Ik word kraamverzorgster - Graag jullie ervaringen...

Hoi!

Wat ik als heel positief ervaren heb, was dat onze kraamverzorgster haar eigen gang ging. Ze nam initiatief en vroeg niet steeds alles.  Wat ik vervelend vond, hangt daar mee samen en ik weet dus ook niet of het te vermijden is geweest. Ze deed werkelijk elke dag twee wassen. Nu ik alles zelf weer doe, krijg ik het voor elkaar in maximaal 4 wassen per week. Maar zij mikte dus elke dag een lichte en een donkere was in de machine, dus ze waste driekwart lege machines. Dit kost al met al behoorlijk wat...
Daarnaast deed ze alles in de droger. Ik hang de meeste kleren gewoon op en gebruik de droger eigenlijk alleen voor de 60 graden was. Nu zijn best wel wat kleren verpest... Hierover had ik graag wat meer overleg gehad, want vanuit mijn bed had ik niet in de gaten wat er met de was gebeurde.
Maar verder hadden   wij een fantastische kraamverzorgster met veel aandacht voor ons. Ik vond het ook fijn dat ze ook voor mijn man zorgde. Die kreeg ook gewoon ontbijt op bed, was wel zo gezellig.

Groet,
Noa

Hoi,

Goh wat leuk dat je een opleiding voor kv aan het doen bent. Zelf zou ik dat ook wel willen maar heb nu ook een hele leuke baan.

Tja lullig om te zeggen maar mijn kv was echt de beste. Ze was jammer genoeg niet aanwezig tijdens mijn bevalling. Toen had ik twee giechelende meiden aan mijn bed. Die ons vervolgens met een onderkoeld kindje achterlieten om 4:00, met de mededeling dat hij om 7:00 weer moest drinken.

De volgende ochtend kwam onze reddende engel, die gelijk zorgden dat Ruben weer op temperatuur kwam, ik gerust gesteld was  en een klacht achterliet bij de kraamorganisatie.
Verder zorgde ze als eerste voor een lekker ontbijt met een kopje thee om te praten over de afgelopen nacht. Dan ging ze ons nakijken (hechtingen enzo) en daarna ging ze als een tornado door het huis. Ik denk wel dat ze veel meer deed dan ze moest hoor.
Wat mijn vriend en ik als plezierig hebben ervaren was dat ze je niet in de weg liep, niet opdringerig was en veel informatie aan ons gaf. Ik denk ook dat het belangrijk is als je je toekomstige papa's en mama's goed gerust kan stellen.

Heel veel succes hoor.

Erg bedankt voor jullie reacties tot zover!
Ik neem jullie adviezen zeer zeker mee straks in mijn werk. Ik wil ook zo'n kraamverzorgster zijn waarvan de gezinnen kunnen zeggen dat ze het als zeer prettig hebben ervaren.
Thanx!

groetjes,
Frizzle

Hoi,

Wij hadden de liefste kraamverzorgster ooit! Ik zag héééél erg tegen een kraamverzorgster op. Gewoon omdat ze ''vreemd'' is, ze in mijn spullen en kasten gaat zitten (kan ook niet anders), ik was bang dat ze mij zou ''opdragen'' hoe ik alles moest doen en wanneer en dat ze me steeds naar bed zou sturen terwijl ik helemaal niet het type ben om op bed te blijven liggen. Hoe rot ik me ook voel.

Zij voelde dat haarfijn aan. Ik heb haar ook vrij snel verteld dat ik er vreselijk tegenop zag om een vreemd iemand in mijn huis rond te hebben lopen.
's morgens om ongeveer half 9/9 uur kwam ze en begon ze met koffie en een ontbijtje te maken. Ze vroeg hoe de nacht was geweest en de avond daarvoor. Ze liet mij lekker een beetje aan tutten maar herinnerde me er tijdig aan dat het straks tijd was voor de volgende voeding. Ze vroeg of ik nog plannen had voor de dag (of er kraamvisite kwam) of dat nog iets speciaals moest doen buiten haar normale taken om.
Als haar dienst erop zat was mijn huis fris en fruitig en kon ik met een gerust hart een middagdutje doen tegelijk met mijn dochter. Ze schreef nog wat dingen voor mij op zodat ik de rest van de middag en avond door zou komen en ging daarna naar huis.
Ook mocht ik haar bellen als ik er echt niet uit kwam. Heb ik nooit gebruik van gemaakt, maar ik vond het wel een veilig gevoel.
In januari ben ik uitgerekend van onze tweede, haar naam staat met koeienletters bovenaan mijn kraamzorgaanvraag. Ik hoop heel erg dat zij weer komt kramen, maar ik zie er dankzij haar nu minder tegenop als bij mijn eerste...

