Hey! Vervelend dat je nu ineens twijfels hebt. Ik denk niet dat ik echt tips kan geven over hoe je het gevoel kwijt kan raken, maar ik weet wel dat twijfels horen bij een levensbepalende keuze. Soms komt die twijfel ook pas later, omdat je op een of andere manier toch bang bent voor de verandering. Terwijl die verandering ook goed kan zijn, het hoeft niet negatief te zijn! Ik snap dat je door je ervaring van dit weekend bent gaan twijfelen aan je kunnen, maar begrijp dat het andermans baby's zijn. Jouw baby bestaat straks uit een deel van jou, je moederinstinct neemt het over en je ként je baby gewoon al omdat hij of zij een deel van jou in zich heeft. Je kunt ontzettend veel boeken lezen en kennis opdoen over hoe je met baby's om moet gaan, maar eerlijk gezegd is dat allemaal onzin. Als je straks een kleine hebt, doe je voor een deel maar wat. Dat doet iedereen! Want je wéét het gewoon niet tot het zo ver is, hoe je met die kleine om moet gaan. Dat komt omdat dat ook weer gewoon een mensje op zichzelf is, met zijn/haar eigen grollen en grillen, moodswings en persoonlijkheid 😉
Wat betreft dit weekend: baby's voelen aan hoe jij je voelt. Dus wellicht dat je onzeker bent geweest (onbewust) en hebben de kinderen het aangevoeld. Jouw baby bestaat straks uit jouw DNA, daar kun je weinig fout aan doen en dat zal meteen goed zijn - geloof mij. Ik was ook nooit echt heel goed met baby's, tot ik er zelf een kreeg. Nu vinden alle baby's me op een of andere manier kei leuk, zelfs de meest kritische; maar dat komt echt alleen doordat ik nu zelf de ervaring heb. Mijn moederinstinct is aangewakkerd en dat voelen die kindjes ook. Ik denk dat je je altijd wel kunt blijven afvragen of je er klaar voor bent, maar heel eerlijk weet je dat pas als het zo ver is. Zwanger worden en zwanger zijn is een heel proces op zich en vervolgens het moederschap ook weer. Daar moet je in groeien, dat ga je leren. Het lastige daaraan is dan ook nog dat je iedere cyclus maar een beperkte kans hebt om zwanger te raken en je mentale staat daar ook veel invloed op kan uitoefenen. Ik hoop dat je wel goed met je partner hier over kunt praten! Wellicht dat je, door met hem hier goede gesprekken over te hebben, alles wat duidelijker voor je zelf kunt maken. Misschien dat alleen al door naar jou te luisteren, zodat jij het gevoel hebt dat je gehoord wordt in je gevoel en je gedachtes, je al een heel stuk brengt.