jullie mening gevraagd over zwangerschapsverlof

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Er is iets op het moment wat me vreselijk bezighoudt, en dat is mijn zwangerschapsverlof.
Ik had de bedoeling om tot 36 weken door te werken, maar twijfel of tot 34 weken niet beter is.
Volgens een vriendin van mij is met 34 weken gunstiger, waarom dat heeft ze wel uitgelegd maar ik ben het alweer kwijt
Ik weet het gewoon echt niet!
Het lijkt me wel lekker om de laatste weken nog rustig aan te doen, de laatste dingen te regelen etc!
Wat is jullie mening, en wanneer gaan jullie met verlof en waarom rond die tijd?
Alvast bedankt!

Liefs

hoi meid,

Moeilijk he,
je wilt graag je tijd nadat de baby is geboren zodat je lekker kunt genieten. Maar het is ook wel erg lekker dat je vooraf je tijd kunt nemen om uit te rusten en je spulletjes in orde te maken.

Ik heb er spijt van dat ik bij de eerste nog zolang heb doorgewerkt (helaas nu noodgedwongen weer). HIj werd ook al met 38wkn geboren dus ik heb maar 2 weken gehad om alles klaar te maken en uit te rusten. Maar ook was het wel weer erg lekker omdat ik na de geboorte wel heel lang van ons zoontje heb kunnen genieten.

Ik geloof dat het eigenlijk het beste voor je lichaam (en dus baby) is dat je 6 wkn van te voren op houd met werken. (kun je ook nog lekker van alles genieten want je doet alles voor het laatst 'alleen' (zonder baby, of er rekening mee te houden).

Ik wens je succes met je keuze.
memehh

ik had ook het idee om door te werken tot 36 weken. maar vriendinnen die moeders zijn adviseren ook om gewoon lekker met 34 weken al met verlof te gaan. Gewoon om even echt uit te rusten.
ik wil denk ik wel na mijn verlof er wat vakantie aan plakken zodat ik wat langer kan genieten van mijn kleine.

Hoi Sarah,

Memehh heeft het net al inzake het persoonlijke vlak uitgelegd maar ik kan het niet laten om het nog even wettelijk gezien uit te leggen. (tja, is mijn beroep ).

Je hebt in totaal recht op 16 weken zwangerschaps-/ en bevallingsverlof. Als jij 6 weken van te voren stopt, heb je daarna nog 10 weken samen met je kindje. als je 4 weken van te voren stopt heb je nog 12 weken.
Uitgaande van 6 weken van te voren stoppen: als je kindje later geboren wordt, heb je wat langer omdat de 10 weken bevallingsverlof dan gewoon opschuift (telt vanaf de bevalling). Wordt je kindje eerder geboren dan blijf je recht hebben op de resterende weken verlof (max 16 in totaal).

Persoonlijk kies ik voor tot 4 weken werken. Ik wil namelijk liever wat langer samen met mijn kindje zijn dan dat ik van te voren thuis zit te wachten tot het geboren is. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je gesteldheid en van wat je voor een werk doet (zwaar werk).

Ik ben bij Quentin met 5 weken gestopt maar kon eigenlijk nog wel een weekje langer werken. Ik moest hem met 12 weken al naar de oppas en KDV brengen en dat vond ik achteraf veels te vroeg. Strakjes bij de 2e dus nog 12 weken en wat extra weekjes verlof eraan geplakt...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt in je keuzes!! en anders hoor ik het wel. (Hier of op Hyves ).

Liefs,
Rosanne

Hai,
Ik stop lekker 6 weken van te voren. Ik ben nu al aan het af tellen, dus tot 4 weken door werken zie ik echt niet zitten. Het hangt ook helemaal af van je gestel en je werk; ik heb erg last van mijn rug en heb een fysiek beroep. Bovendien vind ik dat mijn zoontje ook wel wat van mama's energie verdient. Wel vind ik ook dat ze nog erg klein zijn als ik weer moet werken. Ik begin daarom na 10 weken voor 2 dagen in de week. Die twee dagen heb ik voor 6 weken oppas aan huis kunnen regelen voor de baby. Dan is hij of zij ongeveer 16 weken als hij of zij naar het kdv gaat, nog steeds heel klein maar dat is dan niet anders.

groetjes Soela

ik heb bij mijn eerste zwangerschap doorgewerkt tot 36 weken en dat beviel perfect, ik ga ook nu weer doorwerken tot 36 weken. Ik zou niet weten wat ik 6 weken van te voren thuis moet doen, heb de vorige keer in die 4 weken ook alles kunnen doen wat gedaan moest worden en meer. Maar goed, het moet ook wel met je baan te doen zijn, als je fysiek zwaar werk heb wordt het een ander verhaal. En word je ziek dan moet je zelfs 6 weken van te voren met verlof.

Lia.

Hey hallo

Nou ik ben een beetje jarloers op jullie.
Ik werk voor mijn zelf en ik heb helemaal nergens recht op krijg geen inkomste en probeer zolang mogelijk door te werken en daarna als het weer gaat weer snel beginnen.
Er is wel een verzekering voor maar die is zo duur dat wij zelf een spaarpotje hebben gemaakt.Ze zijn nou wel bezig om zelfstandige vrouwen toch zwangerschaps verlof te geven maar dat zou ik niet meer halen voor die tijd.

Gr lil

Hoi Allemaal,

Ik mag dan wel van geluk spreken:... wij wonen in Noorwegen en hier is  het zwangerschapsverlof uitstekend geregeld. Eigenlijk hebben wij hier geen zwangerschapsverlof vóór de bevalling; zodra het werk te zwaar word, ga je de ziektewet in. Vanaf het moment van de bevalling heb je recht op 1 jaar doorbetaald verlof... Niet gek dus... !!!!

Succes allemaal,
Annette  

Terug
Bovenaan