Is brood ongezond voor kinderen? HELP

Misschien kan je een keer kijken op de website van het Voedingscentrum :
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/dreumes-en-peuter/wat-geef-ik-bij-ontbijt-en-lunch-broodbeleg.aspx
Hier staat ook waarom brood belangrijk is en zeker niet ongezond!
 
 
2 sneetjes brood 18 maanden oud. Krijgt in de ochtend pap dus ook granen. Soms avond ook nog een halve sneetje naast t avondeten.
 
Maar krijgt je kindje als ontbijt alleen yoghurt of fruit en lunch? Lijkt me meer als tussendoortje moeten.. zou voor iets vullends gaan als ontbijtgranen/pap
 
[quote quote=10341473]Tja, je moet doen wat voor jouw goed voelt. 2 – 4 stukjes is een halve snee brood? 1 – 2 sneetjes per dag moet kunnen hoor! Eet je zelf ook weinig brood?[/quote]
Jaa zelf eet ik inderdaad ook weinig brood. Ik word heel opgeblazen van brood en krijg last van mijn ogen...
 
Het gaat om het totaalplaatje lijkt mij van wat een kind binnenkrijgt. Iets uit alle voedingsgroepen etc.. Nederland is 1 van de landen waar het meeste brood wordt gegeten volgens mij. Ik vind het wel apart dat het Voedingscentrum bij een stukje over ontbijten er meteen vanuit gaat dat het over brood gaat want je kunt heeel veel andere dingen aanbieden. Bananenpannekoekjes, havermout, quinoa zijn allemaal prima opties en zijn net zo compleet of completer als een broodmaaltijd. 
Ik denk niet dat wij zonder het hele eetpatroon te kennen kunnen zeggen of je kindje te weinig brood binnenkrijgt. Zoiezo is het niet iets wat kinderen persé moeten eten al lijkt dat in Nederland wel vaak zo omdat het de norm is. 
 
[quote quote=10341483]Maar krijgt je kindje als ontbijt alleen yoghurt of fruit en lunch? Lijkt me meer als tussendoortje moeten.. zou voor iets vullends gaan als ontbijtgranen/pap[/quote]
Nee zeker niet! Mijn meisje krijgt ook nog borstvoeding sochtends, smiddags en savonds en natuurlijk avondeten!
 
Wat ik weet (maar ben geen expert) is dat kindjes wel een stuk meer koolhydraten en graanproducten nodig hebben dan wij. Kleinere maagjes, sneller vol en dus efficiënt eten. Ook zit er jodium in brood, wat belangrijk is. Kokos is volgens mij alleen maar vet. Je kindje komt vast niks te kort (zeker icm borstvoeding) maar ik zou wel verschil maken tussen wat een volwassene prettig vindt om te eten en wat een kindje nodig heeft. En wat trendy is in dieetland en gewoon normaal goed eten. Maar er zijn natuurlijk zeker meer manieren om een kind gezond voedzaam te laten eten. Ik houd zelf de richtlijnen van het Voedingscentrum aan, vast niet perfect maar daar hebben ze er meer verstand van dan ik en zijn de richtlijnen gebaseerd op recent onderzoek. Ik let dus bijvoorbeeld erg op met suiker en zout voor mijn kindje. Maar mooi dat je zo bewust bezig bent je kindje goede voeding te geven!
 
Terug
Bovenaan