Je kindje uit handen geven

Ik moet zeggen dat bij mij iedereen zich ook netjes gedraagd. Ik zeg ook vaak tegen mijn (schoon)moeder, "je mag hem best even oppakken, hoor." Nee, ze doen eigenlijk niets zonder onze goedkeuring. Maar ja, mijn ouders en ook schoonouders hebben heel sterk het idee: het is JULLIE kind, JULLIE bepalen wat er gebeurd.
Wel krijgen we heel veel "verzoekjes" van de familie ("mag ik de fles geven?", "mag ik hem even vasthouden?", "mag ik...", "mag ik...") en soms heb ik het gevoel dat ik daar te vaak aan toegegeven heb, omdat Christian zo'n makkelijke baby is en alles goed vindt. Ik twijfel wel eens of hij wel goed "veilig" gehecht is aan mij...
Maar dat zullen wel hormonen zijn of zo...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (14,5 weken)  

hoi Tamara,

je schreef dat je je schuldig voelde over het feit dat je je kindje aan jou situatie laat aanpassen en dat jullie je misschien aan hem moeten aanpassen.

Een kindje past zich aan aan de situatie waarin het wordt geboren.
ik heb zelf een lichamelijke handicap, waardoor veel dingen anders gaan dan bij een moeder zonder handicap, maar Arjun past zich heel goed aan, hij weet niet beter. Jouw kindje zal zich ook perfect aan jullie aanpassen, hij zal niet beter weten en als je er voor zorgt dat hij kan slapen en dat hij zijn voeding, een schone luier krijgt en vooral heel veel liefde krijgt, dan is kleine Cas vast helemaal tevreden!

veel succes!!

Hi Lovely-Rose,

Bedankt voor je lieve woorden!
Waarschijnlijk maak ik me soms te veel zorgen (maar ja, welke moeder doet dat niet). Toch voel ik me wel wat beter nu ik met mijn man "strenge" afspraken heb gemaakt. We gaan binnenkort een weekend weg met zijn hele familie en hebben besloten wel mee te gaan, maar ons ukkie niet door anderen te laten voeden en verschonen etc. Af en toe een keer vast houden, maar hij slaapt ook nog erg veel en dat is goed voor hem.

De enige uitzondering is mijn vader. Die mag "alles" doen met zijn kleinkind. Dat is omdat hij nog maar 3 tot 6 maanden heeft gekregen van de dokter. Verder willen we alle prikkels zoveel mogelijk beperken. We merken gewoon dat op de rustige dagen alles veel lekkerder loopt met Cas.

Maar ik ben het met je eens: Kinderen weten soms niet beter en het belangrijkste is dat ze veel liefde krijgen. En daar zit het wel goed mee.

Gr. Tamara.

hi,

kan me goed voorstellen dat je het zo voelt. ik gaf naima ook aan niemand toen naima nog in het zh lag. (5 weken) behalve dan aan haar papa en 2 keer aan mijn schoonouders en 1 keer aan mijn nicht. toen ze thuis was en nu nog zijn wij (de ouders) en oma de enigen die haar een fles geven, verder ook niemand. toen ze in het zh lag werd ze door zoveel verschillende mensen verpleegd dat ik het erg moeilijk vond om haar door te geven aan anderen. nu 6 maanden later.. ben ik er wel aan gewend en gaat ze "de kamer rond", mag iedereen met haar knuffen. naima geeft iedereen die haar vasthoudt een dikke glimlach, dus dat zit wel goed. je moet je gevoel volgen!

liefs van SOPHIE
mama van quinty 04-10-2004 en naima 24-11-2006, 32wkn, 1530 gram was 19/1 uitgerekend

Hallo,

Ik heb zelf ook geen moeite om mijn kind uit handen te geven. Mijn
dochter is nu 3,5 maanden oud en mijn ouders mogen als ze wakker is en
ze zijn er echt wel even mijn kindje knuffelen of de fles geven. Denk
ook dat het bij mij is omdat zij wat verder weg wonen. Ze moeten nl.
anderhalf uur rijden dus als ze er dan zijn mogen ze ook hun kleinkind
wel even aandacht geven.

Soms vind ik het ook wel eens makkelijk dat zij de fles geven. Voor hun
een groot plezier, het zijn mijn ouders die mij ook groot hebben
gebracht en heust geen rare dingen gaan doen. Mijn kindje gaat
inmiddels naar de kinderopvang en daar wordt het ook niet iedere keer
door dezelfde persoon gevoed.

Kortom mijn dochter is er niet minder gelukkig of tevreden door en ze
beloond opa en oma met de grootste glimlach die ze kan opzetten dus
denk niet dat ze eronder zal lijden. Ik denk dat je als ouders ook niet
overdreven beschermend moet zijn. Ja de eerst paar weken, maar dan is
het ook leuk om te zien hoe je kindje op anderen reageert.

Ik wil niemand te kort doen hoor, iedereen moet het per slot van
rekening helemaal zelf weten, maar toen mijn oom en tante voor het
eerst opa en oma werden wilde haar schoondochter ook niet dat ze aan
het kleinkind kwamen en ik weet van mijn nicht dat zij daar enorm veel
verdriet van hebben gehad.

Toen mijn dochter 6 weken oud was overleed mijn schoonmoeder en we zijn
dolblij dat ook zij de geboorte nog heeft kunnen meemaken en ze heeft
haar ook nog een aantal keren lekker kunnen knuffelen en we zijn maar
wat blij dat we daar foto's van hebben.

groetjes Anna

Terug
Bovenaan