Ik heb met ovulatietesten ook nooit een streepje gehad wat echt even donker was als de controle streep. Maar weet wel zeker dat ik ovulaties heb door temperatuurstijging en doordat ik al een keer zwanger ben geweest. Als je eitje springt is dit meestal (niet altijd) 24 uur na het begin van de piek (dus niet perse 24 uur na je absolute knaller). Je kan schijnbaar nog even een positieve ovu-test hebben terwijl je eitje al is gesprongen. Ook kan het voorkomen dat je een LHpiek hebt en je eitje niet springt. Dan krijg je vaak later nog een keer een positieve ovutest, waarna hij springt.
Ook hierbij is het helaas zo dat dingen echt per vrouw enorm kunnen verschillen. Als je zeker wil weten dat je eisprong is geweest moet je 's ochtends je temperatuur gaan bijhouden. Een paar dagen na je ovulatie (bij sommige is dit de dag erna, maar kan ook 4 dagen duren) krijg je een temperatuurstijging die doorgaat tot het einde van je cyclus. Als je zwanger bent blijft je temperatuur ook hoger. Ik heb bijvoorbeeld in de eerste helft van mijn cyclus een temp van ongeveer 36.7 en in de 2e helft is hij 37 graden of hoger.