug
Bovenaan