Hoi Teha,
Ik ben een trouwe foliumslikker! En ik kan me wel eens druk maken als mensen daar zo luchtig over doen. Het voorkomt namelijk een neuraalbuisdefect. Oftewel een open rug, maar ook klompvoetjes en gespleten lip/ gehemelte. Die eerste weten de meesten wel, dat is de ergste. Maar de andere 2 zijn ook mogelijk. Ik heb kans op een kindje met open rug, vandaar dat ik een hogere dosis moet slikken. (op recept, via de HA) Bij 18 tot 20 weken zwangerschap kijken ze ons kindje helemaal na met een screeningsecho. Vruchtwaterpunctie of vlokkentest zijn bij ons niet mogelijk omdat er sprake is van een gesloten variant. Dit alles hebben wij al 3 jaar voordat we echt aan kinderen begonnen laten uitzoeken. Hoezo spontaan kinderen krijgen? We hebben nu inmiddels een pracht zoon. En het was best spannend hoor, die screeningsecho. Ze hebben alles bekeken. En toen hoorden we dat ook gespleten lip/ gehemelte onderzocht werd. Dat wisten zelfs wij niet. Maar alles was goed. Tenminste wat ze zo konden zien. Inmiddels weten wij sinds begin dit jaar dat onze zoon epilepsie heeft. Gewoon spontaan ontstaan, geen erfelijke afwijking. Waarschijnlijk groeit hij er weer overheen. Het schijnt een heel milde variant te zijn. Maar wat ik hiermee duidelijk wil maken is het volgende: Slik idd je foliumzuur, eet gezond en leef gezond. Je geeft je kind zo de beste start, maar je kunt niet alles voorkomen! Dit is niet negatief bedoeld. Want ik was net nadat het (epilepsie) ontdekt was heel erg boos. Maar de arts verzekerde mij dat ik er alles aan gedaan had, en dat het gewoon domme pech was.
Groetjes, Kat