Ik zie het even niet meer zitten

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik zit er even helemaal doorheen.
Marissa heeft al sinds dinsdag diarree. We dachten toen dat het van de melk kwam. Maar gisternacht moest ze opeens ontzettend overgeven. Echt alles zat onder. Mijn man heeft toen dat opgeruimd en ik Marissa andere kleren aan gedaan. We waren net klaar toen er weer een enorme golf kwam. Toen alles schoon was durfden we bijna niet te gaan slapen omdat ik bang was dat ze in het overgeefsel zou stikken. Uiteindelijk zijn we toch gaan slapen en Marissa heeft echt mega diep geslapen. Ze was kapot. Vanochtend naar de huisarts geweest en nu heeft ze dus buikgriep, maar we moeten tot morgennacht afwachten. Dan zou het weg moeten zijn, anders moet ik woensdag ochtend terug komen.
Vanochtend heeft ze haar papfles helemaal leeg gedronken dus ik dacht dat het wel beter ging, maar net heeft ze tot 3 keer toe overgegeven. Zij onder, het kleed onder, ik onder. En de dokter had niks gezegd over wat ze nou wel en wat ze niet mag. Dus daarvoor het consultatieburo gebeld. Maar nu weet ik het dus niet meer.
Ze ligt nu even lekker te slapen, gewoon beneden in haar campingbedje zodat ik haar in de gaten kan houden, maar ik kan wel janken.
Zij voelt zich echt niet lekker, ik blijf het kleed maar uitsoppen, de kinderstoel schoon maken en haar omkleden. En net vandaag is mijn man weer begonnen met werken.
Ik weet het echt even niet meer en zou willen dat ik hulp had, maar de enige die kan helpen is oma en die zit nu bij het neefje van Marissa om op te passen. Ik kan hun dus ook niet bereiken. Heeft 1 van jullie nog goede tips over eten en slapen en zo?

groetjes een verdrietige Linda

veel sterkte meid, voor Marissa en voor jou ook! het is denk ik vreselijk om je kleintje zo te zien. Thomas is nog nooit echt ziek geweest gelukkig. Wat ik weet van m'n werk ( verzorgende IG bij demente bejaarden) is dat wij bij buikgriep veel laten drinken en gewoon te eten geven wat de mensen lusten. Alleen geen scherpe kruiden en koffie ed. Maar het drinken is nu even belangrijker als het eten. Heb je ORS in huis? dat helpt tegen uitdrogen, kun je zo bij de drogist of apotheek halen.

sterkte ermee!

groetjes esmee

Hey Linda,

Wat naar zeg. Ik ken het je kan je zo ongerust maken als alles er elke keer uitkomt..
Zolang ze maar blijft plassen (opletten dat t niet te donker is) is dat iig een teken dat ze vocht binnenkrijgt. Als je af en toe een slokje water aanbiedt tussen door krijgt ze dat iig binnen. Je kan ook evt ORS aan het water toevoegen, bij de apotheek hebben ze die zakjes en dat een lekkere smaak voor kinderen (niet die gore zoute voor volwassenen)

Mocht ze alles eruit blijven gooien dan kun je in overleg met de huisartsen praktijk misschien een  domperidon zetpilletje geven tegen misselijkheid en braken (hebben ze ook gewoon bij de apotheek zonder recept) alleen dan opletten dat ie er niet meteen met de diarree uitkomt.

Tja en dat slapen, als wij moe zijn slapen we ook veel dat heeft je lichaam nodig, als ze niet te hoge koorts heeft en niet uitdroogt, lekker laten slapen!

Nou maak je niet teveel zorgen, en bij twijfel gewoon de HA bellen, die assistenten kunnen je ook veel vertellen.

sterkte! en een dikke knuffel vanuit Almere

Evelien

Oh, vervelend zeg. Een ziek hummeltje is al vervelend, maar daar alles achteraan opruimen al helemaal erg....

Wat betreft het eten, volgens mij is het belangrijkste dat ze blijft drinken. Als ze niet genoeg drinkt(maar wat precies genoeg is weet ik ook niet, luister ook naar je gevoel) kan je haar het beste ors geven om te voorkomen dat ze uitdroogt.
Als ze wat wil eten zou ik haar een rijstecracker ofzo geven of iets anders lichtverteerbaars.

Wel balen dat je man net weer aan het werk is, juist met een ziek kindje is het fijn als je met z'n 2en bent....

