KDV vind mijn zoontje onhandelbaar

Oh wat naar om dat dan te horen hè. Dat komt best binnen. 
Ik werk zelf op een kdv en wij zetten ook wel eens een pedagoog in om mee te kijken. Als leidsters hebben we dan van alles geprobeerd en weten het even niet meer. Door iemand van buiten af,  die ons en het kindje niet kent,  mee te laten kijken, komen we vaak tot verrassende inzichten of oh jaatjes. En enkele keer gaat de pedagoog ook thuis kijken. Dan is dat om te zien hoe het gedrag van een kind thuis is. Je hoeft zeker niet verontrust te zijn dat hij een stempel gaat krijgen of weg moet. Het is juist heel mooi dat ze dit instrument inzetten. En twijfel te toch nog dan zou ik een gesprek aan vragen met de mentor. Dan kun je al je vragen stellen en je twijfels uiten.
Succes! 
 
Ik zou van kdv veranderen, misschien is het gewoon te druk voor hem en zijn het teveel prikkels. of voor gastouder kiezen. Heeft de manager al geopserveerd? Ipv gelijk een derde partij in te schakelen. Vind ik nogal onprofesioneel.
Hebben ze dit voor de eerste x aangekaart of al vaker? Ik snap dat je ervan schrikt.
Heb zelf in de opvang gewerkt maar had ook veel collegas die niet begrepen dat elk kind andere karakter heeft daarmee moet je leren omgaan. De een zegt geen woord de ander is erg aanwezig.
 
 
Even ingaan op het vorige antwoord. Het is juist wel professioneel om een ander mee te laten kijken ipv zelf maar aan te blijven modderen. Zo te merken hebben ze het welzijn van het kind voorop staan en willen ze kijken hoe ze met de situatie om kunnen gaan. 
Mijn advies is om gewoon iemand mee te laten kijken en dan kijken wat jullie er samen aan kunnen doen. 
Thuis heeft hij 1 op 1 aandacht, het kan zijn dat hij dat heel erg mist daar omdat het met zoveel kindjes natuurlijk niet mogelijk is. 
Zit hij net bij dat kdv of al langere tijd?
 
Kan het niet zijn dat hij niet genoeg uitgedaagd word? 


wij hebben dit ook te horen gekregen. Hij is zelf overgelopen naar een hogere groep(2 tot 4 jaar) nu horen ze hem niet meer 
 
Denk ook dat het zeker professioneel is van het KDV om externe (en dus objectieve) hulp in te schakelen.
Verder win je er weinig mee om maar klakkeloos van KDV over te stappen als je niet eens weet waarom het niet lekker loopt op dit moment. En een overstap naar een totaal nieuwe omgeving is voor een kind ook echt niet niks, dus dat zou ik niet onderschatten.
Verder kun je door een dergelijke observatie waarschijnlijk antwoord krijgen over alles waarover hier nu wordt gegist of het de oorzaak is. Daarmee voorkom dat je onnodig met je kindje gaat liggen veranderen op welk gebied dan ook. Want ook dat brengt natuurlijk onrust en stress met zich mee.
 
Pffoee wat moet dat schrikken en verdrietig zijn om dit te horen over je kindje. Ik weet ui eigen ervaring dat een kind ander gedrag kan vertonen thuis als in een groepje. In een groep wordt toch wat anders gevraagd van een kind.
Ik hoop voor je dat je positief contact hebt met de leidsters daar en dat je het gevoel hebt het beste met je kindje voor te hebben. Dat beste kan inderdaad zijn door professionele hulp in te schakelen. Dat klinkt vaak heftiger dan het is hoor! Meekijken op een groep, tips geven aan de leidsters en misschiej aan jou. Mocht er meer nodig zijn dan hoor je het dan weer. Hopelijk biedt dit de groep en je kindje meer handvatten om goed verder te gaan. Zomaar switchen naar een ander kdv zou ik niet doen, want dan verplaats je mogelijk het ‘probleem’. Vooral als je wel het gevoel hebt dat het kdv het beste voor je kind wil. Succes!
 
Ik werk ook op een kinderdagverblijf 
Net wat de meesten hier zeggen, het is alleen maar goed om er een 3e persoon naar te laten kijken. Dat is absoluut niet negatief of een slecht iets. Juist fijn dat het kdv naar een oplossing wil zoeken en het fijn wilt maken voor jouw kindje, ipv je kindje maar te laten huilen. Ze willen er blijkbaar echt hun best voor doen om je kindje te helpen en het kdv weer een fijne plek voor hem te maken! 
Zeker niet zomaar klakkeloos overstappen naar een ander kinderdagverblijf, daar schiet je niks mee op. Zo creëer je alleen maar meer onrust en veranderingen voor je kindje. Eerst in gesprek gaan met de leidsters en zoeken naar de oorzaken en oplossingen.
Mocht er alles aan gedaan zijn en het nóg niet goed gaan, ja dan kun je eventueel kijken naar een ander kinderdagverblijf of een gastouder. Maar dan moet je wel de 'oorzaak' van zijn gedrag weten, anders begint alles weer van voor af aan.
Sommige kinderen gedijen gewoon niet goed op een bepaald kinderdagverblijf, of in een bepaalde groep. Soms kan een kleine veranderingen al veel oplossen. En soms past het kinderdagverblijf écht niet bij je kindje, dat kan ook. Maar dat is niet de eerste beste conclusie die je moet trekken.
Logisch dat je geschrokken bent, het is echt niet fijn om zoiets te horen en je wilt dat je kindje het leuk heeft daar! Maar hopelijk kun je het ook positief inzien en er samen met de leidsters voor gaan om een oplossing te zoeken!
 
Terug
Bovenaan