In laten knippen of in laten scheuren?

Ik heb van tevoren aangegeven in mijn bevallingsplan, dat ik het niet wilde weten of ik ingeknipt werd oid. 
Maar mijn bevalling is zo snel gegaan dat de vk niet eens tijd had om mijn bevallingsplan te lezen (ik ben uiteindelijk medisch bevallen i.p.v. poliklinisch waardoor ik niet mijn eigen vk had) Hierdoor vertelde de vk dus dat ze een knip ging zetten en op dat moment boeide het mij echt niet. Op dat moment denk je alleen maar dat de baby er echt uit moet, haha. Het was ook echt nodig, want de navelstreng zat om het hoofdje heen.
Wat ik wil zeggen, is dat je zoiets niet kan plannen denk ik. Als het moet, dan doen ze het gewoon. 
Het hechten en herstel viel me echt reuze mee. Ze hebben mij gehecht terwijl m’n dochter al bij me lag en was meer met haar bezig dan te denken dat ze me aan het hechten waren. Het voelde wel wat gespannen daar onder, maar niet vervelend verder. 

Ik heb een 2e graads ruptuur, en ben daaraan gehecht. Geen ervaring met knippen.
Het scheuren voel je niet tijdens de bevalling.. Vind het herstel nu ook meevallen, hechtingen ook laten zitten omdat ik er geen last van heb..
Je hebt er alleen geen keuze in tijdens je bevalling. Als de hartslag daalt en de baby moet sneller komen wordt je gewoon geknipt..

Ik wilde absoluut geen knip, en ben uiteindelijk gescheurd, omdat de bevalling behoorlijk snel ging, een subtotaal ruptuur. Het is nu 4 weken geleden, in week 2 jeukte het erg, maar verder bijna geen last van gehad. Kon gewoon zitten, lang staan was niet heel prettig maar dat gaat inmiddels ook gewoon weer. 
Ik denk dat je het gewoon op je af moet laten komen. Bij mij was er geen tijd voor een knip, en zagen we achteraf pas dat het flink gescheurd was omdat ik op een baarkruk zat

Ik was flink uitgescheurd tot aan m'n anus. Gelukkig geen blijvende schade maar het had niet veel verder moeten scheuren. Had heel veel hechtingen, moest er voor naar het ziekenhuis terwijl ik thuis was bevallen. Bij mij was er geen tijd voor een knip. Het uitscheuren gebeurde pas bij de laatste perswee. Achteraf gaf de verloskundige wel aan dat bij een volgende bevalling ze me zou inknippen om de schade te beperken. Het is gelukkig goed genezen en heb er weinig last van gehad. Helaas weet je van tevoren niet hoever en hoe je zal uitscheuren,  dus misschien kun je het beter aan de verloskundige overlaten. 

Ik was flink uitgescheurd tot aan m'n anus. Gelukkig geen blijvende schade maar het had niet veel verder moeten scheuren. Had heel veel hechtingen, moest er voor naar het ziekenhuis terwijl ik thuis was bevallen. Bij mij was er geen tijd voor een knip. Het uitscheuren gebeurde pas bij de laatste perswee. Achteraf gaf de verloskundige wel aan dat bij een volgende bevalling ze me zou inknippen om de schade te beperken. Het is gelukkig goed genezen en heb er weinig last van gehad. Helaas weet je van tevoren niet hoever en hoe je zal uitscheuren,  dus misschien kun je het beter aan de verloskundige overlaten. 

Ik heb het allebei gehad
  Ik begon uit te scheuren  en toen hebben ze een knip gezet om te voorkomen dat ik verder uit scheurde.  Ik heb hier eigenlijk weinig  last van gehad daarna en de kleine  kwam er gelijk na de volgende perswee uit.
ik ben blij dat ze dit gedaan hebben anders was ik verder uitgescheurd  dan nodig was door die knip.
Succes met de laatste loodjes  ?

Hoi, heb ervaring met inscheuren en inknippen.
Bij beiden was ik inwendig gehecht en ik had bij het inscheuren een tweedegraadsruptuur, dus dat is maar net ‘goed’ gegaan. Ik vond het inknippen wel pijnlijker nadien, van inscheuren heb ik geen last gehad behalve dan de jeuk na een paar weken. Ook het herstel van het litteken van het inknippen duurde maanden. Ik voelde heel lang nog een knobbeltje. 
Als je geen van beiden wilt, dan zou je het kunnen voorkomen door als het hoofdje staat, de persdrang weg te puffen. Ik heb 3 bevallingen gehad en ik weet uit ervaring dat dit heel moeilijk is, het heeft ook met alles bij elkaar te maken, ik hield het maar een paar seconden vol. Dat was voor mijn gevoel lang zat, nou niet dus. 
Vertrouw op je vk, je weet vantevoren niet hoe je bevalling zal gaan, die kan dat op dat moment het beste inschatten. Geef wel vantevoren duidelijk je verwachtingen en wensen aan. Ik kwam bijv bij mijn laatste bevalling met ontsluitingsweeen in het zkh aan, toen we dit bespraken. 
En als ik je een tip mag geven, als je het aandurft, bekijk hoe tweelingbevallingen gaan, er is vast wel videomateriaal daarvan te vinden. 
Heel veel succes! 

Ik denk dat je geen keuze hebt. Bij mij was het of totaalruptuur (zei de verloskundige achteraf) of knippen. Het hoofdje kon er simpelweg niet door. Maar ze knippen tegenwoordig ook niet zomaar als het niet nodig is dus ik zou zeggen vertrouw op het medisch personeel, ze hebben het beste met jou en je kindjes voor.
En misschien ben je wel een van de gelukkigen zonder knip of scheur. Maar scheuren schijnt wel beter te herstellen.
Ik heb nu 4 weken na mijn bevalling af en toe nog een beetje een schreinend gevoel aan het litteken maar verder geen last. 

Terug
Bovenaan