Ik heb dinsdag met de ziekenhuishygiënist (zij is nauw betrokken bij de grieppandemie in het ziekenhuis en de patiënten die met verschijnselen binnenkomen) van het ziekenhuis waar ik werk gesproken en de vraag gesteld of ik me moest laten inenten (omdat ik nu 14 weken zwanger ben val ik in de risicocategorie). Zij gaf mij het vogende antwoord:
De mexicaanse griep is een milde griep die je overleeft wanneer je een goede weerstand hebt. Zwangeren, ouderen en kleine kinderen hebben minder weerstand en daarom bieden ze hen de vaccinatie aan. Maar heb je dus een goede weerstand (ook al ben je zwanger, oud of kind) dan is het krijgen van de mexicaanse griep niet anders dan een gewone griep (de gewone griep kan soms nog wel gevaarlijker zijn!).
Waarschijnlijk is het zo dat de griep zijn piek heeft gehad wanneer de vaccinaties uitgereikt worden. Het is dus eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd.
Wat betreft de vaccinatie, deze is niet getest op kinderen en zwangeren en men weet de lange termijn gevolgen/bijwerkingen niet.
Op dit antwoord heb ik mijn keuze gebasserd. Ik ben een gezonde vrouw die een normale griep overleeft (uiteraard heb ik wel eens griep gehad dus ik weet het zeker). Toevallig ben ik wel zwanger, maar nog steeds ben ik gezond. Ik laat me dus NIET vaccineren. Wanneer ik één van de verschijnselen van griep krijg, trek ik meteen aan de bel.
Ook voor mijn kinderen heb ik mijn keuze gemaakt. Ik laat ze niet vaccineren. Mijn één van de verschijnselen van griep trek ik aan de bel!
Jeske