katoenen of wegwerg luiers!?

hoi hoi
idd een leuk vraagje!!!
ik heb er nooit over nagedacht maar bij mijn zoontje nu 13 maanden heb ik van af het begin af aan al huggies gebruikt in combinatie met zwitsal sensetive en hij heeft nog nooit luier uitslag gehad zels niet 1 pukkeltje!!

zou er bijna trots op worden haha geintje hoor!

ik koop ze altijd als etos een aanbieding heeft normaal 9.99pp en dan 3pakken voor 20 euro..
ben dan per maand aan luiers nog geen 20 euro kwijt en de doekjes zijn ook vaak in de aanbieding dus nu bij de volgende ga ik hier ook mee door en hoop dat dat ook goed gaat!!!

groetjes

Wat ik me een beetje afvraag: zijn die katoenen luiers nou wel echt zoveel milieuvriendelijker?

Het water, de stroom, wasmiddel die je gebruikt om die dingen te reininigen zijn toch ook allemaal milieubelastend?? En als je er dan ook nog inleggers bij gebruikt die de vuilnisbak ingaan.... Is dat dan echt beter voor het milieu?
Ik vraag me af wat onderzoek hierover zegt, ga me daar toch eens in verdiepen.

Ik weet dus nog niet wat ik ga doen. Ik ben geneigd om voor het gemak van de wegwerpluier te gaan.

groetjes,

Laura

Hoi!

Mijn oudste (nu bijna 2) heeft voornamelijk in wegwerpluiers gelopen. Korte tijd ook in katoen, maar omdat dat geleend was, en weer terug moest, duurde dat maar even.

Nummer twee is onderweg en de katoenen  luiers liggen klaar! Ik denk echt dat het beter is voor het mileu. Goede katoenen luiers gaan zo 3, 4 kindjes mee. Het is even wennen, maar als je de slag te pakken hebt, krijg je net zo vaak vuile handen als bij wegwerpluiers! De was valt erg mee, je legt het dan ook niet tussen je eigen kleren, maar draait 2 keer per week (in het begin iets vaker misschien) een luierwas.

De luiervoorraad kon ik voor niks overnemen van een vriendin wies kinderen eruitgegroeid zijn. Scheelt veel in  de kosten dus! Op marktplaats kun je ook veel vinden.

Bij nummer een was voor ons  het grote voordeel dat we bij de gemeente mee konden doen aan een luierrecyclingsproject: luiers verzamelen in een speciale gratis afvalzak en die bij de kdv in de speciale bak. (http://www.knowaste.nl/diaper_disposal.htm). Omdat het nog niet zeker is of dat project blijft, stappen we nu over op katoen. Ik heb geen zin om alle luiers te laten verbranden! Want dat is wat er anders mee gebeurt! Er is al veel energie nodig om een luier te produceren en vervolgens is er energie nodig om het  op te ruimen en daar komt ook nog rotzooi bij vrij.

Nu klinkt het misschien alsof ik een of andere die-hard natuurfreak ben op geitenwollen sokken die misschien verder ook nog strikt biologisch/macro-biotisch/veganistisch leeft, maar dat valt errug mee. Het is meer dat ik dit zie als een mogelijkheid om een klein beetje mee te helpen aan minder afval!

groetjes vis78/Dionne

Hoi,

Wij hebben altijd wegwerp luiers gebruikt. De eerste maanden draaide de wasmachine toch al bijna constant. Bovendien heeft mijn dochter dagen dat ze 4 of 5 poepluiers per dag maakt. Daar heb ik toch echt geen zin in.
Ik gebruik de kruitvat luiers, die zijn wat smaller dan de pampers en passen het beste bij mijn dochter.

Groetjes

Niks geen katoenen luiers! Wat een werk! Ik heb ook nog een baan hoor!
En, ook mijn zoontje poepte tot anderhalf jaar 5 keer per dag...........

wat milieu betreft....
katoen of   wegwerp maakt niet zo heel veel uit.
Alleen wanneer je katoenen eco luiers koopt en die met eco wasmiddel op lage temperaturen wast belast je het milieu minder dan met gewone wegwerpluiers. Daar kun je weer tegen in  brengen dat  vanaf januari 2007 de wegwerpluiers bij het gescheiden groene afval gedaan mogen worden en gecomposteerd wordt en da's ook een milieu voordeel.

wat zindelijkheid betreft...
vind ik het  logisch klinken dat kinderen de nattigheid eerder voelen in een katoenen luier dan in een zeer absorberende wegwerpluier.

Wat gemak betreft...
Katoenen luiers is altijd meer was dan wegwerpluiers, maar er zijn gebruiksvriendelijke katoenen luiers te koop met inleglapjes die ofwel wasbaar / weg te gooien zijn. Zie ook eerder genoemde sites, of google eens wat, dan vind je het vanzelf.
Je kunt her en der ook proefpakketjes katoenen luiers kopen / huren om het eens uit te proberen.

succes met je keuze en groetjes,
Janneke

oh ja, die eco katoen is belangrijk omdat er bij de productie van gewone katoen enorme hoeveelheden  millieu vervuilend gif gebruikt wordt.

gr,
Janneke

Hoi,
Ik gebruik wegwerpluiers. Meestal heb ik pampers, maar in het begin heb ik de luiers van het Kruidvat gebruikt. Die werden me aangeraden door de kraamverzorgende. Ik merkte dat mijn zoontje er 's nachts niet goe in droog bleef en in pampers en huggies wel.
Wat ik doe om geld te besparen is heel goed de aanbiedingen in de gaten houden en dan gelijk veel kopen. Ik heb het geluk dat ik daar de ruimte voor heb.
Verder gebruik ik een stankdichte luier"emmer" namelijk de DiaperChamp. Daar kunnen gewone vuilniszakken in en je hoeft daar niet elke dag een nieuwe in te hangen, omdat je toch niets ruikt. Ik ben daar erg tevreden over. Ze zijn op diverse plaatsen te koop, onader andere bij de babysuperstores en bij babyandmore.nl
Nu ik zwanger ben van mijn tweede kindje, wil ik wel een grotere DiaperChamp kopen, omdat ik er de luiers van 2 kinderen in moet doen. De oude kan ik dan gebruiken om mijn eigen maandelijkse afval in te dumpen.
Patricia

Terug
Bovenaan