Veel sterkte ermee!
Groetjes, Marije

Het is inderdaad erg vervelend als je kleintje zo ziek is, maar er zitten bacterien in haar lijfje die eruit moeten, dus het is vervelend als je telkens schoon moet maken, maar als ze toch behoefte heeft aan eten en drinken dan kan je haar dat beter toch geven.

Als Liz zo ziek is dan laat ik haar zelf bepalen wat ze neemt, ik biedt haar sowieso drinken aan, dat moet ze dan ook eigenlijk wel van me, maar eten biedt ik ook gewoon aan en dan moet ze maar zien wat ze daarvan neemt. Meestal geef ik haar dan liga of beschuit omdat dat heel licht te verteren is en dat het drinken ook weer indikt in haar maag waardoor het er niet zo makkelijk uit komt!

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ook al zie je het nu even niet meer zitten, probeer jezelf niet al te druk te maken, want kinderen horen ziek te worden om een immuun systeem op te bouwen!!

Groetjes en sterkte
Karmen en Liz

Hoi Linda,

Allereerst wil ik je vertellen dat ik heel goed weet hoe je je voelt en ik kan me helemaal voorstellen dat je er helemaal doorheen zit. Maaike heeft dit begin dit jaar ook gehad en zij heeft er zelfs voor in het ziekenhuis gelegen. Is lang niet altijd nodig hoor, maar omdat Maaike al wat klein was is het bij haar echt veel te snel gegaan en ze wilde op een gegeven moment ook helemaal niets meer drinken of eten.

Wat tips die ik je kan geven zijn:

Laat Marissa maar gewoon zo veel als ze wil slapen. Dit is altijd goed als ze ziek zijn. Maaike sliep in het ziekenhuis bijna de hele dag. Was enkel wakker om een klein beetje te drinken.

Geef niet teveel fruit en vruchtensappen. Volgens de kinderarts in het ziekenhuis wekt dit het spugen op. Ook met melkproducten moet je een beetje oppassen.

Wat ze in het ziekenhuis geven is vaker kleinere beetje ORS en dan met een klein scheutje Diaran erdoor. Dit om ervoor te zorgen dat de ORS iets minder bitter smaakt. En dan wel Diaran omdat ze anders weer te veel suikers etc. binnenkrijgen.

Wat je aan eten goed kunt geven bij buikgriep is gewone ordinaire biscuits. Dus geen volkoren maar bijvoorbeeld de Maria biscuits. Dit is lichtverteerbaar.

En dan nog een tip om te kunnen nagaan of Marissa eventueel uitdroogt (klingt heel eng hoor maar is vaak niet aan de orde) Als ze nog tranen heeft als ze moet huilen dat kan ze ook nog niet uitdrogen. Dit klinkt zo logisch maar wij hebben daar toendertijd met Maaike nooit aan gedacht.   Ook kun je in haar beentje (waar wat spek zit) knijpen en dan kan je aan de manier waarop de huid hersteld ook nagaan of ze uitdroogt. Volgens mij blijft in dat geval het beentje langer wit.

Heel erg veel sterkte met Marissa en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Mocht je nog vragen hebben dan kun je ze altijd stellen. Ik heb toendertijd veel  op Maaike haar  website gezet dus misschien kan ik daar nog een antwoord voor je vinden.  Ik zit wel op mijn werk maar zal regelmatig even kijken.

Groetjes
Inge

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik wilde nog wel even duidelijk maken dat ik niet op zie tegen het opruimen, want dat doe je gewoon voor je meisje. Maar als ze heeft overgegeven dan weet ik niet waar ik moet beginnen. Marissa moet schoon, ik moet schoon, het moet niet in de vloer trekken en ik weet niet of er nog meer komt. Ik vind het dus gewoon moeilijk hoe ik het aan moet pakken in mijn eentje.

Hoi Inge,

Echt super bedankt voor je reactie. Ik wilde aan je vragen hoe lang Maaike heeft overgegeven. Marissa heeft er namelijk ook nog diaree bij en dan lijkt het mij dat er helemaal geen vocht blijft hangen. ik ga in ieder geval ORS halen en maria biscuit. Ik denk dat ik kamille thee maak en dat af laat koelen. Maar ik kan pas naar de supermarkt als mijn man thuis is want ik wil haar zo niet meenemen. Ik wil me echt niet aanstellen hoor maar ik vind dit dus echt verschrikkelijk. Ik zit constant bijna tte huilen. Weet jij of ze wel in bad mag? We maken haar nu met natte doekjes schoon maar het lijkt me ook wel lekker voor haar om schoon te worden. Of is een bad nu zielig?

groetjes Linda

Terug
Bovenaan