Katoenen luiers een goed idee???

Hallo beste mensen,

Ik ben Suzanne en ik ben ruim 4 maanden zwanger. Ik ben eigenlijk heel benieuwd of er mensen zijn die katoenen luiers gebruiken of hebben gebruikt en wat hun ervaring ermee is.
Zijn er nog voor- of nadelen waar ik rekening mee moet houden?
Mijn man is er niet echt voor, maar ik ben er wel enthousiast over. Ik zou graag mijn enthousiastme onderbouwen met wat ervaringen van moeders!!!

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes, Suzanne
 
Hoi
Ik ben een moeder van een zoontje van 1 jaar en heb nog nooit katoenen luiers geprobeerd. Dus ik kan niet uit ervaring spreken... Maar, als ik denk aan die poepluiers (mijn zoontje poepte totdat ie een maand of 10 was 4 keer op een dag...) je moet het in de week zetten, uitspoelen. Houdt er wel rekening mee dat een kindje 6 to 8 schone luiers op een dag nodig heeft in het begin...
Waarom niet gewone luiers? Begin maar niet over het milieu tegen mij  want daar ga ik het echt niet voor doen. Zo zijn er nog meer dingen die veel erger voor het milieu zijn...
 
Hallo
In mijn zwangerschap hebben we ook een katoenen luierpakket aangeschaft, van kaatje katoen. Dit had diverse redenen waaronder ook voor het milieu. Zoals de slogan zegt "verbeter de wereld, begin bij jezelf".
Toen ons zoontje geboren werd was hij echter zo tenger dat de kleinste maatje van dit paket van zijn kontje gleed. De kraamhulp heeft toen luiers gevouwen van de hydrofiel handdoeken en dit ging al een stuk beter. Maar toen kreeg mijn zoontje  uitslag op billen en rest van zijn lijfje en zijn we er mee gestopt. Voordat we er achter waren waarvoor hij nou exact allergisch voor was waren we een aantal weken verder en was ik ondertussen gewend aan de pampers (uitslag had trouwens niets te maken met luiers). Hier reageerde hij prima op  en ik moet eerlijk zeggen dat ik er dus ook niet meer opnieuw ermee begonnen ben.  Het luierpakket hebben we gelukkig kunnen verkopen maar ik zou ook niet meer zo'n duur pakket aanschaffen. Vond de hydrofieldoek net zo praktisch. Mochten we ooit nog een kindje mogen krijgen dan zou ik toch ook weer kiezen voor katoenen luiers hoor. Sta er nog steeds achter en zie er veel voordelen van. Qua wassen, ach ja, dat neem ik op de koop toe. Je kunt tegenwoordig doekjes aanschaffen die in het toilet mogen zodat je de grootste hoop kunt opvangen.
Er zijn toch ook wel veel internetsites te vinden, misschien kun je via google eens op zoek zodat je een duidelijk beeld kunt krijgen. Ik wens je succes met je beslissing.
Groetjes Jeanette
 
Kaatje katoen heeft tegenwoordig ook een nieuw systeem.
Tots Bots
heb ze gezienop de jonge gezinnen beurs en het lijkt me wel wat alleen ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn
 
Hoi!

Ook ik ben erg benieuwd naar ervaringen van moeders die katoenen luiers gebruiken en dan met name de luiertjes van Kaatje Katoen!

Voordat Minoes geboren werd, waren wij ook van plan om katoenen luiers te gaan gebruiken! Dit plan is echter niet doorgegaan, omdat  wegwerpluiers toch wel héél makkelijk zijn met een baby die "dun" poept en hard groeit (t wordt dan zo duur elke keer nieuwe maten aan te schaffen bij Kaatje Katoen EN hydrofiele luiers vouwen vind ik niet wat..)! Daarnaast valt het ons tot dusver erg mee hoeveel de  wegwerpluiers kosten (we gebruiken de pampers van de c1000, eigen merk).

Ons plan is nu om de katoenen luiers van Kaatje Katoen te gaan gebruiken als ons meisje ongeveer anderhalf is! De reden hiervoor is om er voor te zorgen dat ze eerder zindelijk wordt (tegenwoordig ligt  de gemiddelde zindelijkheidsleeftijd  tussen de 3 en 4 jaar, echt niet normaal..vind ik).

Ik ben benieuwd of iemand de luiertjes van Kaatje Katoen gebruikt (misschien zelfs wel om dezelfde reden als wij ze van plan zijn te gaan gebruiken) en naar wat de ervaringen zijn!

Veel liefs,
Jacomien
 
Hoi Jacomien.

Waarom zou je met anderhalf nog katoenen luiers gebruiken, ik hoop Daan ook een beetje op tijd zindelijk te hebben. Maar ik kreeg de tip van een collega om tegen die tijd een onderbroekje aan te doen en daarover de luier. Dit zit ook niet fijn als hij nat en vies is.
Daan is volgend zomer anderhalf en dan wil ik als hij er ook een beetje aan toe is ook proberen hem enigzins zindelijk te krijgen. Mijn collga had alle 3 haar kinderen voor hun 2e jaar zindelijk alleen de jongste was met 3,5 ook s'nacht zindelijk.
Ik probeer het dus gewoon met een onderbroekje in de luier.
Misschien een idee.

Verder heb ik helemaal geen ervaringen met katoenen luiers.

Groetjes Saskia
 
Hoi Saskia!

Dat is ook een goede tip! Ben er nog niet helemaal over uit wat ik zal gaan doen ivm de zindelijkheidstraining, maar vindt dit ook echt n goed idee. Heb gelukkig nog een jaar om erover na te denken, dus het zal wel goedkomen..

Veel liefs,
Jacomien (mv Minoes 1/5/05)
 
Hoi,
Ik heb de eerste tijd katoenen luiers gebruikt. Ben er een grote voorstander van. Ik had ook wegwerpluiers in huis want mijn man kon niet overweg met de katoenen luiers. Ik gebruikte in het begin de hydrofiele luiers en later de "oogjesluiers". Dat zijn dezelfde soort luiers als de hydrofiel maar dan dikker. Je vouwd er een luier van en sluit hem met een luierspelt of een stukje tape. Daarna deed ik er een strikslip omheen.
Helaas ben ik ermee gestopt omdat mijn kindje heel slecht zonder mij kon slapen dus had ik geen tijd meer voor mijzelf. Laat staan om de luiers uit te spoelen.
Bij een eventuele volgende ga ik wel weer aan de katoenen luiers.
Mijn motivatie was:
--Wegwerpluiers worden steeds "beter". Je kind voelt niet meer dat hij nat is. In het kader van zindelijk worden vind ik dat geen goed idee.
--Het milieu
--kosten van wegwerpluiers.
Groetjes.
 
Terug
Bovenaan