Je kindje uit handen geven

Hoi hoi,

Hier een heel onzekere moeder van Cas (6 weken oud).
Ik heb een paar vragen, waar ik graag de mening van jullie over wil geven:

Ik geef sinds enkele dagen afgekolfde moedermelk. Dat is niet genoeg, dus 2x per dag krijgt onze Cas kunstvoeding als aanvulling. Borstvoeding geven gaat gewoon niet goed. Dat is niet zo erg, maar nu krijg ik gelijk te horen: dan kunnen wij ook eens de fles gaan geven. Je raadt het al: opa's, oma's en tantes staan te springen om een keer de fles te mogen geven. Wat vinden jullie daarvan? Ik denk dat het het beste is om zoveel mogelijk te laten voeden door papa of door mij. En af en toe een keer een flesje door opa of oma, maar ik krijg het gevoel dat de regie bijna gelijk over genomen wordt, ik vind dit moeilijk. Is het nu wel of niet goed voor onze Cas?

Verder wil iedereen hem natuurlijk vasthouden. Het is ook een lief ventje. Door over te gaan op alleen maar flesvoeding (wel moedermelk gecombineerd met kunstvoeding, aan de borst geven gaat niet meer) is hij een lekker kereltje geworden. Door aan de borst te leggen kreeg hij niet genoeg binnen en was ongedurig. Eindelijk hebben we rust gevonden in het voeden. Maar hoe denken jullie over het uit handen geven van je kindje. We waren net even bij mijn schoonouders en daar hebben opa, tante en oom onze Cas vast gehouden. Oma vond het beter als hij terug in zijn eigen "mandje" ging. Dat vond ik ook, maar ik vind het moeilijk om te zeggen: 1 persoon mag hem even vast houden en daarna terug.

Een ander dilemma: we hebben de afgelopen week onze Cas nogal vaak mee op pad genomen. Dit kon vanwege omstandigheden ook niet anders, maar gister zijn we leuk op een verjaardag geweest. Deze was voor ons anderhalf uur rijden. Onze Cas is nog maar 6 weken. Deze week is hij al 4 keer van huis geweest. Hoewel het niet anders kon (mijn vader is heel erg ziek en ik wil hem zoveel mogelijk tijd met Cas geven), voel ik me toch wel schuldig vanwege het feit dat hij zo vaak van huis is. Alsof hij zijn leven aan ons moet aanpassen, ipv wij aan zijn leventje.

Cas was de laatste tijd onrustig, maar sinds de gewijzigde voeding gaat het juist heel goed. We willen dit graag zo houden. Rust, reinheid en regelmaat zijn de dingen die we ook proberen na te streven, maar dat gaat dus niet altijd.

Graag jullie mening over drie bovenstaande dillemma's.

Gr. Tamara.

Hoi Tamara,

Heel herkenbaar hoor! Ik geef mijn kind ook niet graag af. Mijn ervaring ook dat opa's en oma's gaan doorgeven. "Hier heb jij hem ook even". Na vijf minuten wordt je kind dan vrolijk doorgegeven aan de volgende.
Bij mij is het inmiddels nummer drie en ook nu weer ben ik (zijn wij) heel terughoudend in het op schoot zitten bij anderen. Lekker bij mama of papa is het rustigst en als Bent lekker rustig in zijn kinderwagen wil spelen leggen we hem daarin. Op visite bij anderen zorgt al voor genoeg onrust. Mjin voordeel is dat ik nog wel bv geef dus dat kan niemand me nog afnemen.
Luister naar je gevoel. Houd je kindje lekker bij je als je daar goed bij voelt. Als ze wat ouder zijn gaat dat gevoel vanzelf over en krijgt de familie nog tijd genoeg. Voor je zieke vader is dat helaas niet zo dus ik kan me voorstellen dat je daar een uitzondering voor maakt.
Spreek uit wat je bij je kindje merkt en wat je wilt. "Hij wordt erg onrustig als hij op visite is geweest daarom ....
Ik merk dat de familie mijn zoontje best wat vaker willen vasthouden maar dat is dan hun probleem niet waar. Het gaat mij er nu even om wat voor hem het beste is.

Succes ermee,
Judith

hoi Tamara,

Wat betreft het uit handen geven, geef ik je groot gelijk hoor! Niet te vaak. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je kindje is, maar ook hoe je het zelf vindt!

Bij onze 1e dochter was ik zelf erg beschermerig. Ik gaf d'r niet veel uit handen. Wat mij trouwens vreselijk werd kwalijk genomen door bepaalde familieleden!!
Bij onze 2e dochter had ik het al iets minder, maar ik houd haar het liefste zelf vast. Alleen heeft onze 2e dame erg veel last van prikkels, dus is ons ook geadviseerd dat wij alleen de fles mogen geven en niet te veel uit handen geven!

Vorige week een vrouw op bezoek (moeder van een meisje uit mijn dochters klas) en die vroeg dus of zij de fles mocht geven. Dat vond ik al heel wat, is vast houden al niet goed genoeg meer?? Maar goed ik heb gewoon NEE gezegd en uit gelegd dat ze erg gevoelig is voor prikkels. Klaar! Het is ons kind! Uiteindelijk heeft ze haar wel even vast gehouden maar ze had meteen in de gaten dat ze erg actief werd bij haar en toen kreeg ik d'r alweer terug.

Je kind is geen mooie vaas die net is gekocht of een of ander kledingstuk waar iedereen effies aan moet zitten. Gewoon bij de standpunt blijven, dat werkt voor jou en je kleintje het beste!

