katoenen of wegwerg luiers!?

Wij hebben hier keurig een voorraadje katoen klaarliggen.. maar moeders (sinds twee weken en een paar dagen ben ik, voor de eerste keer, een gelukkige moeder!!) is er mentaal nog niet aan toe om de extra bergen werk die de katoenen luiers met zich meebrengen te verzetten.
Mijn zoon en ik zijn beide nog flink aan het zoeken naar ons juiste ritme (ik chaoot ten top, mijn ukkie zonder enig idee van dag/nacht) en samen met de stress en teleurstelling over het niet lukken van de borstvoeding, trek ik het echt niet om ook nog eens al die katoenen luiers te hanteren! Haha! En ik wilde zo dapper mijn best gaan doen van te voren..

Maar goed, inmiddels heb ik wel door dat katoenen luiers erg prettig zijn en ik geloof nooit dat een kindje er eerder zindelijk door wordt, want het wordt heerlijk aangenaam warm als er eenmaal in geplast is.. Door het plastic achtig broeibroekje eromheen blijft de plas op temperatuur en wordt de luier dus een comfi warme broek!!
Als er in geplast wordt, is de luier ook meteen rondom helemaal kletsnat. Kleding blijft tnt wel droog, het ´broei ´broekje eromheen houdt alles binnen boord, dus dat valt me 100% mee. Poep wordt, indien door de poeper in kwestie goed gelegd, netjes op een inlegvelletje gedeponeerd, dus ook dat kan makkelijk verwijderd worden.

Ik heb een doos overgenomen van iemand via marktplaats, dus voor een leuke prijs. Het zijn kant-en-klare luiers in de vorm van een pamper met een extra biesje bij de beentjes, dus geen vouwwerk nodig, wat ook ideaal is!
In principe wil ik graag van de wegwerpers af en over op katoen, maar ik wacht even op het juiste moment. Dat het scheelt in de kosten, geloof ik best, maar of het veel is. Zelf heb ik het idee dat als onze zoon een katoentje heeft gedragen, zijn billen minder rood zijn dan na een wegwerper, maar dat kan ook verbeelding zijn natuurlijk..

Je moet in ieder geval doen waar jij je het best bij voelt. Maar zorg in ieder geval wel dat als je voor katoen kiest, je wel een pakket wegwerp bij de hand hebt.. in ieder geval is het voor de nacht handig.

Succes!!
Harma

Ik heb van een tante al haar katoenen luiers gehad en verder heb ik ook wegwerp. Dus ik heb nog alle keus. Ik zie het wel als het zover is. Ik probeer het gewoon uit.

Ik heb 2e hands voorgevormde katoenen luiers (en das echt stukken goedkoper dan wegwerp! Je mag ze van me overkopen want Isolde is bijna uit deze maat gegroeid) en ben er echt héél blij mee! Ik gebruik ze alleen als ik zelf thuis ben en niet werk. Ik vind niet dat je je opvang/ oppas katoenen luiers moet verplichten. Ik gooi ze als ze vies zijn in een luieremmer met water met azijn en aan het eind van de dag gooi ik ze in de machine om ze voor te spoelen. (De inleggers spoel ik wel met de hand uit) Daarna week ik ze in de biotex tot ik een voorraadje van zo'n 15 luiers heb en gaan ze in de machine. Daarna was ik ze op 40 graden. 60 graden is echt niet nodig vertelde de kraamhulp mij, dat zorgt er alleen maar voor de de luiers sneller slijten en is slechter voor het milieu . En ik vind het in de stront zitten niet echt een probleem.
Per luier is het gemiddeld 2 minuten extra werk das zo'n 10 tot 14 minuten per dag extra.
Je hebt wel wat grotere maatjes kleding nodig want je baby heeft een stuk dikkere kont.

groetjes,
Wietske

Ik ben er uit ik ga gebruik maken van katoenen luiers!
Maar wel voor thuisgebruik!
Als ie uit van huis gaat is het simpel, dan wel wegwerp!
Mijn man hebben het even uitgerekend en voor ons is het
een stuk goedkoper! Vooral omdat dit ons eerste is en er
sowiezo nog een tweede komt.
Als ik toch volledig had gekozen voor wegwerpers, had ik
gekozen voor pampers!
Ik heb gemerkt met mijn nichtjes dat zij veeeeel langer
droog bleven!
Maar het wordt katoen.... wassen moet ik toch dus een
beetje meer of minder daar zit ik niet overin!

Groetjes
  Hanna

19wk 6dg

Terug
Bovenaan