Succes met je opleiding!

Groetjes Wanda

hoi,

leuk dat je de opleiding gaat doen!!!
Ik ben zelf ook 8 jaar werkzaam geweest als kraam verzorgster, na geboorte van mijn dochtertje ben ik gestopt, nu 35 weken zwanger van de tweede, en wil ooit heel graag weer aan het werk als kraamverzorgster.

Wat ik altijd belangrijk vond is overleggen!!
Idd over de was, hoe wassen ze, moet alles weg   gewerkt(dus ook niet volle machine's draaien) of ze 's avonds wilden wassen??
soms betekende het dat ik de was uitzocht in de slaapkamer van moeder en deden we het samen (als zij zich daar prettig bij voelen!! vond ik ook wel fijn)
en de bad kamer, wc schoonmaken, zulde dingen nou dat lukt altijd wel.

oudere kindjes laten helpen bij baby in badje doen is ook altijd erg leuk!!! vinden moeder vaak ook fijn!! of laat ze helpen bij ontbijt klaar maken of fruit hapje voor de kraamvrouw.

goede afspraken over visite en kinderen. Nou werkte ik nog tijdens het oude zorg stelsel en dus 8 dagen achter elkaar en 64 uur. nu nog maar 44 uur max.
maar overleggen met vader ook fijn. hij vind het vaak niet fijn te moeten strijken, maar kan makkelijk helpen bij bed verschonen en stofzuigen, dan kan jij misschien strijken.
Ook maakte ik altijd graag ovenschotels eten klaar, hoefde dat 's avonds alleen in de oven. (of een pan pasta saus oid)

och, ik krijg weer helemaal de kriebels, je kiest een mooi beroep uit!!!
groeten MissC

zelf had ik jammer genoeg geeen kraamzorg (dochtertje een maand in ziekenhuis gelegen) maar nu gebeurt dat hopelijk niet en kan ik ook eens prins heerlijk genieten van een kraamtijd en kraamverzorgster!!!

Hoi!

Leuk joh, en  mijn ervaring.. tja ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mijn schoonzusje was mijn kraamverzorgster, moet zeggen dat vind ik een hele luxe.
We hebben daardoor weinig overleg hoeven plegen.

mbt een luisterend oor; vind ik ook zo afhankelijk van het gezin/situatie.
Mijn man had meer aan het babbelen dan ik.
Ook denk ik dat er bij een gezin met een 1e kindje meer gebabbelt wordt dan als het een 2e (of meer) kindjes betreft (denk ik dan, vanuit mijn eigen situatie bekeken)
En wat ik erg fijn vond, is dat er aan mij gevraagd werd wat er zoal gebeurde en hoe en wanneer. (en schreef het ook op)

En om je eerlijk de waarheid te bekennen, als er nog een spruit komt, vraag ik haar weer. 1x is ze zelfs om 23.00 uur s'avonds gekomen omdat mijn  dochter de temp (op dag 3) niet vasthield. Normaal is dat natuurlijk geen optie, en ik ben een bevoorrecht mens met haar!

Groetjes Debby

hoi
bij onze eerste was het niet echt geweldig de kraamhulp.ze was heel bazig en moest verplicht slapen en moest niet te veel doen na de keizersnede.echt waar wat was dat een bet weterig typje,ze had toen ook een stage loopster bij zich dat was een heel vriendelijke meid.maar comentaar op de stage loopster en zelf bleef ze op de luie kont zitten.heb haar toen ook gezegt wat ik er van vond, en een klacht ingediend over haar,.
dus als je het goed wilt doen en een fijne tijd van wilt maken luister vooral na de moeder wat haar wensen zijn en dring niks op en zeg gewoon gelijk als je vragen hebt   stel ze en kom niet gelijk met een info aanzetten waar we als moeder eerst niet op zitten te wachten .ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hooi!

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Waren jullie kraamhulpen tijdens de bevalling ook naar tevredenheid of hebben jullie daar ook nog ervaringen mee?
En hoe waren ze naar kraamvisite toe? Graag wel of niet erbij blijven? Mijn kraamhulp verzorgde de koffie en ging daarna weer haar gang. Dat vond ik zeer prettig...
Maar wat vinden jullie?

Groetjes,
Frizzle

Terug
Bovenaan