jullie mening gevraagd over zwangerschapsverlof

Ik heb afgesproken dat ik 6 weken vantevoren stop.
Bij mijn eerste was ik blij dat ik toen kon stoppen, het was lichamelijk zwaar aan het eind.....en ik heb een kantoorbaan.

gr mama van MD

Als alles goed gaat, wil ik tot 4 weken vooraf doorwerken.
De 12 weken erna zouden 'genoeg' moeten zijn om op te starten als moeder/gezin.
Ik heb juist het 'advies' gekregen om niet al mn vakantiedagen direct aan mn verlof te plakken, maar deze te spreiden. Voor sommige moeders is het juist prettig dat ze na 12 weken weer aan het werk mogen (is natuurlijk voor iedereen anders) en zijn de extra weken overbodig.

Ik kies er nu voor om mijn vakantiedagen na mijn verlof op te nemen als 1 dag per week. Zo krijg ik nog vele weken 4 dagen betaald, terwijl ik er maar 3 hoef te werken.
Natuurlijk weet ik nog niet hoe e.e.a. gaat lopen als de beeb er daadwerkelijk is, maar zoals ik het nu voor mezelf heb uitgekiend, lijkt mij prima.

Nogmaals: alle keuzes zijn voor ieder individu anders. En het blijft 'koffiedik' kijken.
Succes!
Dee.

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet echt over uit wat ik ga doen, maar ik denk dat ik ga proberen om toch tot 36 weken door te gaan.
Wel wil ik   overleggen met mijn werk, dat mocht het niet meer gaan, ik in goed overleg natuurlijk, eerder mijn verlof op mag nemen.
Op zich heb ik niet erg zwaar werk, al loop ik wel veel en moet ik veel bukken.
Tot nu toe is het allemaal nog prima gegaan, al heb ik ook wel eens last van mijn rug, maar dan doe ik wat rustiger aan.
Mijn collega`s hebben al aangegeven dat ik het gewoon moet zeggen als iets me niet lukt, zodat ze mij kunnen helpen.
Ik denk dat ik het daarom best tot 36 weken kan volhouden.
Ik werk ook maar een paar uurtjes in de avond, dus moet te doen zijn!
Of ik na mijn verlof 10 weken thuis ben, of 12 maakt weinig uit, ik ben overdag  altijd thuis.
Ik zorg er wel voor dat de meeste dingen al gewoon af zijn voordat ik met verlof ga, zodat mocht ik eerder bevallen het geen haastwerk wordt
Nogmaals bedankt voor de reacties!

Liefs Sarah 25w3d zwanger van een 2e dochter!

Hai,
Ik zit enorm te dubben wanneer ik mijn verlof zal laten ingaan en ik vroeg me af of iemand mij kan uitleggen hoe het precies werkt als het kindje te laat komt...
Stel ik ga vier weken voor de uitgerekende datum met verlof, maar het kindje komt twee weken te laat: dan heb ik dus in principe al zes weken vrij gehad. Mag ik dan achteraf toch nog twaalf weken thuis blijven? Of worden dat er dan tien, omdat ik er al zes van tevoren heb gehad?
Ik vind dat er echt veel beslissingen genomen moeten worden in deze periode! En ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen..
Groetjes, Ida

Hallo Ida,

Stel  je gaat vier weken voor de uitgerekende datum met verlof, maar  je kindje komt twee weken te laat, dan heb je "geluk". Het bevallingsverlof gaat namelijk  pas in vanaf de dag van geboorte. Je hebt dan gewoon recht op 12 weken verlof. En totaal dus 18 ipv 16 weken verlof.  

Groetjes sabine

sabine /ida

volgens mij is het 10 weken minimaal na de geboorte. en geen 12 weken. en in totaal 16 weken verlof.

groetjes

Dank jullie wel! Blijft een moeilijke keus... Ik denk dat ik maar lekker middenin ga zitten en vijf weken kies! Jullie?

Groetjes, Ida

ik ga lekker 6 weken van te voren stoppen met werken.
20 okt ben ik precies 34 weken en dan laat ik dus ook mn verlof ingaan. dat is op een zaterdag maar met mijn werk kun je 7 dgn per week ingeroosterd worden. ik heb voor de vrijdags en donderdags verlof gekregen dus de woensdags is mn laatste dag.
heb er echt ontzettend zin in thuis de laatste dingetjes doen het uis nog even een poetsbeurt geven. morgen nog 4 weken en dan is het zover. kan niet wachten.

Terug
Bovenaan