In laten knippen of in laten scheuren?

Ik ben flink uitgescheurd bij de eerste (ze zat vast met schouder). Alles is goed genezen, alleen blijf ik een zwakke bekkenbodemspier houden. Wel therapie gehad ook na de tweede.

In principe zullen ze knippen als ze daarmee erger (dus totaalruptuur) kunnen voorkomen. Een 'gewone' scheur herstelt beter dan een knip, omdat de natuurlijke structuren worden gevolgd. Maar inderdaad, laat het aan je verloskundige over. Wees er in ieder geval niet te bang voor. Op het moment zelf kan het je echt niet schelen, als die baby er maar gezond uitkomt.
Bij mijn bevalling kreeg ik op een gegeven moment de keuze, of knippen en dan zou hij er meteen zijn, of nog even doorpersen. Ik koos voor het laatste, met een (oppervlakkige, snel-herstellende) totaalruptuur tot gevolg. Tja, pech. Het ging ineens iets te snel blijkbaar...
Praat er in ieder geval de volgende keer over met je verloskundige, uit je twijfels en angsten, stel je vragen. Veel succes!  

Volgens mij heb je niet echt een keuze.. hier een knip en de gevoeligheid van het litteken neemt steeds meer af hoor. Scheur is over t algemeen natuurlijker en geneest beter, maar totaalruptuur wil je niet..

Superbedankt voor het delen van jullie ervaringen! Volgens mij mag je wel altijd zelf bepalen of ze je inknippen of niet. Maar het klinkt nu inderdaad beter om die keus over te laten aan de gynaecoloog. Ik zal nu eens wat filmpjes gaan bekijken van tweelingbevallingen! 

Mijn bevalling is medisch geworden en de vk die ik had liet me inscheuren en niet knippen.
Ze zei omdat dit dan gebeurt op de zwakkere plaatsen. Ze bepaalde zelf op dat moment of dat ging lukken zonder totaal ruptuur.
Ze hield toen het hoofdje stond deze tegen zodat het niet te snel oprekte en het even kon 'wennen' daar beneden (nee dit was geen pretje haha). Zo kon ik in de volgende wee haar eruit kon persen.

Heb daarna 6 hechtingen gehad en had 2e graads ruptuur. Vriendin van mij heeft knip gehad en herstel was echt bagger. Dit is natuurlijk wel per persoon verschillend.
Met plassen heb ik geen last gehad dat het prikte etc.
Ik denk dat je hoe dan ook last hebt van de hechtingen en dat je een strak gevoel hebt. Daarna ook de opluchting als ze na een paar dagen de hechtingen kunnen los knippen.
Misschien kun je vragen of ze dit op dat moment kunnen bekijken net als bij mij? Het hoofdje van onze dochter was ook niet groot, of dat gescheelt heeft geen idee?
Succes met de keuze en de bevalling straks :)

Ik denk dat je zoals sommige mensen al zeggen een beetje verkeerd tegen de situatie aankijkt. Er wordt namelijk niet geknipt om inscheuren te voorkomen. Er wordt geknipt omdat het kindje er snel uit moet omdat hij het zwaar heeft. Dat is eerlijk waar de enige goede reden. Scheuren is wat je genezing betreft iets beter ook omdat het beetje natuurlijk proces is. Er zijn heel veel vrouwen die wat inscheuren bij een eerste kindje dit is echter minder heftig dan een knip. Ik had zelf een tweede graads scheur en dat kwam omdat het schoudertje bleef hangen. Ik heb zelf totaal geen last gehad van mijn hechtingen of iets buiten het gezwollen beurse gevoel in de eerste week( heel normaal). Het is dan ook niet iets wat je kan opnemen in je geboorteplan naar mijn inziens. Omdat je er geen invloed op hebt. Enige wat je kan bedenken is of je wilt weten als je geknipt gaat worden. ???
het loopt zoals het loopt probeer in dit stukje los te laten 

Terug
Bovenaan