Keizersnede op verzoek

Hallo dames,

Wie heeft er al eens een keizersnede gehad op eigen verzoek, zonder medische indicatie? Gewoon omdat je liever een keizersnede wilt...?

Ik vraag dit omdat er niet of nauwelijks over gesproken wordt en er  ook vrijwel niets over te vinden is op Internet.

Er heerst volgens mij nog een groot taboe op dit onderwerp. Net als pijnbestrijding zijn wij in Nederland nog heel ouderwets ingesteld.

Ik hoor graag jullie reacties.

Gr. Marieke

Hoi Marieke,
Vanwaar deze vraag?
Jij wilt graag op eigen verzoek een keizersnede?
Is toch best een heavy operatie, en ik denk dat er best vrouwen zijn die denken, ''lekker makkelijk.''..
Maar ik ken ook ergere verhalen, en ben zeeeeer blij dat ik twee keer vaginaal ben bevallen..Al was de eerste keer geen pretje..
Nu in juli de derde word verwacht hoop ik echt weer op de natuurlijke manier te kunnen bevallen..
Ken jouw verhaal niet, of jouw reden hoor, dus wil je niet meteen veroordelen..
Ben er wel benieuwd naar eigenlijk..
Klopt wel dat je er weinig over leest, maar ws omdat mensen het er niet over durven hebben??
Ik hoor graag meer van je..
Groet R

hoi,
volgens mij doen ze het niet hoor!!

Ik heb zelf een keizersnee gehad omdat het kwam dat mijn zoontje in een stuit lag,en dan nog kijken ze eerst of het kindje nog kan draaien.
groetjes hannie

Hoi,
Misschien dat je in andere landen nog een kans maakt, maar wat betreft Nederland durf ik je 100% te garanderen dat keizersnee op verzoek uitgesloten is!
Een keizersnede is inderdaad gewoon een operatie waarvoor een medische noodzaak moet zijn. Het brengt namelijk altijd meer risico met zich mee voor zowel moeder als kind. Het lijkt misschien makkelijker, maar als ik er vrouwen over hoor, valt dat vies tegen.
Ik neem aan dat je erg opziet tegen een vaginale bevalling. Inderdaad, leuk is anders, maar je moet maar denken, zelfs de meest kleinzierige vrouwen klaren dit klusje, dus dan kan jij het ook.
Ivy

Een keizersnede zonder medische indicatie in Nederland is mogelijk, daar is geen twijfel over.  Ik heb zelfs binnenkort een gesprek met een gyn. die voorstander is..

Mijn achterliggende gedachte is anders dan jullie denken. Ik ben niet kleinzerig en zie totaal niet op tegen een vaginale bevalling. Jammer weer dat je meteen veroordeeld wordt.. pijn hoort erbij, je doet het ergens voor, het brengt moeder en kind dichter bij elkaar...

Het heeft niet met mij maar met de ziekte van  mijn partner te maken. Snel & gepland bevallen zou een enorm voordeel zijn ondanks het wat langere herstel erna.. en zo zijn er nog meer redenen te noemen.

Dus daarom ik zou graag verhalen horen van vrouwen die op verzoek een keizersnede hebben ondergaan...

gr. Marieke

Hoi marieke,

is het niet mogelijk om op sociale indicatie eerder ingeleid te worden? Ik ben, toen ik mijn oudste kreeg, op sociale indicatie ingeleid omdat mijn man was uitgezonden naar Bosnië. Toen hij weg ging was ik bijna 37 weken zwanger en op mijn uitgerekende datum heeft de gynaecoloog gekeken of ik al ingeleid kon worden. Dat was gelukkig zo, dus ik heb mijn man gebeld en die is de volgende dag naar nederland gevlogen. Ik stond hoogzwanger op Schiphol, maar al was daar de bevalling begonnen, dan kon hij er in elk geval bij zijn.

Ik wil je even laten weten dat ik het heel vervelend voor je vind dat je in verband met ziekte van je partner moet kijken of je eerder via een keizersnede kan bevallen en ik wil jullie dan ook heel veel sterkte wensen.

veel liefs van Marloes

Hoi,
Ik ben bang dat je dan echt naar het buitenland moet hoor. In Nederland houden de gyno's zich aan een ethische/ medische  code en daarin staat dat een keizersnede alleen mag worden uitgevoerd  bij medische redenen. Er zijn in Nederland geen prive klinieken waar je kunt bevallen, daar zijn ze snelller  'willing' de klant tevreden te stellen. Ik woon al jaren in het buitenland en vind het ondertussen heel gewoon dat vrouwen verdoving krijgen of een inleiding  of een  keizersneede opverzoek krijgen. Ik ken bijna geen vrouw om me heen die niet een van die drie opties heeft gehad! Dus, je vraag zou in het buitenland heel normaal zijn. Een vriendin van me die in het Zuiden van Nederland woont is speciaal naar Belgie gegaan voor de bevalling. Maar ik heb gehoord dat er ook ziekenhuizen zijn waar je wel op verzoek een ruggeprik kan krijgen. Een andere vriendin uit Den haag heeft heel wat ziekenhuizen afgebeld en er een in Leiden (geloof ik) gevonden die haar 24 uur per dag een ruggeprik garandeerde. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Misschien heb je wel zo'n prettige, snelle  bevalling dat je helemaal niets nodig hebt maar de gedachte dat het mogelijk is ontspant je wel!
Nou, heel veel succes,
Gr. Mo
Ps. aangezien ik dus al een tijdje niet in Nederland woon, is mijn schrijftaal erg slecht aan het worden, sorry voor de taalfouten...

Hoi Marieke,

Ik heb inderdaad ook nog nooit gehoord dat een keizersnede op verzoek wordt uitgevoerd.
Ik begrijp uit je verhaal dat het voor jou en je partner beter is als de bevalling snel verloopt. Zoals Marloes al oppert, kun je niet ingeleid worden?
Wat ik van mijn buurvrouw heb begrepen kunnen ze de weeënopwekkers doseren dus als ze je wat meer ervan geven, worden de weeën sneller opgewekt. Ik ben geen arts dus ik weet natuurlijk of dit allemaal zomaar kan.
Volgens mij zijn ze wel terughoudend met keizersnedes omdat je daar inderdaad veel langer van moet herstellen. En volgens mij ben je dan ook wel eventjes onder de pannen hoor. Stel dat je pas in de middag wordt ingepland en je moet al vroeg in het ziekenhuis zijn. De hele dag nuchter zijn en dat wachten lijkt me ook geen pretje.
Ik zou het gewoon goed met je gynaecoloog bespreken. Hij is immers de expert. Misschien zijn er nog veel meer mogelijkheden waar wij niet vanaf weten.
Heel veel succes!

Groetjes,
Maike

Terug
Bovenaan