Veel succes!
Groetjes  Sandra

Heej Tamara,

Ook ik kan me goed verplaatsen in jouw onzekerheid. Wij moeten Sanne de laatste tijd ook veel op pad meenemen, maar gelukkig om een fijne reden: we gaan namelijk verhuizen.
Ik  neem altijd de kinderwagen (wieg) mee. Ze slaapt goed in de wagen en wordt ook rustig in de wagen. Ik  houd als we weggaan ook gewoon het ritme van thuis aan en laat haar dus ook  slapen in de wagen. Toch voel ik me ook vaak schuldig als ik haar in de MaxiCosi, uit de MaxiCosi, in de wagen, uit de wagen, in de MaxiCosi en weer eruit haal. Ik probeer dat toch ook in haar ritme te  doen. We blijven dus iets langer ergens als ze slaapt  of gaan wat eerder weg.  De dagen daarop doe ik het rustig aan.

Wat betreft het uit handen geven: ik vind dat ook moeilijk. Ik mis haar ook echt als ze een tijdje bij iemand anders heeft gezeten. Dan wil ik haar weer lekker veilig bij me hebben.
In het begin, ik denk toch zeker 10 weken, hebben alleen mijn vriend en ik Sanne de fles gegeven. Ik vond dat belangrijk en natuurlijk fijn om te doen. Wij hebben de eerste tijd ook weinig tot geen kraamvisite ontvangen omdat we lekker met z'n drieën wilde zijn.
Ik ben er wel makkelijk in om haar terug te vragen aan mensen. Als ik zie dat Sanne moe wordt dan eis ik haar letterlijk meteen terug en leg haar in de wagen. Ik voel me daar niet schuldig om, ik zorg gewoon voor mijn kind! Dat is voor mij het belangrijkst. Soms leg ik het uit, soms niet....

Weet je wat ik trouwens ook heel irriterend vind? Als Sanne ligt te slapen als we ergens komen en mensen tegen haar beginnen te praten en dan ook nog vrolijk/kinderlijk gaan praten. Dan denk ik: je ziet toch dat ze slaapt!!!!!!! Láát haar dan slapen! Daar kan ik echt kwaad om worden.... maar goed, dat is off topic.

Veel sterkte vandaag en ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.

Groetjes, Tess.

Hai

Ik kan me voorstellen dat je je kindje zelf wilt voeden. Ik vind dus dat je dat niet uit handen hoeft te geven. Sterker nog, ik denk dat het wel zo rustig is voor je kindje als jij of je man voeden, dan is het bekend en kan je kindje rustig drinken zonder afleiding. Als je dat uitlegt aan visite kunnen ze niets anders dan begrip opbrengen vind ik, regelmaat zit 'm ook in dat soort dingen!

Veel sterkte met je vader. Probeer je  niet schuldig te voelen naar je baby, die houdt hier echt niets aan over en het is wsch heel fijn voor je vader om zijn kleinkind zo vaak te zien. Ik hou ook van rust voor mijn kind, maar ik vind dit een zeer legitieme reden om wat meer aan de sjouw te zijn dan je eigenlijk zou willen. Ik kom met ons dochtertje ook erg veel bij mijn ouders. Ik probeer daar gewoon hetzelfde ritme als thuis aan te houden zodat ze niet teveel van slag raakt.

Probeer voor jezelf en je kind op te komen, ik vind echt dat je wat betreft de flessenkwestie het voeden lekker in eigen hand moet houden en geniet van je vader en je kind!!!!!!!!
Gr Irene

Het is heel belangrijk je kind zelf te voeden ivm de hechting! Dus niet de fles aan allemaal onbekende mensen geven. Heel raar dat mensen dat vragen! Voeding en mama = veiligheid. Voeding en andere mensen = verwarrend. Als het een keer niet anders kan (met oppas ofzo) is het wat anders, maar verder absoluut zelf doen.

Hi,

Bedankt voor jullie reacties! Ben gelukkig niet de enige die zich zo voelt als eerder omschreven. Soms voel ik me overbeschermend, maar onze Cas is nog zo klein! Straks als hij wat groter is, dan gaat het wat beter. En als ik moet gaan werken moet hij al vaak genoeg uit handen gegeven worden.

Donderdag moet ik naar mijn huisarts en Cas meenemen kan wel, maar het is natuurlijk prettiger dat hij thuis in zijn bed ligt. Mijn schoonvader kan dan wel oppassen, maar dan kan hij ook gelijk zijn flesje geven, wordt dan gezegd! Daar ben ik echt nog niet aan toe. Fles geven door een vreemde en ik ben er niet bij! Mooi niet dus! Het is al "erg" genoeg dat mijn schoonvader moet oppassen, want dat is ook zo iemand die boven zijn bedje gaat hangen, blijft hangen en er niet meer weg te slaan is en als onze Cas dan beweegt gaat hij aan hem voelen!!! Ja, dan wordt ie wakker ja!
Denk dat ik na het bezoek van de huisarts maar naar mijn ouders ga, dan heb ik twee dingen gecombineerd: hoef ik maar 1 keer van huis met onze Cas.

Ik moest dit nog even kwijt.
Bedankt voor jullie reacties!

Gr. Tamara.

oooh, ik dacht dat ik de enige was en gek aan het worden was. ik hou er absoluut niet van om arjun uit handen te geven behalve dan aan zijn papa.
ik hou er ook niet van om anderen te vragen of ze het flesje willen geven. misschien komt het wel doordat ik me erger aan mijn schoonmoeder hoe zij zich als oma gedraagt.

ik was laatst stiekem wel blij toen mijn schoonzusje hem de fles gaf en hij niet wilde drinken en bij mij wel...

Terug
Bovenaan